Darmowy Internet LTE w RedBullMobile – porady 2015
Nie wszyscy pamiętają, że ciągle dostępna jest bardzo korzystna oferta dla użytkowników RedBullMobile na Kartę. Posiadając odpowiednią taryfę możemy co 30 dni aktywować sobie Darmowy Internet LTE. Daje nam to gwarantowany pakiet 100 GB, a jeżeli operator ograniczy nam prędkość, to będzie to 2 Mbit/s. Taka specjalna oferta działa tylko w zasięgu macierzystej sieci LTE operatora Play.
Ofertę tę opisywałem na blogu po raz pierwszy w marcu 2014, jako alternatywę dla Aero2. Było to jeszcze przed niesławnym wprowadzeniem kodów CAPTCHA w BDI. Początkowo oferta była dostępna także Play Online na Kartę, jednak z czasem operator zlikwidował tę usługę w tych taryfach na początku 2015, ale pozostawił ją w dwóch taryfach RedBullMobile.
Postanowiłem przypomnieć tę ofertę, gdyż od kilku miesięcy sam z niej korzystam regularnie, a dzięki zmianom w innych ofertach Play pojawiły się nowe ciekawe możliwości związane z RBM DIL (tak w skrócie nazywam tę ofertę).
OFERTA ZAKOŃCZONA
Szybka informacja – DIL kończy żywot w ostatnim dniu października 2018. Aktywowany w tym miesiącu będzie działał nominalnie do końca swoich 30 dni, ale nie uda się już aktywować DILa w listopadzie 2018 ani później. Szkoda, to była bardzo fajna i niedroga opcja. Niebawem artykuł o alternatywach.
Przypomnienie oferty i zasad
Najpierw krótkie zestawienie informacji o ofercie dla tych, którzy nie pamiętają lub nie szukali wcześniej informacji o RBM DIL.
- RBM DIL daje nam możliwość korzystania z pakietu 100 GB (lub więcej) bez narzuconych ograniczeń prędkości w sieci LTE Play
- Po wykorzystaniu 100 GB operator może (robi to rzadko) aktywować lejek (2 Mbit/s)
- Usługa jest bezpłatna, wymaga jedynie:
- aktywnego konta na połączenia wychodzące
- salda co najmniej 30 PLN (środki pozostają na koncie i nie są blokowane)
- pamiętania o ponownej aktywacji co 30 dni (otrzymujemy powiadomienia SMS, gdy usługa zostanie wyłączona)
- RBM DIL działa w taryfach RBM na kartę I (tzw. 7 MNP) oraz RBM na kartę II (tzw. 5 lub 9 PLN). Nie działa w RBM Energy na kartę.
- Pakiet aktywuje się kodem USSD *111*480*1# albo za pomocą serwisu Play24 lub aplikacji Play24 na telefony. Czekamy na potwierdzenie SMSem, że usługa jest aktywna.
Krytyczne uwagi:
- DIL działa TYLKO w technologii LTE. Wymagany jest więc zasięg LTE operatora Play, sprzęt do LTE oraz faktyczne korzystanie z LTE (warto wymusić pracę w LTE na wszelki wypadek, o ile to możliwe).
- Na koncie musimy mieć aktywny jakikolwiek pakiet danych. Ponieważ po doładowaniu za 50 PLN otrzymujemy w RBM1 512MB, a w RBM2 2GB danych, nie powinno być problemu, ale warto uważać, żeby tego pakietu nie zużyć w całości. Inaczej będziemy musieli doładować konto ponownie lub dokupić jeden z pakietów danych. Jeżeli nie mamy żadnego pakietu danych, obowiązuje lejek 32 kbit/s, także w LTE.
- Problematyczny zawsze jest moment, kiedy usługa się wyłącza, a musimy to zauważyć (przypomnienie w kalendarzu czasem się przydaje), do tego pamiętać, że włączanie nie jest natychmiastowe. Jeżeli zużyjemy cały pakiet danych, aktywuje się lejek opisany punkt wyżej.
Specjalny modem Huawei E3372 do RedBullMobile zgodny z usługami tego operatora wraz z instrukcją korzystania z pakietu darmowego LTE można zamówić w sklepie jdtech.pl. Zawsze też można liczyć na moją pomoc w zakresie korzystania z tego modemu.
