Home > Analiza > Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia

Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia

Ikona wykresuOd mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.

Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).

Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.

W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.

Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).

Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.

Możliwe przyczyny

Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.

Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.

Obowiązki operatora – 20% zasobów

treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:

5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].

Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.

Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.

W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.

Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.

Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.

Pula adresów IP dla Aero2

Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.

Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.

Popatrzmy na wykres:

Pula adresów IP Aero2 i jej rozszerzanie w 2012 roku

Pula adresów IP Aero2 i jej rozszerzanie w 2012 roku

Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).

Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.

Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.

Wnioski

Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.

Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.

Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.

Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu

Data pierwszej publikacji 2013.03.22
Kategorie:Analiza
  1. max
    Kwiecień 3rd, 2013 at 14:02 | #1

    Mam ustawiony typ połączenia RAS i nie idzie się połączyć, a jako komórkowe połączenie szerokopasmowe łączy od razu, czy ktoś wie co jest grane? Wcześniej na RAS łączyło bez problemu.

    • Kwiecień 3rd, 2013 at 17:51 | #2

      Może to być jakiś problem ze sterownikami. W wielu miejscach się spotkałem z tym, że jeden z rodzajów połączenia nie działał. Wystarczyło przeinstalować system i problem znikał.

      • max
        Kwiecień 3rd, 2013 at 19:21 | #3

        Ale na karcie orange da sie połączyć poprzez RAS, tylko to nieszczęsne aero się nie da, zresztą teraz od około 16 to w żaden sposób nie da sie z aero połączyć.

        • Kwiecień 3rd, 2013 at 22:38 | #4

          Sprawdzałem w kilku urządzeniach – u mnie nie ma żadnej różnicy między tymi trybami. Liczba prób przed nawiązaniem połączenia jest podobna w NDIS jak i RAS.

          • max
            Kwiecień 10th, 2013 at 22:21 | #5

            Szok normalnie, aż boje się pisać żeby nie zapeszyć, ale od dziś da się logować od pierwszego razu!! Niesamowite!

    • max
      Kwiecień 4th, 2013 at 10:20 | #6

      Przed chwilą udało mi się połączyć w trybie RAS z aero2 tylko nie wiem na jak długo…
      Nic nie robiłem przy modemie i nic nie zmieniałem.

    • max
      Kwiecień 4th, 2013 at 21:23 | #7

      I ponownie od 18 w żaden sposób nie da się połączyć z aero2, reklamacja już poszła.

      • Kwiecień 4th, 2013 at 22:59 | #8

        Koniecznie napisz, co odpowiedzieli i co dalej zamierzasz.

        • bubu
          Kwiecień 6th, 2013 at 07:04 | #9

          trzeba tak jak z nc+ założyć na facebooku stronę do walki z aero2
          i zobaczymy ile osób w skali kraju ma problemy i rozdmuchać sprawę
          może cos się zmieni

  2. David
    Kwiecień 2nd, 2013 at 17:02 | #10

    Od 21 marca mam dostęp do Internetu z Aero2. Zamówienie wysłałem 27 lutego, więc jak widać realizacja całkiem sprawna. Jak na razie połączenia wykonywane są z prędkością około 500/220 kb/s (ruch przychodzący/wychodzący). Miejsce – Stare Miasto i Prokocim w Krakowie. Mierzone mobilną wersją programu speedtest.net. Modem to telefon HTC Desire z ROM-em Runnymede AIO V6. Hotspot działa bardzo sprawnie. Podczas używania natrafiłem na jeden problem, nie ładują się strony z adresu wiadomosci.onet.pl. Do głównej strony Onetu jest normalny dostęp. Po ping-nięciu adresu wiadomosci.onet.pl, dostaję info że pakiety lecą na localhost-a. Czy ktoś się spotkał z taką sytuacją? Czy coś źle ustawiłem? Sytuacja taka występuje w przeglądarce telefonu jak i na stacjonarnym komputerze.

