Darmowy Internet LTE w RedBullMobile – porady 2015
Nie wszyscy pamiętają, że ciągle dostępna jest bardzo korzystna oferta dla użytkowników RedBullMobile na Kartę. Posiadając odpowiednią taryfę możemy co 30 dni aktywować sobie Darmowy Internet LTE. Daje nam to gwarantowany pakiet 100 GB, a jeżeli operator ograniczy nam prędkość, to będzie to 2 Mbit/s. Taka specjalna oferta działa tylko w zasięgu macierzystej sieci LTE operatora Play.
Ofertę tę opisywałem na blogu po raz pierwszy w marcu 2014, jako alternatywę dla Aero2. Było to jeszcze przed niesławnym wprowadzeniem kodów CAPTCHA w BDI. Początkowo oferta była dostępna także Play Online na Kartę, jednak z czasem operator zlikwidował tę usługę w tych taryfach na początku 2015, ale pozostawił ją w dwóch taryfach RedBullMobile.
Postanowiłem przypomnieć tę ofertę, gdyż od kilku miesięcy sam z niej korzystam regularnie, a dzięki zmianom w innych ofertach Play pojawiły się nowe ciekawe możliwości związane z RBM DIL (tak w skrócie nazywam tę ofertę).
OFERTA ZAKOŃCZONA
Szybka informacja – DIL kończy żywot w ostatnim dniu października 2018. Aktywowany w tym miesiącu będzie działał nominalnie do końca swoich 30 dni, ale nie uda się już aktywować DILa w listopadzie 2018 ani później. Szkoda, to była bardzo fajna i niedroga opcja. Niebawem artykuł o alternatywach.
Przypomnienie oferty i zasad
Najpierw krótkie zestawienie informacji o ofercie dla tych, którzy nie pamiętają lub nie szukali wcześniej informacji o RBM DIL.
- RBM DIL daje nam możliwość korzystania z pakietu 100 GB (lub więcej) bez narzuconych ograniczeń prędkości w sieci LTE Play
- Po wykorzystaniu 100 GB operator może (robi to rzadko) aktywować lejek (2 Mbit/s)
- Usługa jest bezpłatna, wymaga jedynie:
- aktywnego konta na połączenia wychodzące
- salda co najmniej 30 PLN (środki pozostają na koncie i nie są blokowane)
- pamiętania o ponownej aktywacji co 30 dni (otrzymujemy powiadomienia SMS, gdy usługa zostanie wyłączona)
- RBM DIL działa w taryfach RBM na kartę I (tzw. 7 MNP) oraz RBM na kartę II (tzw. 5 lub 9 PLN). Nie działa w RBM Energy na kartę.
- Pakiet aktywuje się kodem USSD *111*480*1# albo za pomocą serwisu Play24 lub aplikacji Play24 na telefony. Czekamy na potwierdzenie SMSem, że usługa jest aktywna.
Krytyczne uwagi:
- DIL działa TYLKO w technologii LTE. Wymagany jest więc zasięg LTE operatora Play, sprzęt do LTE oraz faktyczne korzystanie z LTE (warto wymusić pracę w LTE na wszelki wypadek, o ile to możliwe).
- Na koncie musimy mieć aktywny jakikolwiek pakiet danych. Ponieważ po doładowaniu za 50 PLN otrzymujemy w RBM1 512MB, a w RBM2 2GB danych, nie powinno być problemu, ale warto uważać, żeby tego pakietu nie zużyć w całości. Inaczej będziemy musieli doładować konto ponownie lub dokupić jeden z pakietów danych. Jeżeli nie mamy żadnego pakietu danych, obowiązuje lejek 32 kbit/s, także w LTE.
- Problematyczny zawsze jest moment, kiedy usługa się wyłącza, a musimy to zauważyć (przypomnienie w kalendarzu czasem się przydaje), do tego pamiętać, że włączanie nie jest natychmiastowe. Jeżeli zużyjemy cały pakiet danych, aktywuje się lejek opisany punkt wyżej.
Specjalny modem Huawei E3372 do RedBullMobile zgodny z usługami tego operatora wraz z instrukcją korzystania z pakietu darmowego LTE można zamówić w sklepie jdtech.pl. Zawsze też można liczyć na moją pomoc w zakresie korzystania z tego modemu.
