Home > Analiza > Aero2 – Budowa sieci LTE w lesie, a terminy gonią

Aero2 – Budowa sieci LTE w lesie, a terminy gonią

Sytuacja w Aero2 powinna się teraz robić nieco nerwowa. Niektórzy pamiętają, że 2 lata temu Aero2 uzyskało zgodę na odsunięcie o dwa lata czasu na budowę sieci LTE, co skutkowało także wydłużeniem o dwa lata okresu, w jakim świadczona jest usługa darmowa. W tej chwili data graniczna wyłączenia usługi bezpłatnej dla technologii UMTS 900 MHz to 21 grudnia 2016 roku.

Jednak operatora obowiązują jeszcze dwa dodatkowe, bardzo ważne terminy. 31 grudnia 2014 roku Aero2 musi objąć zasięgiem sieci LTE 2600 MHz TDD… 25% ludności Polski. Natomiast do końca 2016 roku musi to być już 50% ludności.

Na czym polega problem?

Aktualna sytuacja

Od kwietnia 2013 roku, gdy ogólna liczba lokalizacji osiągnęła w sumie 119, Aero2 nie zgłosiło do UKE żadnej nowej lokalizacji. A poza wymogiem 25% ludności w zasięgu, Aero2 musi także pokryć zasięgiem 200 gmin wiejskich (lub miejsko-wiejskich), co oznacza, że stacji tych powinno być znacznie więcej – zarówno w miastach, jak i poza nimi.

Dodatkowo aktualnie wydane pozwolenia obejmują jedynie lokalizacje w południowo-wschodniej Polsce (poza pięcioma najstarszymi w okolicach Warszawy).

Dlaczego jest to tak ważne? Jeżeli Aero2 nie osiągnie zakładanych wskaźników, Urząd Komunikacji Elektronicznej będzie miał prawo do interwencji i w skrajnym przypadku nawet odebrania koncesji.

Od Urzędu Komunikacji Elektronicznej dowiedziałem się, że Aero2 nie zwróciło się o kolejne wydłużenie tych terminów (prawdopodobnie i tak nie otrzymaliby zgody).

Co dalej?

Z tego możemy wysnuć wniosek, że Aero2 jednak spróbuje wypełnić zobowiązania. Jednak musimy sobie zdawać sprawę, że inwestycje w tę sieć nie są operatorowi w tej chwili na rękę – ciągle nie ma zbyt dużo interesującego sprzętu zgodnego z nietypową technologią LTE 2600 MHz TDD, trwa także rozbudowa sieci LTE 1800 MHz (dla Plusa i Cyfrowego Polsatu) i ta sieć nie jest jeszcze w pełni zagospodarowana.

Dodatkowo inwestycje w LTE 2600 MHz TDD nie są zbyt tanie i budowa sieci tylko w celu spełnienia wymogów regulacyjnych nie ma sensu – technologia ta musi być zagospodarowana i na siebie zarabiać.

Nie mam pewności jak zachowa się Aero2 w tej sytuacji, ale jedno jest pewne – prędzej czy później sieć ta ruszyć musi i cieszyć nas powinno jedno – będziemy mogli w niej korzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu potencjalnie nawet 3 lata dłużej, niż w technologii UMTS 900 MHz. W przeciwnym wypadku nad Aero2 zaczną się gromadzić czarne chmury UKE…

Będę śledził listę pozwoleń radiowych i informować na bieżąco, jeżeli pojawią się jakieś ruchy ze strony Aero2.

Kategorie:Analiza
  1. jaromir
    Październik 14th, 2014 at 10:57 | #1

    Jakubie – co to za akcja rządu pokrycia kraju dostępem do mobilnego internetu? Podobno trwają jakieś przetargi. Jak się te plany mają do tej infrastruktury, która jest? Czy to będzie free? Wiesz coś więcej niż dziennikarze? Jakiś komentarz?

    • Październik 14th, 2014 at 15:06 | #2

      Rozpoczyna się aukcja LTE 800 i 2600 MHz – i pewnie te 800 MHz nazywają zasięgiem dla całego kraju. Nic ciekawe, kolejne pasma pod LTE dla operatorów – głównie tych, co już są. Żadnych darmówek nie ma tutaj, ani nic zaskakującego poza tym, że to aukcja, która już raz była na początku roku przerywana.

