Home > Analiza > Aero2 – Dziwne problemy i ciekawostki po ostatnich zmianach

Aero2 – Dziwne problemy i ciekawostki po ostatnich zmianach

Logo firmy Aero2Wczoraj wydało się całkiem sporo w dość zwykle niemrawym świecie Aero2. Udostępniony został pakiet testowy, który umożliwia za darmo skorzystanie z próbnego pakietu typu Aero max. Jednocześnie wyłączono konieczność rozłączania i ponownego łączenia się po wpisaniu kodu CAPTCHA.

Oczywiście jak zawsze nie wszystko poszło 100% tak, jak się tego spodziewaliśmy, dlatego też pojawiły się różne mniejsze i większe problemy, które postanowiłem zebrać w jednym artykule.

Zaczynamy.

W tym artykule zamieściłem kilka niepotwierdzonych informacji przekazanych w komentarzach pod wcześniejszymi wpisami. Wyraźnie zaznaczyłem, których nie udało mi się w żaden sposób potwierdzić.

Problem z wpisywaniem kodów CAPTCHA

Wiele osób raportuje, że po ostatnich zmiana częściej zdarza się, że wpisanie kodu nie jest od przyjmowane za pierwszym razem (a czasem nawet przez kilka kolejnych prób) nawet wtedy, gdy mamy 100% pewność, że kod został rozpoznany przez nas poprawnie. I faktycznie także ja zauważyłem taką prawidłowość, jednak efekt ten nie jest 100% powtarzalny i trudno mi wskazać przyczynę, albo choćby potwierdzić, że jest to problem stale powtarzający się.

Niektórzy podejrzewają, że chodzi o zwrócenie uwagi na zmiany, jednak wydaje mi się, że ma to raczej związek z jakimś błędem w konfiguracji systemów w Aero2. Może to mieć związek z komunikatem o 10 sekundach (patrz niżej).

Pojawiły się podejrzenia, że kod jest sprawdzany raz i mimo poprawnego jego wpisania i wyświetlenia komunikatu o błędzie, wystarczy odświeżać stronę z kodem (z przesłaniem poprzedniego kodu) i/lub zresetować połączenie, a Aero2 w końcu nas wpuści do sieci bez wielokrotnego wpisywania kodów. Nie mam pewności, nie udało mi się potwierdzić tego, choć nie używałem w czasie testów aplikacji wspomagających (o których kilka słów będzie dalej).

Niespójne zachowanie systemu po wpisaniu kodu

Zdarza się czasem, że po poprawnym wpisaniu kodu CAPTCHA połączenie nie jest uaktywniane, ale jest po prostu zrywane przez sieć – zdarzyło mi się to kilka razy i może to być zbieg okoliczności, bo w większości przypadków tego problemu nie było. Oczywiście po upłynięciu godziny połączenie zawsze jest rozłączane, tak jak wcześniej. Problem jest mniej zauważalny w przypadku programów i systemów, w których włączone jest (lub działa domyślnie, np. w Androidzie) automatyczne wznawianie połączenia.

Problemy z aplikacjami wspomagającymi

Większość aplikacji wspomagających wpisywanie kodów, w tym najsłynniejsza Aero3 do Windows i inne do Androida mogą zachowywać się dziwnie i nieprawidłowo, głównie z powodu zmiany komunikatu po wpisaniu kodu braku konieczności resetowania połączenia. Autorzy już pracują nad zmianami, jednak nie wiadomo, jaką strategię zmian obrać, ponieważ nie wiemy, jak długo ten stan w Aero2 będzie trwał.

Ze względu na niespójność między algorytmami tych programów a rzeczywistością w Aero2 mogą pojawiać się różne dziwne efekty uboczne, dlatego testy dotyczące niestandardowych zachowań (w tym nieprzyjmowanie kodów CAPTCHA) należy robić bez użycia tych programów, prosto w przeglądarce internetowej – w przeciwnym wypadku możemy po prostu trafiać na niezgodność, a nie na błędne działanie systemów Aero2.

