Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia
Od mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.
Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).
Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.
W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.
Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).
Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.
Możliwe przyczyny
Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.
Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.
Obowiązki operatora – 20% zasobów
W treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:
5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].
Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.
Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.
W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.
Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.
Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.
Pula adresów IP dla Aero2
Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.
Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.
Popatrzmy na wykres:
Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).
Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.
Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.
Wnioski
Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.
Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.
Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.
Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu
Wczoraj otrzymałem kartę Aero2. Uruchomiłem ją w zestawie modem E3131s2 + Tplink MR3420. Ku mojemu zdziwieniu nawiązanie połączenia z wykorzystaniem tego zestawu wcale nie było proste. Modem bardzo długo sie laczyl, ale po kilku minutach mu sie udalo. Natomiast gdy nadzszedł czas rozlaczenia (po 60 minutach) znowu pojawiły sie problemy z polaczeniem. Postanowiłem podlaczyc modem do komputera i wszystko ładnie działało. Wymusiłem tez prace na 900 MHz. Po przelozeniu do routera łączenie trwało jakies 3 min, ale po okolo 15 minutach sie rozlaczylo. Poziom sygnału mam dosyc dobry (-79dBm). W czym moze być problem? Dodam, że w routerze mam najnowszy firmware.
Wygląda na to, że problemy są powiązane z tym, co opisałem w artykule – połączenie jest nawiązywane dopiero po którejś kolejnej próbie, natomiast router takie próby po prostu wykonuje nieco rzadziej, niż komputer. Poza wymuszeniem można tylko próbować eksperymentów z alternatywnym firmware do routera – OpenWRT+Gargoyle.
Internet z aero 2 mam od 2 lat , ale tak zle jak jest teraz to jeszcze nie było . Począwszy od trudności z zalogowaniem się , zrywaniem połączenia po kilku minutach , ponowne połączenie najczęściej wymaga twardego resetu modemu (E173) i to wszystko pomimo b.wysokiego poziomu sygnału min.97%.
I chyba coś w tym jest z limitem transferu danych , bo dziś podczas aktualizacji wina 7 było do pobrania 200 mb i trwało to z przerwami 5 godz. . Ponowne połaczenie z netem okazało się niemożliwe .
Sieć teoretycznie mam max siła połączenia, jednak brak połącznie z siecią, wygląda że nie otrzymałem adresu IP i dlatego nie działa net
Zasięg (siła sygnału, a więc i zalogowanie do sieci) nie ma związku z tym, czy nawiązane zostało połączenie – a tego nie zestawisz poprawnie, dopóki nie wykonane zostaną wszystkie elementy tej operacji, w tym między innymi przydzielenie IP.
Korzystam z zestawu TP-Link MR3420 + Huawei E3131s-2 (zakupionego tu) i niestety, ale od kilku dni prawie nie udaje mi się korzystać z BDI poprzez router. O ile podłączając bezpośrednio modem do komputera udaje mi się nawiązać połączenie w mniej niż minutę o tyle w przypadku podłączenia do routera czasami przez pół godziny i dłużej nie daje rady nawiązać połączenia. Nic nie grzebałem w ustawieniach routera, a wcześniej hulało to dość płynnie. Czy router mógł się sam "przestawić"?
Niestety to jest problem z nawiązywaniem połączenia, który został opisany powyżej. Warto spróbować pomóc modemowi w szybszym logowaniu się do sieci za pomocą procedury wymuszenia UMTS 900: http://forum.jdtech.pl/Watek-wymuszanie-umts-900-… – dzięki temu odstępy między kolejnymi próbami nawiązania połączenia będą krótsze przy pracy z routerem.