Koszty:
- Jeżeli korzystamy z taryfy bez żadnych dodatkowych kombinacji, koszty sprowadzają się do utrzymania ważności karty:
- RBM I (RBM7) – 50 PLN daje 150 dni oraz 512 MB danych
- RBM II (RBM5 lub RBM9) – 50 PLN daje 100 dni oraz 2 GB danych
Od razu przypominam, że oryginalne karty RedBullMobile na kartę I są praktycznie nie do zdobycia, a oferowane wtedy startery powoli tracą ważność. Startery RedBullMobile na kartę II można jeszcze tu i tam zdobyć i można je poznać między innymi po tym, że są oferowane z puszką napoju energetycznego w cenie 9 PLN. Startery za 5 PLN dostępne w punktach Play w foliowych, srebrnych woreczkach i większości innych miejsc oferowane bez puszki to prawie na pewno RedBullMobile Energy na Kartę o w tej taryfie nie jest oferowana usługa DIL.
Nawet jeżeli ktoś ma starter z dawnych czasów, ale zmigrował na wyższą taryfę, do czego operator bardzo zachęcał, to nie ma możliwości prostego powrotu do poprzedniej wersji. Oficjalnie migrować można tylko w kierunku RBM1->RBM2->RBME.
I teraz najważniejsza część artykułu: Okazuje się, że wprowadzanie usługi/oferty Fakt Mobile spowodowało ciekawe zmiany dla aktualnych i przyszłych użytkowników DIL.
Przejście do taryfy RBM5/9
Od 11 lutego 2016 obowiązuje nowy regulamin Fakt Mobile - nie ma możliwości uzyskania RWK w opisany sposób – ważność konta ustalana jest na 14 dni. Nadal możliwa jest migracja i uzyskanie w ten sposób taryfy RBM 5/9, ale już nie RBM7.
Nie wszyscy wiedzą, że wprowadzona niedawno oferta Fakt Mobile jest od strony technicznej jedynie dodatkową taryfą operatora Play, choć regulaminowo traktowaną nieco bardziej w sposób wydzielony, niż RedBullMobile.
Podstawową zaletą Fakt Mobile jest możliwość w miarę szybkiej migracji między taryfami Play na Kartę (z wyłączeniem PInK – Play Internet na Kartę i starszych POnK – Play Online na Kartę) a Fakt Mobile.
Oferta migracji została spisana w oddzielnym regulaminie, który daje nam bardzo ciekawe możliwości. Interesują nas trzy jego punkty:
- Przeniesienie do i z Fakt Mobile powoduje zachowanie (poza numerem telefonu) salda głównego konta
- Ważność konta ustawiana a jest na 14 dni.
Zachowywany jest także okres ważności konta na połączenia wychodzące i przychodzące Ważność - Wśród taryf dostępnych przy przeniesieniu z Fakt Mobile dostępna jest od niedawna oficjalnie tylko taryfa RBME, ale ciągle można przejść do RBM5 za pomocą kodów USSD.
W ten sposób można uzyskać taryfę RBM5/9, której startery są praktycznie bardzo trudno dostępne na rynku. Proponuję następującą (sprawdzoną) procedurę:
- Kupujemy dowolny starter Play na Kartę. Dla wygody, warto wybrać RedBullMobile – dowolny, nawet Energy – łatwiej będzie rozpoznać tę kartę wśród innych. Odpadają tylko karty w taryfach PInK i POnK. Starter z taryfą RBME można zamówić bez problemu nawet za darmo.
- Aktywujemy starter (wystarczy zadzwonić na dowolny numer, wysłać SMS lub skorzystać z Internetu). Będąc w salonie operatora możemy dla wygody go zarejestrować na siebie, ale nie jest to konieczne.
- Przenosimy numer do Fakt Mobile. W niektórych taryfach (np. RBME) działa kod USSD *163*12#. Jeżeli kod nie zadziała, zawsze możemy zadzwonić na infolinię Fakt Mobile: 799 599 999 – najlepiej z przenoszonego startera – i prosimy o przeniesienie do Fakt Mobile. Operator postara się nas zidentyfikować: po danych z rejestracji startera, albo po tym, czy znamy kod PUK lub historię startera (doładowania, ostatnie połączenia itd.). Migracja do Fakt trwa do 24h, ale zwykle zajmuje kilka-kilkanaście minut.
- Upewniamy się, że karta jest już w Fakt Mobile (np. przez poczekanie na SMS,kod *101#, albo Play24)
i doładowujemy nasz numer 5 PLN, aby uzyskać Rok Ważności Konta. Doładowanie wykonujemy tak samo, jak w przypadku każdego innego numeru Play. - Teraz wracamy do RBM za pomocą kodów USSD
- Zwykle z Fakt do RBM można wrócić dopiero po kilku-kilkunastu godzinach od migracji do Faktu. Wcześniej pojawiają się różne komunikaty błędów o trwających zmianach na koncie lub braku usług oraz trwającej migracji.
- *163# – pojawi się menu dostępnych taryf do migracji.
