Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia
Od mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.
Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).
Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.
W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.
Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).
Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.
Możliwe przyczyny
Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.
Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.
Obowiązki operatora – 20% zasobów
W treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:
5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].
Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.
Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.
W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.
Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.
Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.
Pula adresów IP dla Aero2
Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.
Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.
Popatrzmy na wykres:
Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).
Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.
Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.
Wnioski
Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.
Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.
Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.
Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu
Ja również potwierdzam problemy z Aero2. Modem huawei 3131 wpięty do tp linka wdr3600 z gargusiem na pokładzie od czasu do czasu odmawia korzystania z internetu. Lampka w podskokach miga na niebiesko ale połączenia nawiązać nie chce. Lokalizacja: Białystok maszt Plusa Antoniuk Fabryczny – CID 31664. Jakoś od miesiąca to obserwuję. Wcześniej idealnie śmigało.
Korzystam z Aero2 na smartfonie dual-sim i pomimo 100% zasięgu często czekam po 3-5 minut na połączenie (H/3G nad paskami zasięgu). W trakcie potrafi się rozłączyć i znowu kilka minut czekania. I nie chodzi o regulaminowe 60 minut bo tracę połączenie nawet po 10 minutach od zalogowania. A mieszkam zaledwie 700 metrów od BTS…
Na pewno to jest rozłączenie, a nie tylko przejście z HSPA do UMTS/3G?
Witam. Od 2 tygodni mój telefon ZTE Blade przestal logować się do sieci Aero2. Niekiedy nawet nie chce wyszukiwać sieci… Myślalem że to wina systemu, niestety mylilem się. Instalowalem sprawdzone wersje ROM-ów, i problem dalej występuje. Dziwna sytuacja, ponieważ w telefonie znajomego (Sony Live with Walkman) nie ma takich problemów. Zaznaczam, że 2 tygodnie temu wszystko dzialalo normalnie, i z dnia na dzień przestalo. Ktoś ma pojęcie, co może być tu problemem?
Może po prostu twój nadajnik ma problem? Testowałeś oba telefony dokładnie w tej samej lokalizacji?
Tak. Nie jestem zupelnym laikiem w tym temacie, spróbowalem zdiagnozować problem na wszelkie możliwe sposoby. Chociaż, widzialem komunikat "Wystąpil problem z wyszukiwaniem sieci" również na Sony Live with Walkman. Po chwili telefon nagle się zalogowal do Aero2… same dziwne zjawiska. W czwartek spędzilem kilka dobrych godzin na walce z tym telefonem. W pewnym momencie udalo mi się nawet wielokrotnie przeskanować dostępne sieci i podjąć próby zalogowania się do Plusa, jednak na próbach się zakończylo. Potem znajomy wlożyl tą samą kartę, i mimo ww. problemu z tajemniczym komunikatem telefon zdolal się zalogować. Poza tym na Sony nie ma żadnych problemów z logowaniem, przynajmniej mi nic o tym nie wiadomo.
Dziwi mnie ten komunikat, w sumie można by w tym upatrywać winy karty sim, ale wątpię w to.
W poniedzialek przeprowadzę jeszcze kilka testów, równolegle z 2 kartami i może uda mi się przynajmniej czegoś domyśleć…
Może być błąd karty sim (ale jedyny objaw, z jakim się spotkałem, to pojawiający się po jakimś czasie "błąd karty SIM"). Natomiast problemy z zalogowaniem się do sieci Aero2 wynikają zwykle z tego, że niektóre urządzenia nie radzą sobie z tym, że w okolicy mamy mocny nadajnik 2100 MHz, który nas nie wpuszcza i słabszy 900 MHz, który jako jedyny nas "lubi" – tego nie do końca przewiduje standard GSM i stąd problemy i dlatego nawet Aero2 zaleca wymuszanie UMTS 900 MHz, jeżeli to możliwe.
Wlasnie nie wszystko wskazuje na uszkodzenie karty SIM. O tych problemach z wyborem nadajnika bylo mi wiadomo. Swoją drogą, inne urządzenia również powinny mieć problemy z logowaniem do sieci w paśmie 900 MHz, a wspomniany Sony ich nie ma.
Tak jak wspomniałem jest wiele urządzeń, które tak implementują standard GSM, że problemów z 2100-900 nie mają, lub jedynym objawem jest nieco wydłużony czas logowania do sieci (np. E3131).
Mam tak samo, aero nie działa, przekładam karte z plusa (działa na tym samym bts) zasięgi idealny.
Nie działa pierwszy link z artykułu o wymuszeniu pracy na 900 MHz.
Pozdrawiam
Dzięki, poprawione!
Myślałem, że u mnie coś jest nie tak ale widzę , że to już szerszy problem. Zasięg mam (zewnętrzna antena) a do sieci nie wpuszcza – a właściwie wpuszcza ale bardzo rzadko, najczęściej udaje mi się połączyć rano.
Na ten moment to wygląda mi to na prostą sprawę – dostali częstotliwość i teraz starają się pozbyć "pasożytów". Nie sądzę , że nawet zbiorowa skarga wiele tutaj pomoże.
Ja biorę moje 20 zł i stąd spadam (chociaż pewnie o to im chodzi).