Niektórzy raportują, że niezgodność aplikacji Aero3 z konfiguracją Aero2 powoduje, że wcale nie trzeba wpisywać kodu, tylko próbować do skutku zatwierdzać puste pole. Nie udało mi się tego potwierdzić. Zawsze trzeba wpisać kod co najmniej raz poprawnie.

Aktualizacja: Faktycznie działa następująca procedura:

  1. Łączymy się za pomocą Aero3.
  2. Wpisujemy na 100% poprawnie pierwszy kod.
  3. Otrzymujemy informację, że kod jest niepoprawny.
  4. Następne kody możemy zamawiać za pomocą Entera, ale ich nie rozwiązujemy wcale. (Prawdopodobnie nie musimy zamawiać kolejnych kodów, to kwestia testowania).
  5. Po około 10 sekundach dostęp do Internetu zaczyna działać.

10 sekund?

Po wpisaniu kodu system informuje nas, że dostęp do sieci uzyskamy po 10 sekundach. Nie udało mi się tego zmierzyć precyzyjnie (z powodu dziwnego problemu, który opisałem niżej i na forum), ale wydaje mi się, że nie musimy czekać aż tyle i dostęp mamy znacznie szybciej.

Jedna z teorii wskazuje, że być może nie warto wpisywać kodu przed upłynięciem mniej więcej 10 sekund od wyświetlenia żądania wpisania kodu, bo kod zostanie rozpoznany jako błędny niezależnie od tego, jaka była prawda.

Działanie systemu na poziomie adresów IP i dziwny problem

Co ciekawe od czasu wprowadzenia NAT nie zmienił się sposób nadawania adresów IP przez Aero2. Ogólna zasada była taka: jeżeli należy nam się kod CAPTCHA i nie mamy dostępu do Internetu, dostajemy adres IP z puli 100.83.x.x. Po rozłączeniu i połączeniu ponownym po wpisaniu kodu CAPTCHA użytkownik otrzymuje adres IP z puli 100.82.x.x.

Co ciekawe teraz jest tak samo, ale poprawne wpisanie kodu powoduje, że otrzymujemy dostęp do Internetu także na puli 100.83.x.x – bez rozłączania. Zresetowanie połączenia (o ile nie minęła godzina) spowoduje, że otrzymamy adres IP z pul.i 100.82.x.x.

Dla niektórych osób ważne może być, że zmieniły się adresy serwerów DNS. Teraz korzystamy z maszyn o adresach 212.2.96.51 oraz 212.2.96.52. Ma to znaczenie dla osób, które stosują ręczne wpisywanie adresów DNS lub blokują dostęp do nieznanych IP na firewallu.

W tytule wspomniałem o dziwnym problemie, na który trafiłem podczas próby zmierzenia opóźnienia między wpisaniem kodu a uzyskaniem dostępu do Internetu. Jeżeli będziemy próbować łączyć się z jakimś adresem IP w czasie, gdy jesteśmy odcięci od Internetu kodem CAPTCHA (np. za pomocą instrukcji ping), dostęp do tego adresu IP pozostaje zamknięty nawet po poprawnym wpisaniu kodu. Dopiero rozłączenie i ponowne połączenie spowoduje, że odzyskamy dostęp do tej maszyny. Szczegółowy test i opis problem opublikowałem na forum.

Czy macie jakieś inne problemy z Aero2 po ostatnich zmianach?

Kategorie:Analiza
  1. Marcin
    Maj 6th, 2015 at 19:06 | #1

    Mam dziwny problem. Otóż z dniem, w którym po wpisaniu kapcia zniknęła konieczność rozłączania się i ponownego łączenia, mój modem po każdym cogodzinnym rozłączaniu nagle zaczął nawiązywać połączenie automatycznie – tak, że od razu przechodziłem do strony z kapciem. Wcześniej po samoczynnym przerwaniu połączenia musiałem je wymuszać ręcznie. Ucieszyłem się, bo w końcu tak to powinno wyglądać, lecz moja radość trwała niestety krótko, bo oto dziś modemowi po cogodzinnym rozłączaniu się nagle odechciało się wznawiać połączenie automatycznie, w związku z czym aby przejść do strony z kapciem muszę wymuszać połączenie ręcznie. Mam nadzieję, że w miarę zrozumiale opisałem sytuację :) Wie ktoś o co może chodzić?