    • Kwiecień 2nd, 2013 at 20:05 | #11

      Ten problem z wiadomości.onet.pl to jakiś twój lokalny problem – albo wirus, albo zmodyfikowany plik hosts, albo coś takiego.

      • David
        Kwiecień 2nd, 2013 at 22:36 | #12

        Faktycznie w hosts była stosowny wpis. Skomentowałem i po kłopocie. Dziękuje za pomoc.

  3. byczbycz
    Marzec 31st, 2013 at 00:16 | #13

    aha, u mnie -67dBm, czyli wszystko w normie

  4. krzysiek
    Marzec 30th, 2013 at 19:49 | #14

    Ja w Busku Zdroju mam to samo. Co z tego że łączy się od strzała jak net nie chodzi. Wygląda jakby nie dostawał się do serwera DNS. Mam już dość takiego bezpłatnego netu który nie chodzi.
    CSQ12, -89dBm

  5. byczbycz
    Marzec 30th, 2013 at 16:45 | #17

    ja sie od wczoraj w ogole nie moge polaczyc z sieca aero2
    mruga niebieska dioda, ale polaczyc sie nie chce

  6. ergo
    Marzec 30th, 2013 at 13:02 | #18

    Dzis od 8 do teraz nie da sie połączyć z aero2 w ogóle, a wcześniejsze dni od 18 do ok 22. Ogólnie to lipa na maxa.

    • Cezarek
      Marzec 30th, 2013 at 14:48 | #19

      Jeżeli jeszcze udaje Ci się połączyć to wykorzystaj to połączenie na zgłoszenie usterki i skargę do UKE. Następnej szansy Aero może Ci nie dać!

      • Marzec 30th, 2013 at 15:28 | #20

        Na pewno koledze uda się przez inną sieć komórkową wbić :) A przede wszystkim warto podawać orientacyjną lokalizację.

        • BB_King
          Kwiecień 7th, 2013 at 08:09 | #21

          500 m od Aero 900 22527 i 2,9 km od Aero 900 MHz 900 22345. Moc na 5 kresek w pokoju przy laptopie. Dokładniej nie podam, bo do TNI musiałbym się chyba rozłączyć i potem mnie znowu sieć nie wpuści. Problemy zaczęły się parę tygodni temu. Do routera Easybox 602 mam antenę zewnętrzną, więc zasięg jeszcze lepszy, ale modem podpiąłem bezpośr. do lapa, bo na routerze teraz nieraz trwa z pół godz. zanim się połączy.

  7. Łukasz
    Marzec 29th, 2013 at 13:53 | #22

    W okolicach Rawy Mazowieckiej (nadajniki Babsk, Biała Rawska) ostatnio bardzo ciężko się połączyć. W Piasecznie działa dobrze, choć też często nie łączy się za pierwszym razem.

    • Cezarek
      Marzec 29th, 2013 at 15:16 | #23

      A do Aero to zgłosiłeś? Myślę, że powinieneś.

  8. walpop
    Marzec 29th, 2013 at 12:09 | #24

    witam. Tez mialem problem z nawiazaniem połaczenia na modemie 3131 (winda xp i ubutnu 12.04). Po zainstalowaniu Mobile Partner i ustawieniu protokolu uwierzytelnienia na PAP problemy z nawiazaniem polaczenia w aero2 niemal zniknal.

    • Marzec 29th, 2013 at 13:52 | #25

      A inni wskazują, że lepiej ustawić CHAP – ja nie widzę różnicy, działa zawsze automatyczna detekcja.