      • jaromir
        Październik 16th, 2014 at 07:13 | #3

        czyli norma – rząd robi to do czego został powołany, ale pręży klatę, że bez niego to byłaby kicha?

        • Patryk
          Październik 20th, 2014 at 14:00 | #4

          Coś słabo się pręży, bo w ogóle o tym nie słyszałem. Raz ktoś coś do mnie mówił, ale myślałem, że to aero (i wynika że to jednak było aero).
          Zresztą biorąc pod uwagę stan takich "darmowych" usług jak leczenie czy edukacja, to Internet od państwa jest akurat najmniejszym zmartwieniem.

  2. Witek
    Październik 11th, 2014 at 20:15 | #5

    62
    S.Ogórek,ram 10.10.2014
    Slim zainwestuje w Polsce?
    Slim zainwestuje w Polsce?

    fot: José Cruz/ABr/Wikimedia, licencja CC BY 3.0

    Telekom Austria spotkała się z polskimi bankami inwestycyjnymi. Firma należąca do Carlosa Slima, drugiego najbogatszego człowieka świata, może zainwestować w Polsce.

    – Będziemy koncentrować się na Europie Środkowej i Wschodniej. Mamy trzy priorytety: konsolidację, konwergencję i ekspansję regionalną. Wierzę, że w mniejszych krajach regionu zostaną dwaj najsilniejsi gracze – mówił niedawno Roland Haidner, szef działu fuzji i przejęć w Telekom Austria.

    Jego wypowiedź przypomina "Puls Biznesu". Powodem jest zainteresowanie firmy polskim rynkiem. Według informacji gazety przedstawiciele telekomu już byli w Warszawie na rozmowach z bankierami inwestycyjnymi.

    Europejska odnoga giganta telekomunikacyjnego Carlosa Slima może być zainteresowana przejęciem takich firm jak Multimedia, UPC, Netia, Hawe czy nawet sieci Play. Miliardera stać na każdą z tych spółek, a na dodatek musi dywersyfikować ryzyko. Właścicielowi America Movil (ma ok. ćwierć miliarda klientów Ameryce Południowej) pali się grunt pod nogami, bo na jego rodzimym rynku meksykańskim zliberalizowano prawo.

  3. Kamil
    Październik 11th, 2014 at 12:33 | #6

    UKE napisał o aukcji na częstotliwości 800 MHz i 2,6 GHz. Z wykazu pozwoleń zniknęła pozycja LTE2600. Czyżby Aero2 już pozbyło się tej częstotliwości?

    • Październik 11th, 2014 at 18:23 | #7

      Napisałem do UKE pytanie. Być może błąd przy przygotowywaniu tabel.

      • Kamil
        Październik 12th, 2014 at 01:13 | #8

        Może się pospieszyłem, ponieważ Aero2 posiada licencję na pasmo 2570-2620 MHz, a aukcja jest na 2 bloki okalające to pasmo – 2500-2570 MHz oraz 2620-2690 MHz. Podejrzewam, że nowy minister Cyfryzacji musi pokazać, że coś robi :P

        • Październik 13th, 2014 at 10:36 | #9

          I jest OK – lista dla LTE2600 wróciła. Bez zmian, ciągle tyle samo pozwoleń. Jak Aero2 zamierza dalej działać, to ja nie mam pojęcia.

  4. FX31
    Październik 8th, 2014 at 08:21 | #14

    Jak pewnie zauważyliście powstały plany aby pozwolić BTS-om używać większej mocy. Czyli wystarczy kilka razy mniej BTS-ów na pokrycie zasięgiem 25% ludności. Więc chyba wiadomo, kto lobbuje za zwiększeniem mocy BTS-ów

    • Październik 8th, 2014 at 10:47 | #15

      Wszyscy operatorzy, ale nie chodzi tutaj o koszty w terenie niezabudowanym, ale właśnie o miasta, gdzie jest najwięcej z tym zabawy. Bez wielkiej rozbudowy sieci zwiększy się też prawie natychmiast dla dobra wszystkich i bez żadnych strat innych, niż zwiększony nieco rachunek za prąd operatorów.