- Wybieramy RBM na Kartę 5 (może być na pierwszej stronie, albo którejś z kolejnych, na które przechodzimy wybierając opcję .
- Potwierdzamy wybór wybierając 2. Przejdź.
- Jeżeli wszystko poszło dobrze, dostaniemy potwierdzenie przyjęcia zlecenia. jeżeli pojawi się błąd z powodu innych zleceń oczekujących na koncie, musimy zaczekać – po maksymalnie 24h od ostatniej migracji (do Faktu) wszystko zwykle działa poprawnie.
- Zwykle z Fakt do RBM można wrócić dopiero po kilku-kilkunastu godzinach od migracji do Faktu. Wcześniej pojawiają się różne komunikaty błędów o trwających zmianach na koncie lub braku usług oraz trwającej migracji.
- Po zakończeniu migracji, doładowujemy konto za 50 PLN. To daje nam pakiet 2 GB ważne 100 dni niezbędne do pozbycia się lejka zakładanego na usługę transmisji danych, po zużyciu wszelkich pakietów.
Efektem tych działań jest: karta w taryfie RBM5 z około 60 PLN środków na koncie, ważna 100 dni, z pakietem 2 GB danych (także ważny 100 dni). Jeżeli zużyjemy te 2 GB, mamy do dyspozycji pakiety cykliczne. Moja propozycja:
- Aktywować pakiet cykliczny 600 MB za 5 PLN
- Pilnować, żeby saldo konta nie spadło poniżej 30 PLN (wymagany poziom aktywacji DIL) W razie czego doładowujemy za 50 PLN i wtedy możemy wyłączyć pakiet cykliczny na kolejne 100 dni.
- Co 100 (lub 150 dni w RBM7) doładować konto za 50 PLN.
Według mnie nie da się taniej i wygodniej. Pozostaje tylko pamiętać o aktywacji DIL co 30 dni, o czym przypomina SMS.
Uwagi:
- Wszystko inne, co mieliśmy na koncie, poza środkami z głównego konta, przy zmianie taryfy ulega skasowaniu lub wyzerowaniu. Warto o tym pamiętać, jeżeli migrujemy kartę, której już używamy. Pakiety danych, środki promocyjne itd. – wszystko znika.
- Zawsze trzeba się liczyć z potencjalnymi problemami przy tego typu operacjach. Ja nie trafiłem na żadne, ale mam raporty osób, które walczyły o realizację swoich zamówień kilkanaście dni z powodu problemów u operatora – choć było to na początku działalności Fakt Mobile.
- Migrować można tylko aktywne konto na połączenia wychodzące. Jeżeli kartę po utracie ważności doładowaliśmy, musimy odczekać na jej „odblokowanie” w systemie – co trwa kilka do kilkunastu godzin.
Modyfikacje i wskazówki
Kilka wskazówek nadesłanych przez czytelników:
- Dostępny jest Bonusowy pakiet 1GB ważny 365 dni (TYLKO dla RBM7 MNP), który dostępny jest po przeniesieniu numeru jednokrotnie i za darmo. Jednak nie miałem okazji sprawdzić, czy na pewno spowoduje wyłączenie lejka 32 kbit/s. Wygląda jednak na to, że przedłuża ważność środków zebranych na koncie na dane do roku.
To tylko promocja
Przypominam wszystkim, że DIL w RBM to jedynie promocja, która może zostać wyłączona w każdej chwili tak, jak stało się to na początku 2015 z odpowiednikiem tej oferty w Play Online na Kartę.
Tak czy inaczej RBM DIL z RWK dzięki FM (RedBullMobile z Darmowym Internetem LTE dzięki Fakt Mobile) to na prawdę ciekawa możliwość, jaką oficjalnie i w pełni regulaminowo oferuje nam Play i warto z tego skorzystać.
Aktualizacja 2015.10.6: Podobno od 6 października BOK Faktu nie zgadza się na przenoszenie do RBM innego, niż Energy i wymagają przy tym rejestracji. Regulamin promocji się nie zmienił, więc albo zostanie on w najbliższym poprawiony, a póki co można odwoływać się do regulaminu i jego treści.
Aktualizacja 2015.10.24: W związku z brakiem możliwości migracji do RBM7 MNP, artykuł zmodyfikowałem podając sposób przejścia na RBM5 i dalszego radzenia sobie z tą taryfą.
Aktualizacja 2015.12.03: Informacja o 2-dniowej ważności konta po migracji Fakt->RBM5. Czekamy na info, czy to awaria, czy nie.
Aktualizacja 2015.12.13: Problem z 2dniową ważnością konta rozwiązany. RWK działa normalnie po przejściu z Fakt do RBM5.
Aktualizacja 2016.01.05: Menu *163# zmieniło strukturę, RBM5 jest teraz na pierwszej stronie.
