Home > Analiza > Aero2 – wymiana kart SIM, co wiemy?

Aero2 – wymiana kart SIM, co wiemy?

Śrubki22 sierpnia 2012 ogłoszone zostało rozpoczęcie procesu wymiany kart SIM użytkowników usługi bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2. Po tych kilku dniach postanowiłem podsumować wszystkie informacje techniczne, jakie udało się przez ten czas zebrać. Od numeracji kart SIM, przez liczbę wydanych kart, aż po koszty tej operacji. Zebrałem także trochę informacji technicznych i informacji z pozostałych spółek grupy p. Solorza-Żaka, aby spróbować zmierzyć się z pytaniem: po co Aero2 wymienia karty SIM?

Zapraszam.

Jakie karty podlegają wymianie?

Pierwsze moje szybkie sprawdzenia wskazywały na to, że karty wydane nawet do maja 2012 podlegały wymianie. Potem jednak czytelnicy przekazali mi informację, że niektórzy otrzymywali karty podlegające wymianie w drugiej połowie lipca 2012, a inni mają od początku lipca już karty, które wymianie nie podlegają. Oczywiste okazało się, że to nie data wydania ma tutaj decydujące znaczenie.

Jeżeli chcemy sprawdzić, czy nasza karta SIM podlega wymianie Aero2 zaprasza nas na specjalną stronę internetową, gdzie podajemy numer ICCID naszej karty SIM i po potraktowaniu nas kapciem (ang: CAPTCHA) otrzymamy informację. Ponieważ numery kart SIM są jednak w tej sieci ciągle wydawane w miarę po kolei postanowiłem po prostu sprawdzić, gdzie przebiega ta magiczna granica i czy w ogóle występuje.

Jak pisałem między innymi tutaj oraz tutaj, większość numerów kart SIM Aero2 (i wszystkie wydawane od września 2011) mają numer ICCID o następującej strukturze: 894817110000xxxxxxk (xxxxxx to numer kolejny naszej karty, k to liczba kontrolna). Postanowiłem sprawdzić szereg numerów kart SIM, z którymi miałem do czynienia i doszedłem do wstępnych wniosków, że granica faktycznie istnieje i przebiega gdzieś między 105000 a 115000.

Mając kilka wolnych chwil i kalkulator cyfry kontrolnej (wyliczający ją według algorytmu Luhna) udało mi się za pomocą formularza szybko ustalić, gdzie dokładnie przebiega ta magiczna granica. Wszystkie karty o numerach mniejszych, niż:

894817110000111725k

podlegają wymianie. Obejmuje to także karty z poprzednich serii (których przedrostek zaznaczony tutaj na szaro jest inny i były wydawane w 2011 roku).

Ile może kosztować taka wymiana?

To pytanie zadałem sobie jako jedno z pierwszych: mamy tutaj do czynienia z ponad 100 tysiącami kart SIM usług bezpłatnej.Wysłanie listu poleconego Pocztą Polską to 3,75 PLN (nie liczę potencjalnych zniżek hurtowych). Koperta, karta SIM i dołączona ulotka to nie są wielkie koszty, znacznie więcej kosztuje zatrudnienie ludzi, którzy wykonają tę pracę. Nawet przy dużej automatyzacji trudno będzie zejść poniżej 5 PLN za jedną przesłaną paczkę, czyli mamy koszt na poziomie 500 tysięcy PLN. Dla operatora komórkowego nie są to wielkie wydatki, ale pamiętajmy, że mowa tutaj o usłudze bezpłatnej, z powodu której operator dostał zniżkę na rezerwację częstotliwości, ale od tej chwili nie ma żadnych zasadniczych korzyści.

Co takiego mogło się wydarzyć w sieci operatora, że planuje wydać te 500 tysięcy złotych na wymianę kart SIM?

Po co Aero2 wymienia karty SIM?

Ślad 1: Pierwszy ślad to informacja od czytelników wskazująca na to, że karty nie podlegające wymianie nie mają już blokady TS11. Pisałem o niej wielokrotnie, jako o źródle większości problemów użytkowników usługi bezpłatnej, którzy postanowili używać Aero2 w telefonach. Samo zabezpieczenie działało świetnie, ale dlaczego operator postanowił z niego zrezygnować?