      • FX31
        Październik 13th, 2014 at 16:54 | #16

        Zgadza się, że wszyscy operatorzy zyskają, ale najwięcej w najkrótszym okresie czasu zyska Aero2 bo oni muszą od podstaw stworzyć całą sieć a nie zwiększyć zasięg

  5. Jasiek
    Październik 6th, 2014 at 11:04 | #17

    Czy w LTE Aero2 zdejmą captche?

    • Październik 6th, 2014 at 13:31 | #18

      A dlaczego mieliby to zrobić?

    • Patryk
      Październik 6th, 2014 at 13:35 | #19

      Bo osób mających odpowiedni sprzęt będzie pewnie garstka, więc i konieczności ograniczania dostępu nie ma. Ale to tak na logikę, jak znam życie to wcale nie wyłączą.

      • Październik 6th, 2014 at 14:36 | #20

        Nie widzę powodu, żeby dla Aero2 budować oddzielne systemy dostępu, jak można użyć tych samych, co w przypadku UMTS 900.
        Docelowo sprzęt będzie powszechnie dostępny także dla LTE Aero2 (band 38).

        • użytkownik
          Październik 6th, 2014 at 18:59 | #21

          LTE Aero2 bedzie miało duzo wieksza przepustowość i dlatego powinni chociaż przetestować działanie sieci bez testu captcha.

          • Październik 6th, 2014 at 21:52 | #22

            Bardziej myślałem o sferze prawnej i biznesowej. Po co mieliby zwiększać atrakcyjność BDI w LTE?

          • Patryk
            Październik 7th, 2014 at 08:56 | #23

            Może żeby sprzedać więcej brandowanych modemów LTE od Plusa i CP ? ;)
            "Z naszym sprzętem bez captchy!"
            Tak tylko sobie gdybam :)

          • Październik 7th, 2014 at 10:48 | #24

            Na sprzęcie operator nie zarabia, a czasem dopłaca. Zarabia się na usługach, a tutaj usługa darmowa…

        • toja
          Październik 7th, 2014 at 12:26 | #25

          Trochę jednak powód jest – UKE uzasadniając zgodność captcha z konesją jako jeden z argumentów podało, że zapis o tym, że ograniczenia nie mogą być dalej idące niż te w sieci komercyjnej dotyczy wyłącznie LTE, czyli odpada dość ważny argument…

          • Październik 7th, 2014 at 14:48 | #26

            To chyba była błędna odpowiedź i w ogóle nie ma się nijak do rzeczywistości, bo jak ustalono (oficjalna pozycja UKE i Aero2) kody wcale nie naruszają zasad żadnych.

  6. bbbeeee
    Październik 6th, 2014 at 09:39 | #27

    Aero coś zaczęło dziwnie zamulać. Chyba znowu coś wymyślili, żeby życie psuć.

    • użytkownik
      Październik 6th, 2014 at 09:57 | #28

      Wrócili ludzi z wakacji plus do tego uczniowie, gimnazjaliści, studenci oraz zwykli użytkownicy bardziej intensywnie zaczęli korzystać z internetu i to właśnie są skutki "zamulania" internetu

    • Październik 6th, 2014 at 13:31 | #29

      Wczoraj cały dzień na tym jechałem – przez Polskę zresztą też – i zero problemów.

      • użytkownik
        Październik 8th, 2014 at 10:20 | #30

        W dzień też nie zauważyłem żadnych problemu, Problemy zaczynają się pojawiać wieczorem najbardziej spowolnienia są odczuwalne w weekendowe wieczory :)

  7. Mariusz
    Październik 3rd, 2014 at 11:08 | #32

    Czy wy też zauważyliście spadek prędkości w godzinach wieczornych? Niekiedy nie da się otworzyć czasem żadnej strony. Dzieje się tak raczej codziennie od kilku dni. Wcześniej tego nie było. Lokalizacja: Wołomin.