Koszty:
- Jeżeli korzystamy z taryfy bez żadnych dodatkowych kombinacji, koszty sprowadzają się do utrzymania ważności karty:
- RBM I (RBM7) – 50 PLN daje 150 dni oraz 512 MB danych
- RBM II (RBM5 lub RBM9) – 50 PLN daje 100 dni oraz 2 GB danych
Od razu przypominam, że oryginalne karty RedBullMobile na kartę I są praktycznie nie do zdobycia, a oferowane wtedy startery powoli tracą ważność. Startery RedBullMobile na kartę II można jeszcze tu i tam zdobyć i można je poznać między innymi po tym, że są oferowane z puszką napoju energetycznego w cenie 9 PLN. Startery za 5 PLN dostępne w punktach Play w foliowych, srebrnych woreczkach i większości innych miejsc oferowane bez puszki to prawie na pewno RedBullMobile Energy na Kartę o w tej taryfie nie jest oferowana usługa DIL.
Nawet jeżeli ktoś ma starter z dawnych czasów, ale zmigrował na wyższą taryfę, do czego operator bardzo zachęcał, to nie ma możliwości prostego powrotu do poprzedniej wersji. Oficjalnie migrować można tylko w kierunku RBM1->RBM2->RBME.
I teraz najważniejsza część artykułu: Okazuje się, że wprowadzanie usługi/oferty Fakt Mobile spowodowało ciekawe zmiany dla aktualnych i przyszłych użytkowników DIL.
Przejście do taryfy RBM5/9
Od 11 lutego 2016 obowiązuje nowy regulamin Fakt Mobile - nie ma możliwości uzyskania RWK w opisany sposób – ważność konta ustalana jest na 14 dni. Nadal możliwa jest migracja i uzyskanie w ten sposób taryfy RBM 5/9, ale już nie RBM7.
Nie wszyscy wiedzą, że wprowadzona niedawno oferta Fakt Mobile jest od strony technicznej jedynie dodatkową taryfą operatora Play, choć regulaminowo traktowaną nieco bardziej w sposób wydzielony, niż RedBullMobile.
Podstawową zaletą Fakt Mobile jest możliwość w miarę szybkiej migracji między taryfami Play na Kartę (z wyłączeniem PInK – Play Internet na Kartę i starszych POnK – Play Online na Kartę) a Fakt Mobile.
Oferta migracji została spisana w oddzielnym regulaminie, który daje nam bardzo ciekawe możliwości. Interesują nas trzy jego punkty:
- Przeniesienie do i z Fakt Mobile powoduje zachowanie (poza numerem telefonu) salda głównego konta
- Ważność konta ustawiana a jest na 14 dni.
Zachowywany jest także okres ważności konta na połączenia wychodzące i przychodzące Ważność - Wśród taryf dostępnych przy przeniesieniu z Fakt Mobile dostępna jest od niedawna oficjalnie tylko taryfa RBME, ale ciągle można przejść do RBM5 za pomocą kodów USSD.
W ten sposób można uzyskać taryfę RBM5/9, której startery są praktycznie bardzo trudno dostępne na rynku. Proponuję następującą (sprawdzoną) procedurę:
- Kupujemy dowolny starter Play na Kartę. Dla wygody, warto wybrać RedBullMobile – dowolny, nawet Energy – łatwiej będzie rozpoznać tę kartę wśród innych. Odpadają tylko karty w taryfach PInK i POnK. Starter z taryfą RBME można zamówić bez problemu nawet za darmo.
- Aktywujemy starter (wystarczy zadzwonić na dowolny numer, wysłać SMS lub skorzystać z Internetu). Będąc w salonie operatora możemy dla wygody go zarejestrować na siebie, ale nie jest to konieczne.
- Przenosimy numer do Fakt Mobile. W niektórych taryfach (np. RBME) działa kod USSD *163*12#. Jeżeli kod nie zadziała, zawsze możemy zadzwonić na infolinię Fakt Mobile: 799 599 999 – najlepiej z przenoszonego startera – i prosimy o przeniesienie do Fakt Mobile. Operator postara się nas zidentyfikować: po danych z rejestracji startera, albo po tym, czy znamy kod PUK lub historię startera (doładowania, ostatnie połączenia itd.). Migracja do Fakt trwa do 24h, ale zwykle zajmuje kilka-kilkanaście minut.