  9. Cezarek
    Marzec 29th, 2013 at 02:28 | #26

    23 marca zgłosiłem usterkę na formularzu do Aero 2, teraz czekam na reakcje, 2 tygodnie i napiszę skargę do UKE, jeżeli nie będzie reakcji i poprawy. Brak działania ze strony Aero jest właśnie podstawa do wniesienia skargi. Gorąco namawiam do takiego działania wszystkich dotkniętych problemem. Narzekanie na forum nie wiele pomoże, Pan Jakub też nie rozwiąże problemu, gdyż nie ma takich możliwości, tylko duża ilość zgłoszeń do Aero a potem do UKE może radykalnie poprawić nasza sytuację. Wkleiłem moje zgłoszenie do Aero, może ktoś komu nie chce się pisać wykorzysta coś z tego do swojego zgłoszenia: "Jak najdokładniejszy opis zdarzenia:Przed wymianą kart SIM w lokalizacji Warszawa Lipkowska , problem nie istniał lub był niezauważalny. Po 01.10. 2012 r, transfer danych zrobił się bardzo niestabilny a w ostatnim okresie tak się nasilił, że korzystanie z internetu zrobiło się bardzo trudne i uciążliwe: transfer danych jest wyjątkowo niestabilny w ciągu kilku sekund prędkość pobierania osiąga maksymalną wartość po czym spada do zera lub w jego okolice, aby po chwili znowu osiągnąć wartość maksymalna. W trakcie przesyłania danych następują nawet kilku minutowe przerwy w ich pobieraniu pomimo, że kontrolka na modemie świeci przez cały czas na turkusowo co wskazuje na nawiązanie połączenia z siecią 3G+, strony otwierają się z komunikatem o braku połączenia z Internetem. Prowadzone połączenia wideo są przerywane w trakcie trwania pomimo, że do ich utrzymania wystarcza transfer do 100 Kbps. Połączenie z siecią Aero2, które zazwyczaj nawiązywało się za każdym razem obecnie wymaga nawet do kilkudziesięciu powtórzeń w celu nawiązania połączenia. Zdarza się również, że nawiązane połączenie rozłączane jest przed upływem 60 minut. Coraz częściej też modem świeci na niebiesko (3G) a przedtem było to bardzo rzadkie zjawisko, w takim stanie zazwyczaj dane nie płyną lub odbywa się bardzo wolno. W dniu 22. 03. 2013 roku testowo korzystałem z połączenia przy pomocy tego samego laptopa, modemu i karty w lokalizacji Sulejówek ul. Krzywa i żadne z opisanych wcześniej problemów nie wystąpiły transfer danych był wręcz wzorcowy połączenie trwało w sumie ok. 3 godzin a logowania do sieci, które wykonałem testowo kilkakrotnie, uzyskiwało połączenie za pierwszym razem. Po powrocie do lokalizacji Warszawa Lipkowska wszystkie problemy powróciły w pełnym zakresie z tego względu wykluczam usterki po stronie odbiorcy. Odpowiedzialność za taki stan rzeczy musi, zatem spoczywać po stronie stacji nadawczej, od której jestem oddalony zaledwie ok. 800m. Proszę o usunięcie uszkodzenia. W załączeniu przesyłam wykresy poboru danych (tego samego pliku video) z obu lokalizacji:" Jeszcze raz gorąco namawiam do działania, w ilości siła. Stanowisko: "nie będę pisał bo i tak wiem co odpowiedzą też nie posunie sprawy do przodu.

    • bubu
      Marzec 29th, 2013 at 07:19 | #27

      pierwsza połowa tego tekstu jest nie potrzebna i źle napisana ,a odpowiedź którą otrzymasz będzie z automatu mniej więcej taka:

      Informujemy, że BDI jest udostępniany bez szczególnych gwarancji jakości. Wspomina o tym w szczególności punkt 3.8 Regulaminu, stwierdzający iż „ (…) Operator zapewnia Bezpłatny Dostępu do Internetu w ramach możliwości technicznych (…) chyba że lokalne warunki techniczne dotyczące pojemności Sieci Telekomunikacyjnej Operatora nie będą umożliwiały takiego zalogowania. Z uwagi na fakt, iż BDI jest dostępem bezprzewodowym, mamy miejsce z charakterystycznym dla tego rodzaju dostępów, obniżeniem parametrów BDI lub dostępem do BDI, uzależnionym od: odległości od stacji bazowej, ukształtowania terenu oraz miejsc w których Korzystający używają BDI, a w szczególności konstrukcji budynków, w przypadku korzystania z BDI wewnątrz budynków. Ponadto informujemy, że Bezpłatny Dostęp do Internetu jest udostępniany przez Aero2 jest dostępny z wykorzystaniem do 20 % pasma posiadanego przez Aero2.