Aktualizacja 2016.01.20: Koniec 10/10/30 w Play.
Aktualizacja 2016.02.16: Od 2016.02.11 nowy regulamin migracji uniemożliwia uzyskanie RWK. Dalej można jednak mieć RBM5 i być może RBM7 znowu.
Aktualizacja 2016.03.31: Informacja, że po migracji do Fakt należy odczekać kilkanaście godzin. Nie ma możliwości migracji do RBM7.
Aktualizacja 2016.06.14: Przejście do Faktu jest możliwe za pomocą kodu USSD, nie trzeba dzwonić na infolinię.
Aktualizacja 2018.10.28: To koniec oferty DIL – ostatni aktywacja możliwa do końca października, usługa będzie działała normalnie30 dni, ale nie uda się jej aktywować w kolejnym miesiącu.
Regulamin Oferty Promocyjnej Zmień Ofertę na Fakt Mobile (i kopia lokalna)
Wczoraj na wreszcie kupiłem nowy telefon, a że ma dual sima i LTE to oczywiście musiałem zaopatrzyć się w RBM DILa. Szukałem startera z godzinę po kioskach, aż wreszcie trafiłem na RBM Energy, kupiłem i aktywowałem kartę wczoraj i od razu zadzwoniłem do Fakt Mobile prosząc o przeniesienie. Miły pan powiedział, że wystąpił jakiś wewnętrzny błąd, że sprawdzi o co chodzi i zaraz coś z tym zrobi. Po kilkunastu sekundach powiedział, że numer przeniesiony, zapytał czy znam regulamin, przypomniał jedynie ze przejście może trwać do tygodnia, ale zazwyczaj przechodzi się w 1 dzień. Od godz 16 (czas wykonania telefonu) do około 0-1 w nocy cisza. O tej 0-1 przyszły SMSy z komunikatami i juz bylem w Fakcie. Potem doładowanie za 5 zł, dostałem rok ważności konta i próbowałem przejść do RBM kodem, ale były wciąż oczekujące akcje. Poszedłem spać, rano wstałem, wpisałem kod i zmieniłem taryfę na RBM bez problemu. Zrobiłem przelew za 50 zł doladowujac konto i po 1h dopiero wszystko się odetkało w ich systemie i nagle zaczęły przychodzić SMSy, z 10 przyszło o różnych usługach, ale doładowano w końcu i aktywowałem DILa, a teraz po 15 min od aktywacji go przyszedł SMS potwierdzający aktywację usługi.
W skrócie, korzystajta póki jeszcze można.
Cenna informacja, obejrzę.
Ustawienia domyślne dla każdej taryfy ustala operator i niezgodności faktycznie mogą powodować konieczność głębszych zmian w ustawieniach systemu billingowego i takie efekty.
Właśnie kupiłem świeży starter RBM z Puszką za 9 PLN i jestem po rozmowie z Infolinią Fakt Mobile. Pan końsultant po moim uwierzytelnieniu się przez PUK i sprawdzeniu mojej taryfy jako RBM 5 odmówił migracji do Fakt Mobile zaznaczając że jest to możliwe tylko z taryfy RBM Energy.
To by oznaczało, że regulamin Fakt Mobile znów się zmienił.
Regulamin się nie zmienił, tylko wreszcie jest egzekwowany: http://jdtech.pl/2015/10/nowy-regulamin-przenosze…
Zaraz sprawdzę, czy pod *163# jest ciągle opcja migracji.
Oczywiście gdy przez Play24 zmieniłem taryfę na RBM Energy, inny końsultant na Info Fakt Mobile nie miał już obiekcji ale zauważył w historii konta, że byłem wcześniej w RBM5. Przyjął zlecenie zmiany na FM i podziękowałem.
W PLAY kodem USSD: *111*49*1# dokonujemy sprawdzenia taryfy.
Więcej kodów USSD w PLAY można znaleźć tu: http://forumplay.pl/showthread.php/373-Kody-USSD-…
Następnie będąc w FM doładowałem konto kodem dla 5 PLN.
Jednak z powrotem z taryfy Fakt Mobile do RBM5 za pomocą USSD: *163# było trochę problemów bo po pierwszym wysłaniu żądania przejścia z FM do RBM5 (wieczór ~18:00 31.10.2015) i jego potwierdzeniu system operatora oznajmił, że są w kolejce niezrealizowane zlecenia i że to potrwa. Prawdopodobnie chodzi o automatyczną zmianę/dezaktywację stanu usługi PREMIUM i jej progu przy przechodzeniu z RBM Energy do FM. Prawdopodobnie powrót (zmiana) z taryfy z FM na RBM5 jest możliwy dopiero jeśli przyjdzie nam powiadomienie przez SMS o deaktywacji usługi PREMIUM (jako efekt wcześniejszego przejścia z RBM Energy do FM).