Dziękuje za odpowiedź. Ma Pan racje pisząc, że dla operatora jest to broń obosieczna, bowiem wielu ludzi należy do tej samej grupy co ja, że jeżeli do kogoś się zrażę to raczej mało prawdopodobne bym zainwestował w tym samym kierunku. Innymi słowy na pewno poszukam innego rozwiązania niż podpiszę umowę z np. Cyfrowym Polsatem, niezależnie od tego, czy tam będzie lepiej się łączyć. Chodzi o to, że abonentów będzie przybywać, a wolałbym nie przekonać się za rok, że sieć będzie przeciążona.
Mam ten sam problem na takim samym zestawie. Mam takie wymuszenie zrobione i to nic nie zmienia. Czy ktoś wie jak często router ponawia, może jest zbyt nachalny i sieć się "broni".
Czy operator jest w stanie wykryć czy używamy router (lub precyzyjnie jaki router)?
Sygnał mam b. dobry.
Im jest to kompletnie obojętne. Można przyspieszyć (zwiększyć liczbę prób w ciągu minuty) – przez zmianę oprogramowania na OpenWRT+Gargoyle. Odpowiedni opis znajdzie się na forum.
Właśnie, jak zwiększyć liczbę prób w ciągu minuty? Czy jest to gdzies opisane na forum?
W jakiej konfiguracji?
OPEN WRT + Gargoyle TP-Link MR3420 + Huawei E3131s-2
No to w zasadzie w tej konfiguracji już się chyba nie da – choć jak ktoś ma chęć, to może przeanalizować jak dokładnie jest nawiązywane połączenie i na tej podstawie spróbować zoptymalizować działanie pppd – ale tutaj to już wchodzimy w szczegóły, o które lepiej pytać kolegę Cezarego na eko.one.pl.
Jakub, mam wymuszone 900 MHz komendą AT, ale nie pomogło. 7 rano i dopiero za szóstym razem połączył.
Wymuszanie nie ma wpływu na liczbę prób połączenia, a jedynie na problemy z zalogowaniem do sieci i późniejszym utrzymaniem trybu HSPA+ (zapobiega przeskoczeniu na UMTS 2100 MHz lub usilnym próbom zalogowania się do 2100, jeżeli sygnał takiego nadajnika jest mocniejszy).
Mój problem z Aero2 polega na częstym, czasami 5 minutowym rozłączaniu. Korzystam z Routera TP-LINK TL-MR3420 i modemu 169e ( bez operatora, widnieje tylko napis O2 ), system WIN7. Mam ustawione automatyczne połączenia. Zainstalowany MP i Topnet info, wszystko ustawione według instrukcji z jdtech.pl. Jeżeli działa 5 min, 10min, czasami 30 min to raczej wszystko jest dobrze skonfigurowane. Jak się rozłączy to trzeba czekać z 3 minuty, aż znów „ załapie” a bywa, że w ogóle nie połączy. Wyniosłam router na balkon myśląc, że będzie lepiej ale sytuacja taka sama. Próbowałam na samym modemie, ale było jeszcze gorzej. Modem miga na niebiesko, czasami na turkusowo ale i to nie gwarantuje długiej łączności. Jak już uda się połączyć to bardzo szybko otwiera strony. Proszę o radę, bo już nie wiem co robić.
To jest dokładnie objaw problemu opisanego w artykule powyżej. Problemem jest operator.
Panie Jakubie,
Tutaj chodzi o celowe "psucie" usługi BDI m.in. poprzez problemy z logowaniem do sieci, drastycznym zmniejszeniem uploadu, ktory u mnie nie przekracza 10kb/s a powinien być 25x szybszy. Nie piszę do tego pseudo operatora bo jak zauważyli inni użytkownicy odpowiedź będzie oczywista "Usługi świadczymy zgodnie z warunkami koncesji". Jest to mimo wszystko konkurencja dla komercyjnych uslug Polsatu i Plusa. Ten darmowy internet jest im po prostu solą w oku. Dlatego uważam, że sprawę powinien zbadać UKE, poprzez dokonanie stosownych pomiarów w różnym czasie i miejscu. Jeżeli okaże się, że jesteśmy oszukiwani, to taki podmiot powinien dostać wielomilionową karę, żeby w przyszlości nie oplacało się oszukiwanie. Pozdrawiam.