- Upewniamy się, że karta jest już w Fakt Mobile (np. przez poczekanie na SMS,kod *101#, albo Play24)
i doładowujemy nasz numer 5 PLN, aby uzyskać Rok Ważności Konta. Doładowanie wykonujemy tak samo, jak w przypadku każdego innego numeru Play. - Teraz wracamy do RBM za pomocą kodów USSD
- Zwykle z Fakt do RBM można wrócić dopiero po kilku-kilkunastu godzinach od migracji do Faktu. Wcześniej pojawiają się różne komunikaty błędów o trwających zmianach na koncie lub braku usług oraz trwającej migracji.
- *163# – pojawi się menu dostępnych taryf do migracji.
- Wybieramy RBM na Kartę 5 (może być na pierwszej stronie, albo którejś z kolejnych, na które przechodzimy wybierając opcję .
- Potwierdzamy wybór wybierając 2. Przejdź.
- Jeżeli wszystko poszło dobrze, dostaniemy potwierdzenie przyjęcia zlecenia. jeżeli pojawi się błąd z powodu innych zleceń oczekujących na koncie, musimy zaczekać – po maksymalnie 24h od ostatniej migracji (do Faktu) wszystko zwykle działa poprawnie.
- Zwykle z Fakt do RBM można wrócić dopiero po kilku-kilkunastu godzinach od migracji do Faktu. Wcześniej pojawiają się różne komunikaty błędów o trwających zmianach na koncie lub braku usług oraz trwającej migracji.
- Po zakończeniu migracji, doładowujemy konto za 50 PLN. To daje nam pakiet 2 GB ważne 100 dni niezbędne do pozbycia się lejka zakładanego na usługę transmisji danych, po zużyciu wszelkich pakietów.
Efektem tych działań jest: karta w taryfie RBM5 z około 60 PLN środków na koncie, ważna 100 dni, z pakietem 2 GB danych (także ważny 100 dni). Jeżeli zużyjemy te 2 GB, mamy do dyspozycji pakiety cykliczne. Moja propozycja:
- Aktywować pakiet cykliczny 600 MB za 5 PLN
- Pilnować, żeby saldo konta nie spadło poniżej 30 PLN (wymagany poziom aktywacji DIL) W razie czego doładowujemy za 50 PLN i wtedy możemy wyłączyć pakiet cykliczny na kolejne 100 dni.
- Co 100 (lub 150 dni w RBM7) doładować konto za 50 PLN.
Według mnie nie da się taniej i wygodniej. Pozostaje tylko pamiętać o aktywacji DIL co 30 dni, o czym przypomina SMS.
Uwagi:
- Wszystko inne, co mieliśmy na koncie, poza środkami z głównego konta, przy zmianie taryfy ulega skasowaniu lub wyzerowaniu. Warto o tym pamiętać, jeżeli migrujemy kartę, której już używamy. Pakiety danych, środki promocyjne itd. – wszystko znika.
- Zawsze trzeba się liczyć z potencjalnymi problemami przy tego typu operacjach. Ja nie trafiłem na żadne, ale mam raporty osób, które walczyły o realizację swoich zamówień kilkanaście dni z powodu problemów u operatora – choć było to na początku działalności Fakt Mobile.
- Migrować można tylko aktywne konto na połączenia wychodzące. Jeżeli kartę po utracie ważności doładowaliśmy, musimy odczekać na jej „odblokowanie” w systemie – co trwa kilka do kilkunastu godzin.
Modyfikacje i wskazówki
Kilka wskazówek nadesłanych przez czytelników:
- Dostępny jest Bonusowy pakiet 1GB ważny 365 dni (TYLKO dla RBM7 MNP), który dostępny jest po przeniesieniu numeru jednokrotnie i za darmo. Jednak nie miałem okazji sprawdzić, czy na pewno spowoduje wyłączenie lejka 32 kbit/s. Wygląda jednak na to, że przedłuża ważność środków zebranych na koncie na dane do roku.
To tylko promocja
Przypominam wszystkim, że DIL w RBM to jedynie promocja, która może zostać wyłączona w każdej chwili tak, jak stało się to na początku 2015 z odpowiednikiem tej oferty w Play Online na Kartę.