Rano 1.11.2015 ponowiłem żądanie zmiany taryfy FM na RBM5 przy pomocy USSD: *163# (i całego tego "interaktywnego" dialogu) i poskutkowało bez żadnych ostrzeżeń.
Stan taryfy należy monitorować kodem *111*49*1#. Stan konta *101#.
Przy okazji: dzięki wielkie za twoje artykuły.
Dzięki za precyzyjny opis twojego przypadku.
O jakiej usłudze Premium mówisz w przypadku RBM?
Na stronie 'Play24' chodzi o ustawienia > Pakiety i usługi > Usługi dodatkowe:
"Blokady progu usług Premium"
- poz.1 "Brak Blokady" – włączony (zielony kolor)
- pozostałe 3 poz.: "Blokada progu kwotowego 35/100/200 zł" – wyłączone
oraz "Blokady ceny usług Premium"
- poz. 1 "Brak blokady" – włączony" (zielony kolor)
- pozostałe 3 poz: "Blokada Ceny 3/9/15 zł" – wyłączone
W RBM5 te dwie blokady są wyłączone tzn.: (w/g strony) WŁĄCZONY jest BRAK blokady. Nie wiem po co to tak zamotali.
W każdym razie są one domyślnie tak ustawione. Prawdopodobnie po przejściu do FM zmieniają stan ale jak (?) – tego jednak, będąc na taryfie FM, nie sprawdzałem bo nie wiedziałem na jakich zasadach jest wtedy rozliczany dostęp do internetu, więc wolałem nie ryzykować utraty środków z konta głównego.
Wiem, że po zmianie na FM po jakoś 3 godz. przyszedł do mnie SMS, że ustawienia blokady zostały zmienione. Gdybym miał wtedy możliwość dostępu do sieci przez innego operatora to bym to sprawdził.
Proszę mi powiedzieć czy prędkość do osiągnięcia transferu 100 GB rzeczywiście nie jest limitowana (poza ograniczeniem wynikającym z technologii i posiadanego sprzętu oczywiście)? Zastanawia mnie to z uwagi na zapis w punkcie II. 6. regulaminu usługi „DARMOWY INTERNET LTE NA 30 DNI” mówiący o ograniczeniu do "15 Mb/s w przypadku danych pobieranych i 5 Mb/s w przypadku danych wysyłanych, w technologii LTE i HSPA+".
Polecam dokładną lekturę regulaminu – może, ale nie musi (i de facto nie stosuje tych ograniczeń).
Co do 100GB – jeżeli w ogóle, to spotkałem się tylko z zakładaniem lejka (2 Mbit/s) grubo powyżej tych 100GB – między 200 a 500-600 GB. Ja sam wiele ponad 50 GB nigdy nie przesłałem, więc na lejek nie trafiłem.
W tym sęk, że dokładnie przeanalizowałem treść regulaminu „DARMOWY INTERNET LTE NA 30 DNI”. Nie ma tam wzmianki o fakultatywności tych ograniczeń. Jak byk stoi – cytuję: W ramach usługi „Darmowy Internet LTE”, w trakcie 30 dniowego okresu ważności usługi prędkość transmisji danych wynosi maksymalnie 15 Mb/s w przypadku danych pobieranych i 5 Mb/s w przypadku danych wysyłanych, w technologii LTE i HSPA+. (koniec cytatu). Jednakże, jeżeli operator rzeczywiście się do tego zapisu nie stosuje, nie widzę problemu. Poza tym i tak mieszkam dość daleko od najbliższej stacji bazowej (10 km w linii prostej), a LTE mam tylko dzięki dodatkowej antenie i wymuszeniu LTE. Modem wskazuje mi tylko jedną kreskę zasięgu (RSSI:-85 dBm, RSRP:-110 dBm). Testy prędkości to u mnie max 15 Mb/s z małym hakiem. Stąd było moje pytanie. Dziękuję za odpowiedź.
Jaką Pan używa antenę do złapania sygnału LTE z 10 km? W jakiej polaryzacji? Czy może Pan podać oprócz RSSI i RSRP także SINR i RSRQ? Jeżeli używa Pan modemu Huawei to może być surowy wynik komendy "AT^HCSQ?".