    • Piotrek
      Maj 7th, 2015 at 00:06 | #2

      Też to zaobserwowałem. Windows sam obsługiwał wznawianie połączenia a teraz przestał. Z kartą orange i rbm działa natomiast bez problemu. Dziś nawet aktualizowałem sterowniki do modemów huawei ale nic to nie dało. Ja mam jeszcze problemy z odblokowaniem połączenia po wpisaniu poprawnie captcha – bez resetu modemu nie mam neta. Z tego wszystkiego mam jakieś niejasne poczucie, że operator cały czas coś kombinuje.
      Nie jest to mój jedyny internet (za to jedyny z jakim mam problemy), ale czasem mi się bardzo przydaje i skoro już jest to fajnie by było jakby to wszystko działało normalnie, jak kiedyś. po raz kolejny dochodzę do wniosku, ze czegokolwiek dotknie ta firma zamienia to w końcu w g…no, którego ludzie mają dość.

      • Maj 7th, 2015 at 08:34 | #3

        Tym razem mamy ułatwienia, ale jak zawsze przy tak złożonych rozwiązaniach – mogące utrudniać w szczególnych sytuacjach. Nie do końca rozumiem jaki jest u ciebie problem, bo na pewno nie taki jak u piszącego wyżej.

        • Marcin
          Maj 7th, 2015 at 15:06 | #4

          Dodam, że gdy pierwszy raz danego dnia odpalam lapka, modem łączy się automatycznie, po pierwszym przerwaniu połączenia również, dopiero po każdej kolejnej godzinie połączenie muszę nawiązywać ręcznie. Jakubie, jakieś sugestie?

          • Maj 7th, 2015 at 15:42 | #5

            Brakuje informacji: Jaki modem (i ew. odmiana|), jaki sposób automatycznego wznawiania połączenia…

          • Marcin
            Maj 7th, 2015 at 15:57 | #6

            modem to Sierra Wireless AC 318U, natomiast pytania o sposób automatycznego wznawiania połączenia nie bardzo rozumiem…

          • Maj 7th, 2015 at 17:02 | #7

            Napisałeś "modem łączy się automatycznie" – w jaki sposób to robi? Windows ma na to zlecenie, aplikacja modemu się odpala i łączy (jakaś opcja w niej), czy jakiś skrypt lub inny program (Aero3?).

          • Marcin
            Maj 7th, 2015 at 17:25 | #8

            Modem ma własną aplikację i w niej opcję "rodzaj połączenia: automatyczny".

          • Maj 8th, 2015 at 09:50 | #9

            No to sposób działania tej opcji niestety nie jest dla mnie oczywisty, bo z AirWatcherem (jakoś tak się nazywała) miałem mało do czynienia ale to jest wina właśnie tej opcji.

          • Marcin
            Maj 8th, 2015 at 17:57 | #10

            AirCard Watcher lub po prostu Watcher ;) Właściwie to rodzaju połączenia nie da się w niej przestawić na "ręczny" – do wyboru jest tylko opcja "automatyczny". Mój typ jest taki, że problem leży po stronie Aero2 i pozostaje mi jedynie mieć nadzieję, że kiedyś w końcu zniknie i modem automatycznie – jak dawniej i jak znowu kilka dni temu – będzie mnie wyręczał we wznawianiu połączenia. Dzięki za odpowiedzi i pozdrawiam :)

    • Maj 7th, 2015 at 08:32 | #11

      To proste: automatykę łączenia miałeś cały czas aktywną (nie musiałeś się łączyć ponownie, żeby wpisać np. kod – a przed kodem ZAWSZE następowało rozłączenie przecież). A jak ręcznie robiłeś rozłączenie, to 95% rozwiązań wznawiających połączenie przyjmowało to także jako twoje żądanie, że nie chcesz, aby nastąpiło automatyczne wznowienie połączenia.

