Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia
Od mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.
Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).
Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.
W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.
Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).
Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.
Możliwe przyczyny
Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.
Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.
Obowiązki operatora – 20% zasobów
W treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:
5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].
Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.
Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.
W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.
Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.
Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.
Pula adresów IP dla Aero2
Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.
Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.
Popatrzmy na wykres:
Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).
Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.
Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.
Wnioski
Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.
Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.
Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.
Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu
Na początku stycznia przez jakieś dwa tygodnie, wszystko działało poprawnie.
Mój modem to ZTE mf636 przystosowany do aero2.
Jak wymusić UMTS 900?
Wymuszanie niestety jest rozpracowane tylko dla modemów Huawei: http://forum.jdtech.pl/Watek-wymuszanie-umts-900-…
Potwierdzam problemy, u siebie widzę to mniej więcej od 1.5 miesiąca. Mam telefon dual sim druga karta Aero2. Często obserwuję sytuację taką, że zasięg jest a mimo to telefon nie łączy się z internetem (brak oznaczenia o zasięgu HSDPA/3G). Z reguły wszystko wraca do normy po mniej niż godzinie, ale zdarzały się dłuższe przerwy. Od razu mówię że wykluczam sytuację, jakoby telefon połączył się z innym nadajnikiem (np nadajnik Plusa) – sprawdzone NetMonitorem – dokładnie ten sam nadajnik o tym samym CID.
Od kilku tygoni muszę się łączyć nawet po kilkanaście razy zanim mnie połączy z internetem.
Pobieranie poniżej 10 kb/s, wysyłanie około 5 kb/s.
Czasami działa dobrze, ale bardzo rzadko.
Sygnał mam dobry.
Jestem za złożeniem skargi.
trzeba napisać skargę do UKE i ich poinformować o nagminnych problemach z tą usługą [bo mogą nic nie wiedzieć i żyją w błogiej nieświadomości ,że wszystko jest OK] najlepiej w formie formularza na tej stronie jdtech.pl ,wyszczególnić problemy i zrobić rubrykę żeby się ludzie pod nią podpisali ,żeby zwiększyć jej publikację ,wrzucić np. na wykop.pl i jak się zbierze kila tysięcy podpisów to wysłać oficjalnie ją [chyba że się nie zbierze tyle podpisów to kiszka ,ale jakby było nawet kilkaset to już coś by może drgnęło]
czy pan jakub D. się tym zajmie ? plis
albo 2-ga opcja ,zrobić formularz z jednolitym tekstem skargi do pobrania dla każdego i każdy kto pobierze to się podpisuje i wysyła na adres email urzędu, chodzi o to żeby było oficjalne to pismo
bo nawet w WoTa już nie mogę sobie pograć /
Jestem przeciwny zasypywaniu urzędów, które działają na naszą korzyść – zasypanie tylko spowolni działanie. Wolę działania precyzyjne i zgodne z procedurami – drobny, ale celny atak często jest po prostu skuteczniejszy. Na razie jest artykuł, potem rozniesie się wieść, potem ja zamierzam przejść całą procedurę reklamacyjną aż po skargę do UKE i zobaczymy.
"W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej."
A jakie płatne usługi oferuje operator Aero2? Jest już jakiś cennik, żeby zacząć martwić się o zapewnienie tego minimum 20% dla bezpłatnego dostępu?
Operator Aero2 realizuje usługi komercyjne hurtowo dla Plusa i Cyfrowego Polsatu – cenniki można sprawdzić tamże.
Chodzi mi o własne zasoby sieciowe operatora Aero2 przeznaczone na BDI (sieć, częstotliwość, itp.) Nie mówię o tym, że Aero2 wpuszcza też klientów, abonentów Plusa do swoich BTSów. Nie mówię też o zasobach, usługach, pozostałych usługach innych operatorów jak Cyfrowy Polsat (Aero2 może sobie świadczyć usługi dla nich), a że Aero2 nie świadczy czy jeszcze nie świadczy płatnego dostępu do internetu (nawet w zakresie LTE 2,6) to chyba to, że na bezpłatny dostęp trzeba zostawić wedle decyzji rezerwacyjnej 20% nie ma na razie aż takiego znaczenia.
Oczywiście ogólne zasoby każdej sieci są ograniczone.
A co powiecie na "LCP terminated by peer" w szczycie co naście minut? CSQ28 więc to nie wina zasięgu.
A jaki komunikat LCP (o ile jakikolwiek) pojawia się po pełnej godzinie?
Identyczny. Dlatego wygląda na to, że w szczycie Aero2 zaczyna skracać sesje.