Ja maksymalny download osiągnąłem 36 Mbit/s na karcie RBM. Z modemem na swoim stałym miejscu mam zwykle download poniżej 10 Mbit/s (max. 12), a upload poza godzinami szczytu osiągam regularnie na poziomie 18 Mbit/s. Modem jest w zasięgu dwóch BTSów w odległościach 1,5 i 1,6 km, różnica w azymucie około 37°. Moje parametry odbioru to RSSI:-69 dBm, RSRP:-92 dBm, SINR:5.0 dB, RSRQ:-6.0 dB, przy czym SINR często zbliża się do zera, a czasami nawet bywa ujemny. Prawdopodobnie takie słabe wyniki SINR są spowodowane docieraniem mniej więcej równej mocy sygnału z dwóch BTSów do modemu. Poza tym bez zewnętrznych anten prawdopodobnie nie działa MIMO, bo chyba w modemie Huawei E3372 nie ma 2 anten o ortogonalnych polaryzacjach. Z tych powodów szukam informacji o antenach kierunkowych, które się sprawdzają w praktyce.
Sygnał w tym wypadku jest BARDO DOBRY. Spowolnienia wynikają raczej z przeciążenia sieci, na co wskazują zmienne wyniki w ciągu dnia.
Modem wykorzystuje MIMO zarówno w konfiguracji z anteną zewnętrzną, jak i bez niej – warto zajrzeć do środka modemu. Projekt anteny na płytce drukowanej jest bardzo zaawansowanym efektem obliczeń i wykorzystuje wszystkie efekty, jakie się tylko da na tak małej przestrzeni.
Przy sygnale -69 dBm ja bym darował sobie jakiekolwiek anteny.
Chętnie bym zajrzał do środka, ale nie chcę tracić gwarancji, a modem jest zaplombowany. W internecie też nie znalazłem żadnych fotografii ani informacji na temat anteny lub anten w modemie.
Co do przeciążenia sieci, to poza godzinami szczytu raczej transfery są dość stabilne download między 8 a 10 Mbps w godzinach między 23 a 7. Po drugiej stronie budynku, gdzie sygnał z drugiego (zakłócającego) BTSa jest słabszy osiągam mniej więcej RSSI:-72 dBm, SINR:15.0 dB, RSRQ:-4.0 dB, a download na poziomie około 20 Mbps. Upload po obu stronach budynku jest podobny – około 18 Mbps. Dodam jeszcze, że modem po obu stronach budynku łączy się z tą samą komórką BTSa (te same LAC i CID). Także przy takim obciążeniu sieci jakie jest da się osiągnąć więcej.
Spróbuję rozebrać E3372 w wersji s-153 i h-153, jeżeli faktycznie w sieci nie ma. Informacji nie ma ogólnych, bo nie bardzo wiadomo, co by miało być. Zdjęcia E3131 możesz obejrzeć w obu wersjach, i to tutaj na blogu: http://jdtech.pl/2014/06/nowa-wersja-huawei-e3131… – obszar (tutaj pojedynczej) anteny jest od USB.
Właściwie to coś znalazłem. Cyba ZTE 830FT http://proshivka-nokia-2330c-2-rm-512.ru/%D0%BF%D… . Huawei E3276 http://yota-faq.ru/archives/10336/comment-page-1/ . Wygląda na to, że chyba są tam jednak w środku 2 anteny, ale która ma jaką polaryzację, to już nie wiem.
Fajne zdjęcia – widać, że antena jest w obudowie nad układami, a druga na samej płytce. W przypadku anten w takich urządzeniach polaryzacja ma drugorzędne znaczenie, bo elementy są zbyt małe i nie wiesz jakie jest ułożenie modemu w przestrzeni. Ważniejsze, żeby zbierały sygnał dobrze z obu polaryzacji.
Jeżeli chodzi o antenę, to używam anteny zewnętrznej EXTREME v. 2.1 o wzmocnieniu 17 dB. Jest to antena typu yagi, ustawiona w polaryzacji pionowej. Musiałem trafić na dobry egzemplarz, bo z tego co czytałem, anteny rurowe nie są zbyt dobre do wyższych częstotliwości. Kabel 10 m (nie pamiętam już jaki, ale brałem taki o prawie najmniejszym tłumieniu z dostępnych) Kupiłem ją jeszcze przed erą LTE i dobrze mi służyła do połączeń DC-HSPA + (sieć orange) i do tej pory jest ustawiona w stronę masztu orange, też oddalonego o 10 km. Nie przestawiałem z uwagi na fakt, iż maszt play jest oddalony od masztu orange o około 200 metrów, co w moim przypadku (odległość od masztów) wiązałoby się z przesunięciem anteny o niewielki stopień. Jednakże muszę zauważyć, że na sieci orange modem wskazuje mi 3 kreski zasięgu z 5 możliwych. Jeżeli chodzi o SINR, to wacha się pomiędzy 8,8 a 15,6. Zazwyczaj jest to wartość około 11,6. Danych RSRQ nie posiadam. Modem jakiego używam, to ZTE MF823 (hilink) połączony z routerem EDIMAX 6200NL-V2. Nie używam wzmocnienia w postaci aktywnego huba USB.