      Jednocześnie informujemy, że lutym 2013r. przy użyciu poniższej karty SIM za okres 01-13.02 przetransferowano już ponad 12 GB danych. Taki transfer znacząco przekracza maksymalne limity w wielu ofertach płatnych.

      Pozdrawiam,
      BOK Aero2 Sp. z o.o.
      Bezpłatny Dostęp do Internetu

      • Marzec 29th, 2013 at 10:26 | #28

        I właśni o tę odpowiedź nam chodzi – następnie należy przekazać skargę do UKE, gdyż uznajemy tego typu reakcję za niesatysfakcjonującą, a następnie trzeba dalej przekazać odpowiedź UKE i całą korespondencję – publicznie, a choćby do NFI Midas (właściciela Aero2), Solorza-Żaka (właściciela NFI Midas) itd. itp. Ważne, żeby rozeszła się informacja o tym, że usługi świadczone przez Aero2 są niskiej jakości, także publicznie. To obniży ocenę jakości usług Aero2 także tych świadczonych dla CP i Plusa, a więc może zniechęcić abonentów komercyjnych do korzystania z oferty tych operatorów – a to już potencjalnie konkretna strata finansowa dla wszystkich spółek.

      • Cezarek
        Marzec 29th, 2013 at 11:52 | #29

        Kolego "bubu" wszystko się zgadza ja również otrzymywałem na wcześniejsze zgłoszenia identyczna odpowiedź, mało tego, ponieważ odpowiedź była już po skardze do UKE przysłali mi jeszcze szczegółowe wykresy obrazujące pobierane przez mnie dane w poszczególnych okresach czasu, no i podpisała to wszystko ważna osoba. Ale czy to znaczy, że mamy nic nie robić bo przychodzi właśnie taka a nie inna odpowiedź? Mamy szanse wysłać dużą ilość zgłoszeń, a potem po dwóch tygodniach braku odpowiedzi lub nie usunięcia usterki przez Aero mamy podstawę do złożenia skargi do UKE. Na każdą skargę, Aero musi przesłać odpowiednie wyjaśnienie do UKE podpisane przez taką ważną osobę z Aero. Jak myślisz o czym będzie myślała ta ważna osoba po podpisaniu 500 wyjaśnień dlaczego BDI źle działa? Ta ważna osoba z Aero będzie myślała tylko o jednym, że stołek, na którym właśnie siedzi może jej się nagle wysunąć z pod jej tyłka. A co sobie pomyśli jeżeli na biurko położą jej jeszcze tysiąc lub dwa tysiące pism do podpisania. Mamy szansę to zrobić. Dla BDI przydzielono 22 tysiące numerów IP, więc jest nas dużo. Świetnie, że zauważyłeś: "pierwsza połowa tego tekstu jest nie potrzebna i źle napisana", skoro wiesz, że jest źle na pisana to może ją popraw i zamieść na forum i wtedy może ktoś z tego skorzysta z przy składaniu formularza usterki do Aero, zawsze będzie to krok do przodu. Pisanie na forum jest bardzo ważne bo informuje nas o tym, że nie tyko my mamy taki problem, ale to za mało, żeby go rozwiązać. Tylko dużą ilością zgłoszeń możemy coś zdziałać. Ja wysłałem zgłoszenie a po dwóch tygodniach złożę skargę do UKE, mimo, że wiem jak słusznie zauważyłeś: "a odpowiedź którą otrzymasz będzie z automatu mniej więcej taka:" to zrobię to, właśnie nie tylko w swoim interesie, a również w interesie