  2. normalny
    Maj 4th, 2015 at 21:45 | #12

    http://www.pacykarz.pl/foty/denaturat.jpg

    Typowy użytkownik "internetu" od Aero 2.

  3. marek
    Maj 3rd, 2015 at 20:41 | #14

    Witam
    wiele osób zgłasza po tej ostatniej zmianie ( niby na +) że ma problemy z wpisywaniem i zatwierdzaniem kodów captcha. A u mnie pojawił się inny bardziej denerwujący problem bo od ok. 3 dni po półroczym bezawaryjnym praktycznie użytkowaniu i stabilnym łączu (praktycznie nie występowały zerwania) nastąpiła jakaś fatalna zmiana i mniej więcej od godz.18-19 net w Aero 2 jest bardzo niestabilny i praktycznie nie można z niegokorzystać. Problem polega na tym ze następują zerwania łącza, są duże wahania siły sygnału i następują częste zmiany częstotliwośći ;przełącza się pomiędzy WCMDA, UMTS a nawet zdarza się EDGE. Wczesniej była to zawsze stabilne WCMDA. Jakoś dziwne że problem zaczął się wraz ze zmianą w konieczności rozłączania i ponownego łączenia z netem po wpisanym kodzie CAPTCHA. Jest jeszcze jedna rzecz jaka przyszła mi do głowy: wraz z tą zmianą wystartowała jak wiecie w Aero 2 promocja na pakiet testowy do 3 Mb/s 1GB, ważny 10 dni. Czy przypadkiem to nie jest tak że wiele osób rzuciło się na tą darmową 10 dniową ofertę i to ona tak obciąża neta ze są takie problemy jak napisałem wcześniej? Czy ktoś też zaobserwował u siebie podobne problem który pojawił się w ciągu ostatnich 3-4 dni ? Może się wypowie n/t ktoś kto ma większe pojęcie w tych sprawach.
    pozdrawiam

    • Marcin
      Maj 3rd, 2015 at 21:21 | #15

      Tak, u mnie też są zrywane połączenia właściwie przez całą dobę, nie ma jakichś wybranych godzin. Dokładnie dzieje się to samo…..

    • Maj 4th, 2015 at 08:58 | #16

      Używam Aero2 w kilku lokalizacjach i żadnych zbiegów okoliczności tego typu nie zauważyłem. Z pewnością warto wymusić tryb tylko 3G/WCDMA, poza tym po prostu albo zwiększył się ruch, albo padła (jest w konserwacji) stacja bazowa najbliższa.

      • Wiesław
        Maj 4th, 2015 at 10:17 | #17

        Witam,
        Pierwszego maja rano Aero2 było jak zwykle, kilkadziesiąt minut później TNI już nie mógł nawiązać połączenia. Podłączyłem drugi modem z drugą kartą a tam zamiast HSPA+ tylko EDGE. Zdziwko było nie małe. W TNI miałem wymuszoną technologię WCDMA więc nie mógł nawiązać połączenia. MP pokazuje mi że sieć Plus 3G jest dostępna ale zarejestrować już mi się nie pozwalają, a jak działa 2G to daję link http://www.speedtest.net/my-result/4334394841
        Wczoraj dwa razy na chwilę wpuścili mnie na 3G i 0,5Mb/s było idealnie jak powinno.
        Mam pytanie czy może to być przedłużająca się "konserwacja urządzeń technicznych" czy może kolejny sposób na zwiększenie zadowolenia klientów z działania usługi?