Polecam http://www.play.pl/resources/pdf/2015/Regulamin-U… oraz punkt 10.: "Operator (…) może czasowo lub na stałe znieść ograniczenie prędkości transmisji." I według mnie tak się dzieje.
Ograniczenie 15 Mbit/s wynika tutaj raczej z obciążenia sieci. Żeby to potwierdzić trzebaby się wybrać w zasięg innej stacji bazowej.
Czyli co? Artykuł już jest nieaktualny?
Wręcz przeciwnie, właśnie go zaktualizowałem – RBM7 wywaliłem, opisałem na bazie RBM5, do którego ciągle można przejść za pomocą USSD *163#
No.. trochę chaotycznie, gdybym się czepiał . Kluczowe pytanie – co zrobić, żeby tanio przedłużyc na rok pakiet 10/10/30 ?
Odpowiedź prosta – teraz nie da się wprost (można było, jak dało się przenosić do RBM7). Pośrednio tylko kupując pakiety za 5 PLN miesięcznie (łączny koszt 60 PLN)
czy tylko mi tak zwolniło? w godzinach wieczornych 0,8 – 1,15 pobieranie 2-8 wysyłanie, ping 20. Warszawskie Bielany, siła sygnału 80% (-63dBm, CSQ: 25). W dzień miałem zawsze około 8-12
To lokalne zwolnienie.
Z tym zwolnieniem to ja mam tak od kilku miesięcy. Gdzieś spotkałem się z opinią, że do końca roku modernizują sieć i ma być lepiej. Ktoś nawet dostał do końca roku rabat za to na abonament. RBM jest w sumie prawie za darmo, to nie narzekam.
To nie jest kwestia modernizacji, tylko po prostu ogólnego przeciążenia ich infrastruktury. Muszą zagęścić sieć, dodać lepsze łącza do stacji bazowych itd. Bez tego niestety będzie coraz gorzej.
A ja dzisiaj w biedronce u siebie na wiosce dorwałem starter RBM z puszką za 9PLN. Stał samotnie na stojaku za ladą strasznie sfatygowany. Z tyłu był opis taryfy RBMII i tabela z ważnością konta po doładowaniu. Wyraźnie napisane, że to taryfa RBMII i 100dni ważności konta po doładowaniu za 50PLN. Na plombach data ważności do 27-paź-2015. Puszka Redbulla przeterminowana W domu wkładam do modemu, aktywacja startera i rejestracja na 24.play.pl i…. niespodzianka! – taryfa RedBullMobile na karte. Doładowałem za 50PLN i ważność przedłużona do marca 2016. Ale mi się fuksło
A to ciekawe – ja mam podobny starter – puszka, wazność do połowy 2016 (puszka jako taka już tez przedatowana) i ciekawe, czy też to jest RBM1 – na opisie mam jak nic RBM2 tak jak ty. Aż sprawdzę w wolnej chwili.
PS: masz ten "darmowy" (dostępny po doładowaniu za min. 10 PLN) pakiet 1 GB w Play24?
Pakiet jest, ale na "świeżym" starterze w 24.play go nie było. Dopiero po doładowaniu się pokazał.
Termin ważności połączeń jest zachowany tylko przy migracji z FM. Przy migracji do FM jest 30 dni. Zdziwiłem się, jak przeniosłem do FM świeżo doładowaną, od dawna zalegającą kartę Play Rok Ważności Konta. A myślałem, że nie trzeba będzie doładowywać w AFM. Zaraz doładuję i sprawdzę, czy uda mi się wyegzekwować regulamin. BTW. Czy regulaminy muszą mieć akceptwcję UKE czy innej instytucji? I czy do tej instytucji można składać skargi na łamanie regulaminu przez operatora?
Tu wchodzimy w szczegóły regulaminowe – wszystko zależy od taryfy źródłowej i docelowej.
Ciekawostka: stary regulamin został wczoraj odwołany: http://faktmobile.pl/app/views/file/regulamin_ofe…
Teraz obowiązuje ten: http://faktmobile.pl/upload/userfiles/regulamin_o…
Przejście do Fakt – zachowuje środki, ustala ich ważność na 30 dni.
Przejście do Play – zachowuje ważność dla Lubie to!, RWK, RBME. Play na kartę, MiniMax – 14 dni. RBM jest wymienony TYLKO jako RBME – nie ma mowy o pomyłce z innymi taryfami.
No ładnie trafiłem. Dzisiaj rano (przed przenosinami) sprawdziłem – i wisiał na stronie tylko regulamin z czerwca. Teraz faktycznie jest w archiwalnych.