całej społeczności korzystającej z BDI. Takim postępowaniem możemy sobie wszyscy wzajemnie pomóc. Mogę dąć Tobie tutaj 100% gwarancję, że jeżeli nie zrobimy nic tylko dlatego, że wcześniej dostaliśmy już jakąś nic nie wnosząca do sprawy odpowiedź to na pewno nie posuniemy się do przodu nawet o milimetr. Dla tego zachęcam Ciebie do działania popraw pierwszą połowę tekstu, żeby nie była "źle napisana i nie potrzebna", wklej ja na forum albo zaprezentuj swoją propozycję zgłoszenia usterki, pochwal się tym co już zrobiłeś w tej sprawie, zachęć innych do działania, nie rezygnuj z inicjatywy tylko dlatego, ze wcześniej trafiłeś na beton. Przecież malutka kropelka w dużej ilości potrafi skruszyć najtwardszą skałę. A nas jest tak dużo, że na pewno damy radę, swoimi skargami obruszać nogi w stołkach, na których siedzą opasłe tyłki decydentów z Aero. Jeszce raz gorąco zachęcam do zgłaszana usterek do Aero a potem skarg do UKE. Aero nie robi nam żadnej łaski, dostarczanie DBI jest jego obowiązkiem wynikającym z zawartych umów. Za koncesje na pasmo wartą lekka ręka 200 milionów zapłacili zaledwie 20 milionów, a w zamian za różnice w cenie mieli udostępnić BDI, oni po prostu nie wywiązując się z umowy oszukują nas i UKE, która z nimi tę umowy podpisała. Nie pozwólmy na to, zacznijmy działać. Już w tej chwili Aero i UKE twierdzi, że nic nie wie o problemie lub są to jednostkowe zdarzenia, więc ich o nim zawiadommy, żeby byli świadomi, że nie są to jednostkowe przypadki tylko,że nie zadowolonych są tysiące.

        • Marzec 29th, 2013 at 13:53 | #30

          Z ust mi to wyjąłeś. A patrząc na ceny koncesji na 1800 MHz to posiadane przez Aero2 częstotliwości są warte teraz koło miliarda.

          • Łukasz
            Marzec 29th, 2013 at 20:39 | #31

            Szkoda, że tej reklamacji nie da się załatwić jakoś prościej np. pismo i kilka tysięcy podpisów i odrazu walić do UKE.
            Wtedy napewno przyłączyłoby się kilkaset, a może nawet kilka tysięcy ludzi.
            A tak to tylko pojedyncze przypadki są.

          • Marzec 29th, 2013 at 21:22 | #32

            Generalnie droga reklamacyjna jest taka, że jak masz problem, to wnosisz reklamację. Ogólną skargę na Aero2 można w każdej chwili złożyć, ale jest to po prostu znacznie mniej efektywne. A co do zbiorowych akcji to nie są one honorowane w polskim prawodawstwie poza pozwami zbiorowymi, ale tutaj nie ma o tym mowy.

          • Łukasz
            Marzec 29th, 2013 at 21:58 | #33

            A mi się wydaje, że taka skarga by więcej wniosła niż pojedyncze reklamacje.
            Aero z tych reklamacji pewnie tłumaczy się przed uke, że to tylko przypadek że komuś źle działa bo wszystko jest ok.

          • Marzec 29th, 2013 at 23:19 | #34

            Aero2 w ogóle nie rozlicza się z reklamacji przed UKE. Tylko skargi kończą się interwencją Urzędu i wchodzą do statystyk.