Tak czy inaczej RBM DIL z RWK dzięki FM (RedBullMobile z Darmowym Internetem LTE dzięki Fakt Mobile) to na prawdę ciekawa możliwość, jaką oficjalnie i w pełni regulaminowo oferuje nam Play i warto z tego skorzystać.
Aktualizacja 2015.10.6: Podobno od 6 października BOK Faktu nie zgadza się na przenoszenie do RBM innego, niż Energy i wymagają przy tym rejestracji. Regulamin promocji się nie zmienił, więc albo zostanie on w najbliższym poprawiony, a póki co można odwoływać się do regulaminu i jego treści.
Aktualizacja 2015.10.24: W związku z brakiem możliwości migracji do RBM7 MNP, artykuł zmodyfikowałem podając sposób przejścia na RBM5 i dalszego radzenia sobie z tą taryfą.
Aktualizacja 2015.12.03: Informacja o 2-dniowej ważności konta po migracji Fakt->RBM5. Czekamy na info, czy to awaria, czy nie.
Aktualizacja 2015.12.13: Problem z 2dniową ważnością konta rozwiązany. RWK działa normalnie po przejściu z Fakt do RBM5.
Aktualizacja 2016.01.05: Menu *163# zmieniło strukturę, RBM5 jest teraz na pierwszej stronie.
Aktualizacja 2016.01.20: Koniec 10/10/30 w Play.
Aktualizacja 2016.02.16: Od 2016.02.11 nowy regulamin migracji uniemożliwia uzyskanie RWK. Dalej można jednak mieć RBM5 i być może RBM7 znowu.
Aktualizacja 2016.03.31: Informacja, że po migracji do Fakt należy odczekać kilkanaście godzin. Nie ma możliwości migracji do RBM7.
Aktualizacja 2016.06.14: Przejście do Faktu jest możliwe za pomocą kodu USSD, nie trzeba dzwonić na infolinię.
Aktualizacja 2018.10.28: To koniec oferty DIL – ostatni aktywacja możliwa do końca października, usługa będzie działała normalnie30 dni, ale nie uda się jej aktywować w kolejnym miesiącu.
Regulamin Oferty Promocyjnej Zmień Ofertę na Fakt Mobile (i kopia lokalna)
Mam rbm5 z aktywnym DIL + pakiet danych w modemie Huawei E3372s-153 (zwykły z T-Mobile) i nie mogę się połączyć z internetem w 3g ani w 2g. Modem loguje się do sieci w każdej technologii, ale internet działa mi tylko w LTE. Czy u was jest podobnie, czy też możecie się połączyć z internetem w 2g lub 3g?
A dostajesz komunikat błędu przy łączeniu, przy po połączeniu nie masz dostępu do Internetu?
Już działa. Pomogło zresetowanie (odłączenie i podłączenie) modemu. Pracował bez przerwy około 1,5 miesiąca w trybie NDIS i coś się w nim przywiesiło, że nie łączył z internetem innym niż LTE. Komunikat był normalny '^NDISSTAT:1,,,"IPV4"', ale nie uzyskiwał adresu IP dla interfejsu eth1. Po przełączeniu w tryb RAS też łączył z internetem tylko w LTE. Spróbuję go teraz poużywać w trybie RAS. Może tak wytrzyma dłużej bez sprawiania kłopotów.
Witaj Jakubie.
Rozumiem, że 100GB i RWK jako "Bonusy za rejestrację" karty RBM w sieci PLAY oraz włączony na koncie karty "Pakiet 600 MB co miesiąc" dadzą w rezultacie w taryfie "RBM na kartę II":
1 – podtrzymanie pakietu 100GB na rok?
oraz, oczywiście (albo i nie ?):
2 – możliwość korzystania z DIL przez uaktywniony Rok Ważności Konta bez konieczności jego doładowywania w tym czasie?
W związku z tym, czy nie sądzisz Jakubie, że Operator Play może poczuć się "w plecy" z takim biznesem i zdecydować się na wyłączenie promocji DIL w taryfie RBM II? …. uprzednio sprzedawszy dużooo tychże starterów ludkom wietrzącym w tejże promocji okazję na DIL przez Rok Za Darmo (a nie przez 100 dzionków od doładowania do doładowania za 50 PLN)?
Grzegorz wyjaśnił. Aż tacy głupi nie są i większość dziur w systemie mają w pełni świadomie utrzymane – jak np. możliwość migracji przez Fakt do RBM5. Stąd była "awantura" z RBM7MNP, gdzie jest RWK właśnie z tej promocji, ale wyłączyli DIL.