    • Październik 3rd, 2014 at 12:35 | #33

      W wielu lokalizacjach ogólnie w sieciach komórkowych tak się dzieje, to się nazywa wieczorny szczyt telekomunikacyjny. Widać to we wszystkich sieciach.

    • Patryk
      Październik 3rd, 2014 at 14:21 | #34

      Tak jest w innych sieciach komórkowych i nawet na niektórych kablowych. Po prostu sieć jest przeciążona, bo wszyscy wtedy siedzą.

      • Test
        Październik 3rd, 2014 at 14:26 | #35

        no tak siedzą ale wtedy z sieci wcale nie da sie korzystać. No tak rok szkolny się zaczął plus doszli do tego studenci no i sieć nie wyrabia

        • użytkownik
          Październik 3rd, 2014 at 14:31 | #36

          Ja zauważyłem masakra wtedy z sieci wcale nie da się korzystać :( pingi po 3000ms albo wcale sieć nie odpowiada.

          • Październik 3rd, 2014 at 15:53 | #37

            Warto sprawdzić, jak działa w tym czasie komercyjny Plus na UMTS 900 – może też być nieciekawie.

    • SmartphoneFanatics
      Październik 3rd, 2014 at 17:34 | #38

      Ale nie łapię, wy mówicie tu o LTE, jakimś konkretnym operatorze po 3G czy o Aero 2?

      • Październik 3rd, 2014 at 18:53 | #39

        W związku z główną tematyką jdtech i artykułu, że chodzi o Aero2 i UMTS 900 MHz.

  8. Tepicielklamcow
    Wrzesień 28th, 2014 at 11:16 | #40

    Autor tej strony kłamie, twieerdzi że budowa sieci LTE jest w lesie a to kłamstwo. Byłem dziś w lesie i żadnego LTE tam nie budują.

    • Wrzesień 28th, 2014 at 19:04 | #41

      Ja wyszedłem na polanę i mam LTE. W lesie faktycznie nie mam. Chyba czas poprawić artykuł :)

  9. nolande
    Wrzesień 28th, 2014 at 11:09 | #42

    a jak będzie wyglądała prędkość w przypadku BDI na LTE? Nadal 512kbps?

    • Wrzesień 28th, 2014 at 19:02 | #43

      Tak, tutaj nie ma żadnych zmian.

      • luin
        Październik 5th, 2014 at 23:05 | #44

        z tym, że realna prędkość u użytkownika się zwiększy. nadal pozostanie 20% pasma, z tym że w przypadku LTE2600 jest go po prostu więcej niż w U900 co skutkuje większą ilością klientów mogących korzystać z pełnej prędkości (512kb/s). W CZYSTEJ TEORII w przypadku U900 z aero2 z pełną prędkością może korzystać jakieś 8 osób (21Mb/s * 0,20=4,2 Mb/s | 4.2Mb/s : 512kb/s = 8). a w przypadku LTE 20% pasma to będzie jakieś 20Mb/s czyli 40 osób z pełną prędkością.

  10. explusa
    Wrzesień 26th, 2014 at 21:58 | #48

    kiedyś w plusie były pakiety internetu ( do telefonu), po wykorzystaniu był lejek, czyli bez dodatkowych kosztów. Działało to tak, że jeśli oglądało się film online, to szedł z pełną prędkością pomimo wykorzystania pakietu i bez dodatkowych kosztów. Dopiero po rozłączeniu strumienia system sie orientował, że pakiet ostał wykorzystany i przychodził sms. Ktoś wie, czy to jeszcze działa?

    • Wrzesień 26th, 2014 at 23:50 | #49

      Szczerze wątpię. Lejki zakładane są znacznie bardziej interaktywnie.

      • explusa
        Wrzesień 27th, 2014 at 11:30 | #50

        no tak było, robiłem to nie raz. Pytanie, czy dalej to jest, bo odszedłem z plusa. ktoś wie? To było wtedy gdy jeszcze Mumio reklamy dl nich robił.

        • Kamil
          Wrzesień 27th, 2014 at 12:33 | #51

          Pakiet się kończy, zaraz przychodzi SMS i blokada.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>