Aero chyba powiela adresy IP dla kilku użytkowników co jakiś czas pojawia się taki komunikat: http://images40.fotosik.pl/1991/e2d2a1e634fc0ebcm…
Kolego masz zawirusowany komputer po prostu.
To niestety nigdy jeszcze u mnie nie wystąpiło ani na żadnym znanym mi komputerze, dlatego tego objawu nie uznaję za potwierdzony. Zwłaszcza, że powodować mogą go między innymi właśnie wirusy i trojany, oraz… błędy w konfiguracji sieci lokalnej (np. w domu).
potwierdzam problemy z internetem AERO w zestawie d100+e353. dawniej miałem ustawione łączenie na żądanie i przebiegało to bez problemów. teraz mam automatyczne łączenie a i tak się dłuuugo łączy… a jako ciekawostka podam, że kiedyś w play na kartę testowałem pakiet internetowy z uwzględnieniem zasięgu danego operatora. karta SIM logująca się na sztywno do sieci plusa miała największe prędkości do 5Mb/s, w zasięgu playa było około 3Mb/s a po zalogowaniu do orange około 0,5Mb/s. Wyniki zawsze wychodziły podobne w przeciągu kilku kolejnych dni…
Ja również jestem za złożeniem skargi….. od kilku miesięcy sukcesywnie pogarsza się jakość z użytkowania Aero2. Połączenia potrafią zostać przerwane wcześniej niż 1h, ponowne połączenie może trwać 15 min i dłużej, jak już połączy to transfer jest w miarę stabilny na poziomie tych 512kb, no chyba że jak wspomniałem wcześniej zerwie połączenie jeszcze przed upływem 1h i ponownie czekaj aż cię wpuści. Porażka….
Jestem także za złożeniem skargi, ale uważam, że:
1. Składający skargę musi być poszkodowany (nie spotkałem się ze skargą grupową) – ja mam tylko problemy z nawiązaniem połączenia – potem działa poprawnie.
2. Trzeba mieć uzasadnione (najlepiej na podstawach technicznych) podejrzenie, że winę ponosi operator (ja takiej pewności nie mam).
3. Diagnostyka zerwań jest bardzo trudna, ale nie spotkałem się z tym, żeby działo się coś wyglądającego na świadome rozłączanie. Częściej spotykałem osoby, które nie zauważały rozłączeń i narzekały na "zerwania co dwie, trzy godziny"
Ciągle jeszcze wydaje mi się, że operator nie ma na celu świadomego pogarszania jakości usługi, a złą wolę w tej kwestii trzeba po prostu udowodnić, co staram się zrobić – dyskusja o spowolnieniach (przeciążenia, problem z przełączaniem UMTS 2100-900) i zerwaniach (przyczyn może być wiele niezależnych od operatora) nie ma większego sensu, bo nie da się tego skutecznie zbadać.
Szukam tego, co da się badać w miarę techniczne.
skoro ludzie się skarżą na te same objawy ,a mieszkają w różnych odległych lokalizacjach – to czego tu szukać ? ja pamiętam jak było na początku gdy transfer był max.256kB i co się działo później wraz z wymianą kart , wzrostem prędkości oraz po decyzji UKE o wydłużeniu funkcjonowania usługi ….
Jakub,
wybacz proszę ale czy Ty chcesz być świętszy od Papieża ? Przecież złej woli nigdy nie udowodnisz. Nie ma bata. UKE też tego nie udowodni bo nie ma takiej możliwości technicznej. Przecież nikt w Plusie nie przyzna się, że tak działają bo to im się nie opłaca. Ale mogą to zrobić np. tak: ktoś "na górze" zdecydował, że np. "stan naszych finansów nie umożliwia teraz nam wystąpienie o nową pulę adresów IP". I nikt się do tego nie może doczepić. Ale cel osiągnięty. Gdyby im zależało na rozwijaniu Aero2 to by czy by zamykali jedyny salon gdzie można było dostać karty SIM Aero2 ? Przecież oni mają cel: zarobić. A Aero2 jest dla Plusa _obciążeniem_.
Oczywiście, masz rację. Ja po prostu wolę takie działania. Może ktoś uzna, że po prostu nie chcę być zadymiarzem, czy też działam na rzecz Aero2, ale po prostu wolę taką drogę działania. Oczywiście ktokolwiek ma inne zdanie – założenie fanpage na facebooku to żaden problem – tutaj w komentarzach może zaprosić fanów, nie mam nic na przeciwko. Ja wolę zebrać dowody i poprosić skutecznie UKE o interwencję.