Witam, mnie jeszcze dziś 15-06-2016 DIL w Taryfie RBM7 z Fakt-u RWK dało się włączyć.
Miłego dnia FRED.
Witam
Wrócił DIL w RBM7.nie wiadomo na jak długo
Wrócił tydzień temu. Opisane w aktualnych artykułach na blogu. Czekamy co dalej.
Czyli koniec darmowego lte w rbm.
Na razie tlko RBM7. W RBM5/9 jest.
Jestem pracownikiem Play, w poniedziałek 30 maja uzyskaliśmy bezpośrednio na szkoleniu informację o tym, że z dniem 1 czerwca zostaje wyłączona możliwość aktywowania Darmowego Internetu LTE w ofercie Red Bull Mobile 7 jak i sukcesywnym wyłączaniu możliwości aktywacji powyższej oferty w Red Bull Mobile 9.
Gdy dzisiaj chciałem zareklamować brak możliwości ponownego uruchomienia DIL na mnp7 konsultant doradził mi zmianę na rbm5 i poinformował ze tu DIL będziecie działał – migracja zrobiona , usługa DIL przyjęta do realizacji – jutro okaże sie czy dziala
Mam sim z RBM ze starteru z puszką. Tak się składa, że jestem poza krajem i niedługo wracam i chciałbym z powrotem korzystać z internetu LTE w RBM.
Moje pytanie – czy w tej sytuacji mogę normalnie doładować konto (bo parę dni temu upłynęły 3 miesiące od ostatniego doładowania za 50zł) i konto będzie aktywne i nie stracę numeru?
Czy dalej będzie można używać tego internetu z tym limitem ok. 100-120gb?
Z góry dziękuję!
Karencja jest dość długa, ale faktyczną ważność sprawdzić wkładając kartę do telefonu – nie trzeba dzwonić. Jak się loguje do sieci – to OK, można doładować.
Ale czy pojutrze jeszcze będzie DIL w RBM ja bym się nie zakładał – dziś jest. Ale to tylko promocja.
od 1 czerwca nie mogę włączyć darmowego lte.Podobno awaria..
sprawa z darmowym lte wyjasniona.Nie ma już darmowego lte .KONIEC LTE promocji dla 7 mnp
Czyli uslga darmowego internetu w RBM DIL zostala calkowicie wylaczona dla nowych klientow, czy dla starych tez wylaczaja, ktorzy wczesniej aktywowali RBM5 itd….
dla starych .Na najstarszej taryfie RBM 7MNP.Prawdopodobnie na rbm2 też wyłączają całkowicie darmowy internet
po cichu likwiduja promocje darmowe lte najpierw w play teraz w rbm
No to juz jasne po co w poniedzialek Play zwoluje konferencje prasowa.
Ciekawe co w zamian bedzie.
oj tam ja u siebie mogę wszystko włączyć na starterze tzn net LTE mam tą opcje aktywną
Witam. Posiadam ten internet i fajnie że jeszcze jest Czy można do niego wykupić jakieś pakiety typu darmowy transfer w weekendy albo nielimitowane noce itd??
Dzięki z góry za odp.
W RBM DIL masz te gwarantowane 100GB (więcej w praktyce) i operator już więcej nic ciekawego nie oferuje.
Tak właśnie czytam ten artykuł i się zastanawiam czy ten LTE za free będzie działał na jednym z tych starterów RBM, który mi przysłali. Oba z nich miały taryfę Energy, tak pisało w *111*49*1# . Tam we wpisie jest podany kod *163# . Nie było go na stronie RBM ale wpisałem to w telefonie i pojawiło się to menu zmiany taryfy. Dostępne były min. 2 taryfy: "Play na Kartę Rok Ważności Konta" oraz "Play na Kartę 5zł Lubię to!". Bez problemu można było zmigrować na te taryfy i teraz na jednym starterze mam jedną z nich, a na drugim drugą. Kwalifikują się one do tego LTE za free?