Ślad 2: Od dłuższego czasu zauważalna jest (całkiem uzasadniona od strony właściciela) integracja ofert i sieci Plus, Aero2 oraz Cyfrowego Polsatu. Pisałem o tym tutaj, tutaj i ostatnio tutaj. Wygląda na to, że przychodzi powoli czas na coraz ściślejszą integrację sieci telekomunikacyjnych tych operatorów. Prawdopodobnie zdecydowano, że utrzymywanie dwóch centrów zarządzania siecią nie ma sensu i systemy Aero2 zostały w jakimś stopniu włączone w struktury centrów Plusa. Ponieważ jednak systemy tych operatorów się różnią (z pewnością Aero2 ma bardziej skomplikowane zadanie, gdyż obsługuje klientów Cyfrowego Polsatu, Plusa, BDI i oczywiście sieci MVNO utrzymywane przez Plusa, o dwóch sieciach LTE nie wspominając), konieczne mogły się okazać zmiany na wielu szczeblach technicznych sieci, które nas, szarych zjadaczy internetu i usług głosowych niespecjalnie obchodzą. Jednak przeglądając strefę abonenta Cyfrowego Polsatu trafiłem na następującą notkę opublikowaną już 2 lipca 2012:

Szanowni Klienci,

W trosce o stały rozwój naszych usług od 2 lipca b.r. rozpoczynamy proces automatycznej aktualizacji Państwa kart SIM. Aby modem pobrał aktualizację musi być połączony z Internetem w sieci HSPA+. Proces nie będzie dla Państwa widoczny ani uciążliwy, konfiguracja odbędzie się w sposób automatyczny.

Wszystkie zmiany w komunikatach, które wyświetlają się w aplikacjach dostępowych mają związek z przeprowadzoną aktualizacją.

Dzięki temu procesowi, jakość naszych usług będzie jeszcze lepsza, co przełoży się na bardziej komfortowe korzystanie z naszego Internetu.

Prawda, że wygląda znajomo?

Okazuje się więc, że sprawa nie dotyczy jedynie klientów BDI, ale też Cyfrowego Polsatu. Jednak klienci CP kart wymieniać nie muszą. Dlaczego?

Ten zestaw poszlak pozwala mi ostrożnie sformułować taką oto hipotezę:

Prawdopodobne wyjaśnienie: W związku z integracją systemów Aero2 i Plusa konieczna okazała aktualizacja kart SIM, w tym prawdopodobnie kluczy szyfrujących służących do identyfikacji abonentów w sieci operatora. Jednak Aero2 w przypadku klientów bezpłatnego Internetu strzeliło sobie w stopę stosując szeroką blokadę usług na poziomie karty SIM – słynną blokadę TS11, która objęła nie tylko usługi głosowe, ale także TS2x, które odpowiedzialne są za wymianę SMSów. Ponieważ aktualizacja kart odbywa się właśnie za pomocą specjalnych wiadomości SMS przeznaczonych dla kart SIM okazało się, że niemożliwe jest zdalne zaktualizowane kart SIM usługi bezpłatnej, a która jest niezbędna do dalszej ich eksploatacji po przełączeniu systemów zarządzania siecią (od 1 października 2012).

Dlatego właśnie, zamiast po prostu dokonać prostej aktualizacji kart SIM, jak w przypadku abonentów Cyfrowego Polsatu, Aero2 musiało ponieść koszty wymiany prawie wszystkich kart wydanych użytkownikom bezpłatnego dostępu do Internetu.

Co z tego wynika dla nas, użytkowników BDI?

Widzimy więc, że wymiana kart SIM nie ma na celu zgnębienia użytkowników usługi bezpłatnej – nikt w tym celu nie wydałby po prostu 500 tysięcy PLN (choć może to się wiązać z zamknięciem 2 punktów odbioru osobistego w Warszawie). Nie chodzi także o to, aby zablokować modemy niezgodne z kategorią 10 (ten zapis regulaminowy Aero2 mógł być egzekwowany już wcześniej). Wszystko wskazuje na to, że jest to jedynie rozwiązanie problemu technicznego powstałego na styku Aero2 i Plusa.

Jednocześnie dzięki któremu najnowsze karty SIM Aero2 będą prawdopodobnie po prostu sprawiały mniej problemów użytkownikom Aero2 dzięki rezygnacji z blokady TS11 – zwłaszcza w przypadku starszych telefonów. Jednak nie spodziewajmy się, że blokad rozmów nie będzie – wszystkie usługi poza transmisją danych będą zablokowane na poziomie HLR, czyli bazy danych abonentów, tak jak to było dawniej w przypadku tzw. starych kart SIM.