Warto uzupełnić artykuł o informacje, że pod koniec roku 2012 wyczerpały się zakresy IPv4 w RIPE (polecam odwiedzic RIPE), więc brak nowych adresów w puli jest prawdopodobnie tym powodowany. Bo nowych adresow v4 NIE MA i nie będzie więcej. Do niedawna wystarczyło byc LIRem i adresy były. Teraz nie ma dla nikogo. Więc nie liczył bym na jakies większe zastrzyki klas adresowych, byc może jakies z odzysku, ale to głownie /24, rzadziej /16, a to niestety są śladowe ilości dla skali usługi AERO2.
Skończyły się pule IP przydzielane centralnie przez, w tym przypadku, RIPE, ale z tego co widziałem żadna z pul Aero2 nie pochodziła bezpośrednio z RIPE, a z innych zasobów przesuniętych do Aero2. Po drugie kompletnie nie rozumiem (z tego punktu widzenia) dlaczego Aero2, Plus i CP stosują zewnętrzne adresy IP dla wszystkich abonentów – Tmobile od zawsze stosuje NAT i dzięki temu tego typu analiza nie byłaby nawet możliwa w ich przypadku. A po trzecie ogólne sprawny dotyczące IPv4 (choć bardzo ciekawe wobec braku wielkiej migracji do IPv6) wychodzą poza zakres artykułu, dlatego o tym nie pisałem.
darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby.
I tak jest dużo lepiej niż kiedyś przez modem dial-up, 0202122
Jak były telegrafy to też było lepiej nadać wiadomość niż jechać 5000km i powiedzieć…
Jakiemu darowanemu ? Koncesja kosztuje grube miliardy a oni dostaną ją za darmo.
Wtedy koncesja była warta jakieś 200 mln, a zapłacili za nią 20 mln.
http://hostuje.net/file.php?id=5f69fa0119b07f4056… tu jest lista ip moja. Kiedys znalazlem opcje zapisu i od tej chwili robie sobie zapisy moze ktos sie doszuka nietypowego? u mnie niestety czsami laczy czasami nie. Ostatnio swiruja nadajniki. Nowy ktory wlaczyli niedawno juz nie dziala i znowu mi skacze z nadajnikow dwoch a nawet z 3 – z odleglosci 10km. Net malo stabilny przez to sie zrobil
Na pierwszy rzut oka potwierdzenie jednej z tez artykułu – wszystkie IP dla Aero2 pochodzą z aktualnej puli 15 tyś IP rozszerzanej do października 2012 – dzięki!
Oprócz tego problemu czy zauważyliście problem przy przegladaniu stron, tzn. otwieramy jakąś stronę, po załadowaniu przeglądamy ją sobie i w tym czasie modem przechodzi z HSPA na 3g i to jest jeszcze normalne, jednak jak po jakimś czasie otwieramy nowa stronę to internet nie działa, tak jakby był problem z przełączeniem się spowrotem na HSPA. Pomaga rozłączenie i ponowne połączenie.
Przeskakiwanie HSPA<->UMTS to też problem związany z 2100,900 MHz i pojemnością sieci – to zachowanie jest niestety w miarę normalne. Opiszę to też w osobnym artykule w najbliższym czasie. Pomaga wymuszanie UMTS 900 MHz.
u mnie skacze z umts na hspa lub hsupa lub hsdpa.. zalezy zjakiego nadajnika zlapie a na 3 sztukach sa 3 rozne a zeby nie skakalo pomaga wlaczenie radia internetowego. Ja uzywam rmfon.pl . Zjada 5kb predkosci tylko i rmfu mozna posluchac wtedy nie ma szans zeby przeskoczylo i net jest o wiele szybszy i stabilniejszy przy stalej transmisji
dokładnie:-) Mimo wymuszenia w konfiguracji modemu pracy w trybie UMTS 900 MHz jakakolwiek przerwa w aktywności przeglądarki (np czytanie strony zamiast ciągłego klikania) powoduje odłączenie od usług sieciowych na serwerze providera (połączenie radiowe pozostaje aktywne). Zmuszenie serwera do ponownego włączenia usług trwa dość długo i towarzyszą temu komunikaty przeglądarki o braku dostępu do sieci. W Mobile Partner widać wtedy wysyłane żądania (impulsy po kilka KB/s) oraz permanentne 0.00 Kb/s w transmisji odbieranej. Włączenie Winampa faktycznie zapobiega temu procederowi providera.
Proponuję sprawdzić w tej lokalizacji jak zachowują się karty komercyjne (np. iPlus, czy CP). Sprawdziłem i w 2 przypadkach faktycznie nadajniki były zdrowo przeciążone. Jednak w kilku przypadkach karty komercyjne działały normalnie.
Karta PLAY w tym samym układzie (lokalizacja + sprzęt + oprogramowanie) działa bez zarzutu (ale to zapewnie inny nadajnik niż Plus/Aero2)
I poprawiam się: w Opcje -> Sieć (Mobile Partner) ustawienia są "WCDMA preferred" + "all bands" a nie UMTS 900 MHz.
Play akurat tutaj bez znaczenia – tylko sprawdziłeś, że modem jest sprawny. Porównać można tylko z użyciem karty Plusa lub CP po wymuszeniu UMTS 900.