nie będzie – DIL nie działa w żadnej taryfie Play (czyli w głównym brandzie) ani w RBME
MUSI to być taryfa RBM5 lub "RBM7" = MNP7 (uzyskana przez zakup startera z puszką albo poprzez przeniesienie przez markę FaktMobile o ile to nadal działa lub przeniesienie od operatora innego niż Play)
Dzwoniłem, przenieśli, teraz czekać do 4h i będzie wiadomo czy ten sposób zadziała. xD
jeśli uzyskasz odpowiednią taryfę (np. RBM5 nazywa się w Play24 dokładnie "RBM na Karte 5") to pozostaje jeszcze doładowanie, aby mieć stan konta >30zł (optymalne jest 50zł ze wglądu na stosunek wartości doładowania do czasu ważności, z tego też względu najbardziej nieopłacalne jest doładowanie za 24zł i bodajże za 299zł)
Żadna z tych taryf nie ma DIL. Ani RBME, ani PnK w żadnej odmianie. Musisz przejść (przez infolinię) na Fakt, a potem wrócić do RBM za pomocą *163#. Jak opisałem w artykule.
Starter jaki dostałeś jest w RBM Energy – nie jest to ani RBM5/9, ani RBM7.
Udało się. Migracja do Fakt Mobile zajęła co prawda 3h ale były problemy z powrotem do RBM5, w końcu poszedłem spać. Z początku się chyba system zawiesił i przez parę następnych godzin pisało, że ciągle usługa jest w trakcie realizacji/problemy z siecią. Dziś wstaję, patrzę, a tu dalej jest Fakt Mobile. Ponowiłem żądanie przejścia na RBM5 i po 5-10 min już mnie przeniosło i jestem w RBM5. Starter miał 5 dni ważności, teraz ma 14 dni. xD
W komentarzach było, dopisuję do artykułu – po migracji do Fakt trzeba czekać około 24h, aż wszystkie usługi poboczne się prawidłowo aktywują. Wcześniej nie pozwoli na zmianę na jakąkolwiek inną taryfę.
15-02-2016 – kupiłem starter faktu, doładowałem 5zł, sprawdziłem czy jest RWK, przenoszę do RBM5… i tutaj 2tyg. ważności konta. W panelu niby mam już RBM5, ale jak chce zmienić taryfę to informuje mnie, że inne zlecenie jest w trakcie, więc po cichu mam nadzieję, że jednak RWK mi wróci.
Nie wróci. Kilka dni temu zmienili regulamin migracji, obecnie przejście z FM na cokolwiek innego ustawia ważność na właśnie 14 dni. Dodatkowo warto pamiętać, że RBM5 nie występuje jako taryfa dostępna do migracji, wyłącznie RMBE oraz… RBM7, która niby jest dostępna przez infolinię, a w praktyce konsultanci mają zakaz i nie przyjmują takiej dyspozycji.
Faktycznie zmienili regulamin ponownie, ale… znowu można przejść na RBM7…
Wczoraj przez infolinię Fakt – powołując się na regulamin z 2016.02.11 – zgłosiłem wolę zmiany taryfy do RBM7. Operator poinformował mnie, że nie widzi w systemie takiej opcji i przekaże sprawę dalej. Pan zarejestrował zgłoszenie, a ja dostałem smsy. Pierwszy o przyjęciu zgłoszenia, a drugi że mój przypadek rozpatrują indywidualnie ich eksperci od regulaminu…
Witam
Bardzo zainteresował mnie ten wątek lecz mam problem – na mapie na stronie PLAYa zasięgu internetu LTE wewnątrz pomieszczeń brakuje mi kilkaset metrów aby móc się cieszyć z dostępu do tej technologii. W związku z tym mam pytanie czy są jakieś modemy z możliwością podłączenia zewnętrznej anteny a najlepiej jakiś router z możliwością podłączenia anteny którą bym powiesił na swoim dachu?
Takich modemów jest mnóstwo – większość ma gniazda, w tym najpopularniejszy E3372. Ogólnie polecam jednak: http://jdtech.pl/2013/03/jak-sobie-radzic-ze-slab… – mapy to ani wyrocznia, ani pełna informacja, zwłaszcza jeżeli chodzi o kilkaset metrów. Eksperyment to jest to.
Listy masz tutaj: http://jdtech.pl/2014/03/modemy-usb-do-lte-lista-… i np. http://jdtech.pl/2014/03/mobilne-routery-lte-list…
Anteny to ostateczność, bo to koszt, kłopot z instalacją, a patyki do niczego się nie nadają.