Ciekawe, czy jak zadzwonię, że chcę przenieść do nich numer z RBM1 do nich, to odmówią. Wg regulaminu nie ma opcji też w tę stronę
Mała strata na szczęście – numer rezerwowy moich rodziców. Myślałem, że przerobię im na internetowy. Teraz muszę rozkminić, czy zostać w FM, czy lepiej wrócić na Play rok ważności konta.
Ważność konta nie zależy od taryfy źródłowej – i w starym, i w nowym regulaminie w punkcie 6.b. stoi, że jest 30 dni od przenosin.
Ta część artykułu o tym co zachowujemy, a co znika jest tylko jako przypomnienie.
Dzięki za USSD – dokończyłem przenoszenie tej karty.
Tylko znowu mam logo FM a info, że taryfa to RBM 5. Przenosiny były prawie natychmiast, ale przez jakieś pół godziny jak chciałem aktywować 10/10/30 to dostawałem komunikat "Zamówienie dotyczące wybranej usługi jest w trakcie realizacji" i dopiero po tym czasie udało mi się aktywować.
Niekonsekwencja logo<->nazwa to norma, ale to przechodzi po jakimś czasie.
Witam Jakub! Mam pytanie mój komp (korzystając z DIL w RBM7) wskazuje na http://www.speedtest.net poza szczytem do max download 10 mbps( zazwyczaj 7) do max upload 7mbps( zazwyczaj 5). W szczycie to max. download 2,7 mbps( czasami 1,2 mbps) upload 2,5 mbps. Wokół mnie jest kilka BTS play – (centrum Poznania) do najbliższego w lini prostej mam niecałe 200m.Jestem zasłonięty kilkoma wysokimi budynkami. I moje pytanie: Czy antena wzmacniająca np. http://allegro.pl/extra-mocna-antena-dual-3g-4g-l… ( z pewnością zwiększy stabilność) zwiększy prędkość mojego LTE? Teoretycznie pokazuje mi na routerze pełny zasięg. W RBM mam aż 775 mb promocyjnego transferu ważnego 5 miesięcy i wykupiłem dodatkowo za 3 zł 25 mb. Dodam, że wszystkie urządzenia są dostosowane do LTE. Modem/router Huawei e5372t-32. Z góry dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam
Jeżeli masz słaby sygnał (podaj jego moc z w dBm, to podpowiem – ale wszystkie kreski sugerują, ze jest bardzo mocny), to antena pomoże. Kierunkowa w mieście pozwoli czasem (ale nie zawsze, jak BTS jest na prawdę blisko) wybrać konkretną stacją bezową, o ile siedzisz blisko dachu i możesz ją kierować na konkretne anteny. Ale jeżeli sygnał jest mocny, to twój problem nie ma związku z anteną, tylko przeciążeniem sieci.
Ogólnie wydaje mi się, że zakup anteny jest bez sensu. Wyniki masz podobne jak ja blisko centrum Warszawy.
Wielkie dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam
Czy ktoś spotkał się z brakiem łączności tuż po połączeniu przez dłuższą chwilę?
Po czasie kilku minut internet zaczyna działać. ( RBM DIL, Kraków ).
Pytam, bo nie wiem czy to wina modemu ( doznał uderzenia ostatnio ), czy ogólne problemy z siecią.
Uderzenie nie powinno powodować takich problemów. Nie spotkałem się też z takim zachowaniem. Jaki modem? Jak reaguje np. na ping 8.8.8.8 w tym czasie problemów?
Modem ZTE mf821, do tej pory wytrzymywał różne inne wypadki bardzo dobrze .
Łączy się natychmiastowo (jak to LTE), dostaje IP, mruga wszystko jakby działało,
ping 8.8.8.8, daje brak odpowiedzi (100% packet lost),
po pewnym czasie zaczyna hulać ( ale mam wrażenie że jest wolniejszy niż wcześniej ).
Jak zdarzyło się pierwszy raz nie działać (4dni temu), przełożyłem karte aero2 i działała w 3G poprawnie ( nie mam zasięgu LTE aero2 żeby sprawdzić )
Zasięgu LTE Aero2 nie ma nikt Poza tym ten modem LTE Aero2 nie obsługuje (pasmo 38).
Proponuję następujące testy:
1. W innej lokalizacji (tak, aby korzystać z innej stacji bazowej)
2. Czy to samo dzieje się po wymuszeniu 3G (a nie LTE)
3. W miarę możliwości – czy to samo dzieje się z inną kartą SIM w Play.
To wina sieci … ten sam problem miał dzisiaj, wczoraj , przedwczoraj mój kuzyn