Uff: jakieś pytania?

Pozdrowienia dla kolegów Kryniczanina i Edmunda z forum.telepolis.pl, którzy jako jedni z pierwszych w sieci wspominali o takim wyjaśnieniu problemu.

Data pierwszej publikacji 2012.09.02
Kategorie:Analiza
  1. Grzechu
    Listopad 28th, 2012 at 22:34 | #1

    Chyba właśnie zablokowali mój modem Huawei 173. Działał na obszarze Gdyni do 23 listopada 2012 r. i teraz przestał. Kartę SIM wymienili mi na początku października i nowa karta działała bez problemu.

    • Listopad 28th, 2012 at 23:55 | #2

      Nie blokuje się modemów, a jedynie karty SIM – i to dopiero po ostrzeżeniu emailowym. Nie ma żadnego takiego przypadku na razie.

  2. Przemek
    Październik 11th, 2012 at 23:08 | #3

    Cześć,

    otrzymałem nową kartę Aero2 (z wymiany) i wymieniłem ją w pierwszych dniach października (korzystam z niej w nowym iPad-zie). Co zauważyłem:

    1. W benchmarku sieci (speedtest.net) karta działa z pełną prędkością przez ok. 3 sekundy, a potem przestaje działać / wraca do działania, bardzo nieregularnie – tak jest za każdym razem, niezależnie od lokalizacji (sprawdzałem też w różnych miejscowościach). Na starej karcie wszystko działało do pełnych limitów prędkości płynnie i bez takich przerw.

    2. Korzystałem z udostępniania sieci (Personal hotspot) – na starej karcie działało pięknie. Na nowej iPad ma sieć, udostępnia, łączę się z nią na laptopie, ale mam niepełny dostęp do sieci (czyli Internet nie działa). APN dla sieci i tettering'u mam ustawiony na darmowy.

    Czy ktoś ma podobne problemy? Czy mogę coś zrobić z udostępnianiem internetu? Bardzo mi się przydaje, jak jestem u rodziców…

    Pozdrawiam, i wielkie dzięki za poradnik – Aero2 mam od ponad roku dzięki JDTech :) .

    • paweł
      Październik 17th, 2012 at 20:50 | #4

      Nowa karta sim padła po krótkim chodzeniu ,nie odpowiadają z BOK jak mozna inaczej się skontaktować ? telefonicznie nie ma takiej opcji dzwoniłem kilka razy nie udało mi się dodzwonić mimo kilkunastu minut oczekiwania .

      • Październik 17th, 2012 at 21:24 | #5

        Karta padła (telefony komórkowe i modemy mówą "błąd karty SIM") czy nie możesz się zalogować do sieci? Bo to znacząca różnica.
        Kontakt z Aero2 przez telefon jest faktycznie trudny, jedynie poczta email jako tako działa (ale odpowiedzi nie spodziewaj się szybciej, niż w ciągu kilku dni). Jeżeli zgłaszasz reklamację, to zrób to za pomocą ich formularza. Pamiętaj, że napisanie "nie działa" nie pomaga w diagnozie – napisz dokładnie, na czym polega problem, np. "Karta SIM nie jest rozpoznawana mimo prawidłowego umieszczenia w modemie. Aplikacja sterująca modemem zgłasza komunikat "Brak karty SIM/USIM. Włóż kartę SIM." Podobny komunikat pojawia się po umieszczeniu karty SIM w telefonie komórkowym zgodnym z wymaganiami technicznymi BDI. Proszę o wymianę karty SIM na nową" – tak przygotowany formularz, jeżeli faktycznie podejrzewasz winę karty sim – wysyłasz wraz z kartą SIM do operatora (w tym wypadku oczywiście pocztą zwykłą).

  3. Damian
    Październik 5th, 2012 at 17:03 | #6

    Jest 5 październik, a ja nie mam żadnej informacji o wysłaniu nowej karty, a stara już nie działa. Ma ktoś podobną sytuację?

    • Październik 5th, 2012 at 20:11 | #7

      Na pewno jest kilka takich osób. Jeżeli nie dostałeś karty i nie było emaila, to zgłoś się do nich – emailem, ale nie spodziewaj się szybkiej odpowiedzi Upewnij się, że nie było awizo pod adresem korespondencyjny.