U mnie to samo, zasięg na full a Aero nie chce się połączyć. A jeżeli w końcu się połączy to prędkość wyraźnie spada. Sztucznie narzucają limity połączeń – sprawa dla UKE. Do tego rozłącza się częściej niż ustawowe 60 min – niezły przekręt Solorza.
jestem już pewny na 100% ,że dali blokadę i limit na ilość ściąganych danych około 10GB ,wczoraj rano jeszcze pobrałem sterownik karty graficznej ~ 200MB i już później przez cały dzień nie mogłem się połączyć z aero
dzisiaj mi się udało ,ale strony otwierają się wieeeki….. prędkość 0,1Mb/s mógłbym napisac do nich znowu reklamację ,ale wiem co mi odpiszą – to koniec aero niestety … /
To co, twierdzisz, że jest około 10 GB limitu na download np. na miesiąc?
To się da dość łatwo sprawdzić, ale niestety nie potwierdzam – ciągle znam przypadki przesłania znacznie większej ilości danych w ciągu miesiąca bez żadnych efektów ubocznych, poza problemami z nawiązaniem połączenia.
Ja jeszcze nie mam karty SIM. Lecz uważam że ktoś mógł by napisać do UKE o problemach jakie są z Aero2 i zadać kilka pytać.
Czy Aero2 ma prawo tak działać?
Czy można dać inne ograniczenie zamiast rozłączania co 60 minut dać blokadę programów p2p.?
Sama usługa nie jest za darmo bo tak naprawdę ktoś im za to kasę ktoś daje!
blokada p2p uniemożliwi pobranie np. aktualizacji do gry on-line World of Tanks – a to by był rozbój w biały dzień !
Dobre
no co :O)
nawet nie wiem ,czy cała gra w p2p ,się nie komunikuje przypadkiem , bo zjada tylko DL6MB/Up2MB na godzinkę i żeby mi tu nie było jakichś "ale" bo jak co to moja dywizja pancerna jest zwarta i gotowa i obróci kogo trzeba w pył ,że będą uciekać i pyrkać na miękko w portki :O)
Można to sobie na bieżąco mierzyć.
no ja sobie zmierzyłem 6MB pobiera i 2MB wysyła na godzinkę grania…
Takie ogólne pytania możesz zadawać, ale nie są nijak wiążące dla nikogo.
Zapomnij o zmianie zapisów koncesyjnych – 60 minut to jedno z podstawowych ograniczeń, która ma odróżniać ten dostęp od komercyjnych. I to wydaje się logiczne. Poza tym wszyscy wiedzą, że blokada p2p jest iluzoryczna – każde tego typu zabezpieczenie da się obejść i do skrajnie prosto.
Usługa jest za darmo, ale na innej zasadzie: http://jdtech.pl/2012/01/aero2-skad-wzial-sie-bez…
A przeczytałeś koncesję i warunki jej nadania?
Wszystkie ograniczenia są wyszczególnione w jej warunkach – w tym maksymalna prędkość, okres działania usługi, długość połączenia…
Oczywiście z późniejszymi zmianami (w kwestii daty zakończenia).
A ja myślę, że niestety jednak, ale za darmo nie dostaniesz nic dobrego… I tak już pozostanie. Mamy 21 wiek i nawet msze w kościele muszą wierzący opłacać (a także inne… posługi tych co uważają, że mają jakąś misję), więc… wnioski wyciągnijcie sami.
W tym przypadku nikogo nie obchodzi, czy to jest za darmo, czy nie. Chodzi o zobowiązanie się operatora do świadczenia pewnej usługi i żądamy po prostu wypełnienia zobowiązań (albo zwrotu sporo wartej koncesji).
Wierni nie muszą opłacać, tylko chcą – nie chcesz nie dajesz