Ale tu nie chodzi o robienie "dymu". Jeśli Twoje działania (poprzez UKE) spowodują, że od tego momentu będziemy mogli się _wieczorami_ logować bez problemu do Aero2 (co było do tej pory normą) to ja się pod tym podpisuję. Jednak jeśli mimo takiej akcji nic to nie zmieni (tzn. Plus przyzna się do "problemów" z siecią, przeprosi i będzie próbował to "naprawić" – tak robią ludzie z PR-u) i nadal będą problemy z wieczornym logowaniem się do Aero2 to nadal uważasz, że powinniśmy działać tak "grzecznie" aby tylko nie zaszkodzić Plusowi ?
Jeżeli kontrola UKE wykaże, że Aero2 w 100% poprawnie realizuje obowiązki koncesyjne, to faktycznie pozostanie tylko nacisk medialny, ale wtedy operator będzie mógł powiedzieć "przecież robimy wszystko tak, jak nam UKE kazało". Jeżeli jednak UKE wykaże problemy – będę jednym z pierwszych, który o tym poinformuje WSZYSTKICH.
zapomniałem dopisac ,że co raz częściej zdarza się rozłączenie mimo że nie minęła jeszcze godzina połączenia np. co 15 lub 20 minut i nie ma to związku z zasięgiem ,jakością połączenia czy warunkami pogodowymi ani przelatującymi statkami UFO i meteorytami …
Problemy z połączeniem mam od początku od kiedy mam BDI (od 2 miesięcy). OD 2 tygodni zauważyłem to samo co u kolegi wyżej czyli rozłączanie co 15-20 minut, wzrastanie pingu i obniżone transfery także występują. Dzisiaj cały dzień nie działa mi internet dioda miga 2 razy na zielono (mam Huawei 1752 z orange) Nie jest to wina modemu bo telefon ZTE Blade(nie spełnia wymagać dotyczących klasy modemu ale wcześniej działał normalnie) także się nie łączy pomimo poprawnej konfiguracji.
Wszedłem tutaj przez dzisiejsze problemy i od razu trafiłem na wpis i dzięki temu wiem że nie jestem jedyny i że mój modem jest w pełni spawny ;]. Chociaż może to być przejściowy problem ze stacją nadawczą, ponieważ niemożność nawiązania połączenia wystąpiła po az pierwszy, więc zrzucam to na karb konserwacji nadajników,,,
Potwierdzam problem z telefonem ZTE Blade. Dziwna sprawa, bo jeszcze niedawno wszystko dzialalo normalnie, a teraz podlączenie się do sieci Aero2 z tego modelu jest praktycznie niemożliwe.
a ja ponownie namawiam do zbiorowej skargi do UKE na celowe "ubijanie" tej usługi
tylko tak możemy wspólnie coś z tym zrobić i autor tej strony mógłby się w to zaangażować
a bylibyśmy mu wszyscy za to dozgonnie wdzięczni :O)
oprócz braku połączenia ,nagminnie wzrastający ping do np. 666ms i obniżanie predkości pobierania
oto zrzut ekranu z dzisiaj ,godz 4:25 > http://s6.ifotos.pl/img/frffffJPG_nppwqnh.JPG
strony otwierają się wieki o ile uda się połaczyć !
Tylko trzymajmy się procedur – skargi do UKE składa się po niesatysfakcjonującej odpowiedzi Aero2 na naszą reklamację.
A jeśli Aero2 nie odpowiada na złożone drogą mailową reklamacje?
Aero2 odpowiada na wszystkie prawidłowo złożone reklamacje w terminie – tu nie ma problemu, tylko trzeba pamiętać, żeby korzystać z ich formularza reklamacji. A jak nie odpowiedzą – to można także wnieść skargę do UKE.
A dlaczego trzeba korzystać z ich formularza? Zgłoszenie reklamacji nie wymaga korzystania z ich formularza …
Wprowadzanie procedur jest z gestii operatora i ma prawo do wskazania w regulaminie sposobu składania reklamacji – chodzi o uniknięcie sytuacji, w której ty wysyłasz zgłoszenie gdzieś w losowe miejsce, a z samego faktu przesłania mogą wynikać obowiązki operatora. Dlatego dla ułatwienia pracy wszystkim stronom ustala się procedury, w tym np. listę informacji, które potrzebuje operator do identyfikacji ciebie, sprzętu, lokalizacji i problemu – pozwala to uniknąć między innymi wielokrotnych próśb o uzupełnienie informacji.
Akurat to u mnie nie budzi zastrzeżeń.
W święta przygotuję opis procedury reklamacyjnej wraz z ew. składaniem skargi do UKE.