      • Damian
        Październik 5th, 2012 at 21:34 | #8

        Żadnego maila od nich nie dostałem i awizo też się nie pojawiło. Napisałem do nich i zobaczymy czy i kiedy odpowiedzą.

    • tomek
      Październik 15th, 2012 at 21:23 | #9

      Ja dostałem informacje 31.08.SMS, a karty nie ma ?na maila nie odpowiadają a dodzwonić ….zapomnij,masakra

      • Październik 16th, 2012 at 04:22 | #10

        Jeżeli dostałeś informację o wysyłce karty, to idź na pocztę i sprawdź, czy przesyłka nie czeka na odbiór.

  4. Krzysztof
    Październik 4th, 2012 at 19:55 | #11

    Pierwszą kartę AERO dostałem na początku lipca 2012. Działała bez problemu z modemami. Odmawiała współpracy z moim telefonem Samsunga GT B2710 – brak zasięgu, brak możliwości połączenia Sprawdzane w kilku lokalizacjach, szczególnie tam gdzie internet chodził na modemie.
    W poniedziałek – 1 X włożyłem nową kartę SIM i stał się cud – internet działa bez problemu w telefonie, telefon pokazuje zasięg.

  5. angelroad
    Październik 2nd, 2012 at 02:10 | #12

    a i no propos skonczylo sie uzytrkowanie MDA jako modem i okienko wiec poszlo w gorsze oj trzeba sie zebrac panowie i zrobic S. Ż kolo dupska bo zrobil lipe i tylo patrzec jak bedzie rozlaczac co 6 minut polaczenie

  6. angelroad
    Październik 2nd, 2012 at 02:07 | #13

    no i zrobil sie zonk teraz siec polkomtel PLUS GSM stara karta mi wyskoczyla dzis okolo 23 z minutami a nowa idzie kiepsko rozlacza co kilka minut panie S to ja chyba skarge na pana i sie skonczy ten LTE zawydrany koncesyjnie za cene preferencyjna bo to co robicie to oszustwo niewspomne o pobieraniu kasy kaucyjnej i zarabianie na wysylce chba list polecony nie kosztuje 7zl chyb a ze w zlotej kopercie ktorej jakos niedostalem

  7. angelroad
    Wrzesień 30th, 2012 at 19:26 | #14

    NO i jest OKI jakies 30 minut temu zachlysnol mi sie internet na starej i bez reseta nie mial ochoty zatrybic ale po resecie znow idzie na starej karcie no i co naistotniejsze od jakis 30 minut dziala nowa karta wiec nie ma wpadki ida obydwie pewno tak bedzie do jutra rana dobrze ze ten moj MDA polubil gadac z aero2

  8. Otto
    Wrzesień 30th, 2012 at 16:49 | #15

    Małe pytanie. Jeżeli mam 3 karty Aero2 i je oddam na koniec działania usługi… to oddadzą mi 20zł z depozytu czy za każdą kartę? :X

    • angelroad
      Wrzesień 30th, 2012 at 19:29 | #16

      powiedz jak zalatwiles 3 karty czy brales je na siebie czy na obce osoby, bo z twego pytania wynika ze na siebie:):):) ale pewno jak na siebie to tez ci oddadza za kazda z osobna

      • Wrzesień 30th, 2012 at 19:36 | #17

        Chyba chodzi o to, że podczas procedury wymiany dostał 3 karty. Oczywiście kaucja należy się tylko jedna, ale którą kartę trzeba oddać? Hm… to musi wyjaśnić Aero2.

  9. Łukasz
    Wrzesień 30th, 2012 at 09:04 | #18

    Nowa karta z Aero2 loguje się do sieci Plusa, na razie nie brak połączenia z internetem;/

  10. Piter
    Wrzesień 25th, 2012 at 22:30 | #19

    No i chyba jest dla mnie dobra wiadomość…dziś prawdopodobnie z nadajnika Plusa uruchomił się internet Areo2. Nie widzę zasięgu bo na samsung Gio nie wyświetla,ale strony przeglądałem.w teście prędkości 3,7 Mbps (477,93 KB/sek)…Mam nadzieję,że tak już zostanie..

    • Wrzesień 26th, 2012 at 00:44 | #20

      No w utrzymanie takiej prędkości z kartą Aero2 to nie wiedzę – albo to jednak są kbit/s, albo duży błąd w konfiguracji.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>