        • Maj 4th, 2015 at 13:12 | #18

          'pierwszy modem' i 'drugi modem' – może któryś ma wymuszone pasmo UMTS 900 MHz? Ustaw pracę w 2100 i 900 i wymuś UMTS/WCDMA na obu.

          • Wiesław
            Maj 4th, 2015 at 14:54 | #19

            Dopiero teraz przeczytałem Twój wpis ze stycznia o logowaniu się kart Aero2 do BTS-ów 2G i 3G. Mój modem nie mógł się logować do 2G o czym poniżej.

            Oba modemy to E3131s-2. Jeden pracuje w PC pod kontrolą TNI, drugi w ruterze MR3420.
            W TNI ustawione było:
            technologia: WCDMA
            kolejność: WCDMA, GSM
            pasmo: wszystkie.
            W takiej konfiguracji modem nie mógł się zalogować do 2G i zawsze miałem 3G aż do piątku. Grzebałem teraz przy obu modemach i każda konfiguracja wykluczająca pasmo GSM900 powoduje, że TNI nie może nawiązać połączenia. Chociaż przed godziną znów był wyjątek. Modem zarejestrował się w 3G, miałem HSPA przez … kilkanaście sekund.
            Niemożliwe jest żeby padły oba modemy, albo był problem z obiema kartami jednocześnie, więc wygląda na to, że jest to celowe działanie operatora.

            Ciekawostka: ta strona wczytywała się 70 sekund do momentu pojawienia się komentarzy i jeszcze długo potem zanim pojawiły się wszystkie elementy.

          • Maj 4th, 2015 at 18:05 | #20

            Jeżeli modem działa w trybie 2G, to prędkość maksymalna wynosi 20% z 250 kbit/s, czyli 50 kbit/s – a to jest maks, jeżeli tylko ty korzystasz z Aero2, w praktyce mniej.
            Jeżeli po wymuszeniu pracy w UMTS/3G/WCDMA nie działa wcale, to znaczy, że masz problem z zasięgiem i po prostu wywaliło twojego BTSa (awaria, konserwacja itd.). GSM900 nie ruszaj, to właśnie zapas dla ciebie w 2G. Pamiętaj, że to co widać w TNI to nie są ustawienia modemu, tylko przygotowanie do wysłania polecenia konfiguracyjnego do modemu – TNI nie odczytuje stanu modemu, ale tego używasz chyba prawidłowo.

          • Wiesław
            Maj 8th, 2015 at 02:16 | #21

            Wszystko co wyżej napisałeś jest dla mnie oczywiste. Dziwiło mnie tylko, że żadnego okolicznego BTSa w 3G nie mogłem złapać. Ale był to tylko dziwny zbieg okoliczności. Korzystałem z oddalonego o 4km (do tej pory nie pracuje) i sygnał miałem doskonały a drugi 3 km ode mnie (częściowo przez las) nie daje się złapać samym modemem. Na szczęście z dawnych czasów pozostała mi jeszcze ATK-20.

    • SlA
      Maj 8th, 2015 at 08:25 | #22

      Potwierdzam, po półrocznym bezawaryjnym korzystaniu akurat po nowych obecnych zmianach zaczęły się problemy z dostępem do sieci (wieczorem strony przestają się ładować). Co do CAPTCHA to tylko raz po zmianach był problem. Pomimo wpisywania poprawnych kodach – zaskoczył chyba za piątym razem.

    • marek
      Maj 10th, 2015 at 16:57 | #23

      Musze podjąć temat jeszcze raz, otóż zacząłem drążyć temat gdyż korzystanie z Aero 2 przez ostatnie kilka dni (od 1 maja) stało się wręcz niemożliwe . Stało się to z dnia na dzień, następowały ciągłe rozłączanie i bardzo zmalała moc sygnału o czym pisałem wcześniej. Zbiegło się to w czasie z wprowadzeniem zmiany w braku konieczności rozłączania logowaniu się po wprowadzeniu kodu Captha i dlatego powiązałem te dwie sprawy ze sobą. Otóż coś mnie tknęło i wszedłem na mapkę nadajników w mojej okolicy i co się okazało : otóż nadajnik na który miałem skierowaną antenę przestał nadawać Aero 2 . Powstał natomiast nowy nadajnik w zupełnie innym kierunku o istnieniu którego nie miałem pojęcia i przestawienie anteny rozwiązało problem.

  4. rob
    Maj 1st, 2015 at 17:13 | #24

    Fajnie, ale spróbujcie teraz postawić "plusa" lub "minusa" przy komentarzu na którymś z popularnych portali. Prawie na pewno pokaże wam się komunikat, że ten komentarz został już przez ciebie oceniony. Użytkownicy Aero2 bez prawa do oceniania komentarzy?

    • Maj 1st, 2015 at 18:40 | #25

      Autorzy systemów tych portali są do poprawy….

      • janos
        Maj 1st, 2015 at 21:31 | #26

        Co mają do tego autorzy systemów portali? Jak nie na IP, to trzeba by zrobić ocenianie komentarzy na ciastko, ale wtedy każdy mógłby sobie klikać do woli. To Aero ogranicza internautom użyteczność portali swoimi kolejnymi "cudownymi wynalazkami".

        • Maj 2nd, 2015 at 10:38 | #27

          Autor (systemu) portalu, jeżeli opiera identyfikację TYLKO po IP, jest skrajnym idiotą, który nie ma pojęcia o internecie i nie powinien tykać się tej roboty – proste. Od zaznaczania takich rzeczy są ciasteczka właśnie oraz metaciasteczka (np. charakterystyka przeglądarki itd.) z identyfikacją klienta, NIGDY (a dokładniej od czasu wprowadzenia NAT do RFC, czyli co najmniej ot 1994 roku).
          NAT stosowany jest nie tylko przez Aero2, ale przez prawie wszystkich operatorów, więc to nie tutaj leży podstawowe źródło problemu.

          • Maj 2nd, 2015 at 10:50 | #28

            Ale te plusy i minusy na wp np. to farsa, i tak nie liczy się głosowanie użytkowników tylko robią to albo boty albo cholera wie jak to jest rozwiązane. Tu macie dowód: http://i.imgur.com/sVhW75C.png

            Po wpisaniu w google "wp manipulacja ocenami komentarzy" macie długą lekturę. :)

          • Maj 2nd, 2015 at 10:57 | #29

            Każdy system głosowania w sieci, który nie opiera się na weryfikowanym jakimś certyfikatem (podpis elektroniczny, ePUAP itd.) lub za pomocą płatnych SMSów (to ostatnie tylko ogranicza efekt) można oszukać. Dlatego wszelkie tego typu głosowania należy traktować rozrywkowo, a nie poważnie. Efekty traktowania poważnie widać było np. w przypadku wyboru loga dla warszawy (słynne słoiki), czy setki konkursów na różne inne projekty.

          • hmmmm
            Maj 6th, 2015 at 11:34 | #30

            Orange też jest za NAT-em? Nawet jeśli to mają większą pulę numerów, nie wiem czemu Aero tak poskąpiło, ale często w komentarzach w necie gdzie podają przy każdym trzy pierwsze cyfry nr. IP spotykam "swój" numer…Być może chcieli ograniczyć ściąganie plików z serwisów typu rapidshare, osobiście nie korzystam ale pamiętam z dawnych lat że tam były limity na jeden IP. W sumie mnie to nie przeszkadza zbytnio acz czasami na stronach pojawiają się komunikaty i captcha, z tym że rzadko…

          • Maj 6th, 2015 at 15:30 | #31

            To jest głównie wina jednak systemów na tych stronach – niedługo się "nauczą", że to NAT i obsługa się poprawi.

  5. aero
    Maj 1st, 2015 at 13:38 | #32

    W dniu dzisiejszym połączenie trwa 1 godzinę i 8 minut

Strony komentarza
1 2 4626
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>