        • bubu
          Marzec 29th, 2013 at 22:20 | #35

          ja już wysłałem drugą reklamację i wiem że oni nawet tego nie czytają ,robią tylko odp. typu kopiuj/wklej na zgłoszenie – więc im więcej się naprodukujesz tym bardziej cię oleją ,ja im napisałem że mam antenę zewnętrzną i 350 metrów do nadajnika ,a oni mi [...uzależnionym od: odległości od stacji bazowej, ukształtowania terenu oraz miejsc w których Korzystający używają BDI, a w szczególności konstrukcji budynków, w przypadku korzystania z BDI wewnątrz budynków] :O/

          • Cezarek
            Marzec 29th, 2013 at 22:59 | #36

            Łukasz i "bubu", więcej wiary, wygramy na pewno, to nie są pojedyncze przypadki. Przez Święta nasz Generał Pan Jakub przygotuje nam jak obiecał: "opis procedury reklamacyjnej wraz z ew. składaniem skargi do UKE". To będzie nasza broń. W Święta odpoczywamy i opracowujemy plan taktyczny. Ale po Świętach po ukazaniu się procedur, atakujemy bez litości. Nasze bombowce i myśliwce wyruszą ze wszystkich stron kraju a wojska lądowe przesuwać się będą z prędkością huraganu. Wróg nie spodziewa się zmasowanego ataku, lekceważy przeciwnika uważa, tak jak Łukasz, że to pojedyncze przypadki. Nic bardziej mylnego to atak gwiaździsty. Ja zaatakuję z Radość (to najpiękniejszy fragment stolicy) , Łukasz z Rawy Mazowieckiej, Generał Jakub zajmie się przegrupowaniem w centrum kraju a "bubu" wykorzysta ukształtowanie terenu na które uwagę w piśmie zwrócło mu Aero. Baterie rakietowe uderzą z najbardziej oddalonych zakątków pełną siłą ze Szczecina, Suwałk, Rzeszowa i Kołobrzegu. Ich pociski trafią w cel z dokładnością centymetrów. Aero niczego się nie spodziewa, padnie przy pierwszym ataku. A potem UKE widząc ogrom zniszczeń podda się bez walki a nawet przejdzie na nasza stronę. W kraju zapanuje ład i porządek wszyscy obywatele w harmonii i szczęściu korzystać będą z bezawaryjnym i ogólnie dostępnym internetem Aero 3. Na gruzach siedziby wroga powstanie nowy piękny gmach DBI w świetlistym holu tego gmachu na honorowym miejscu wisiały będą nasze fotografie z podpisem " To Ci co nie bacząc na niebezpieczeństwo ocalili własną piersią od zagłady jedyną słuszną inicjatywę DBI" Po wojnie będą oczywiście odznaczenia, które będziemy mogli polerować sidolem przed każdą uroczystością państwową z udziałem Głowy Państwa. No i oczywiście założymy Związek Weteranów, będą zniżki na przejazd tramwajem i na wejście do ZOO. No i oczywiście to co najważniejsze będziemy mieli co opowiadać wnukom, długimi wieczorami. Łukasz i bubu musicie uwierzyć, że wygramy bo inaczej zmarnujemy szansę. Przypominam zmasowany atak po Świętach i żeby mi nikogo nie zabrakło w szeregach, po prostu pijemy z umiarem! A na razie przed bojem Życzę wszystkim zdrowych i Wesołych Świąt Wielkiej Nocy.

          • Marzec 29th, 2013 at 23:25 | #37

            Przepiękne, dostarczyłeś nam kupę radości przed świętami :) TAK TRZYMAĆ, to jest ten duch walki, YES YES YES, jak to mawiają premierzy sporego kraju w środku Europy :)
            Pamiętaj, że nie zależy mi na wojnie z Aero2 (mimo wszystko usługa działa i chwała im za to, że ją realizują), tylko na tym, żeby usługa działała prawidłowo i przejrzyście. Dlatego przewodnik nie będzie namawiał do reklamowania na ślepo, tylko będzie prowadził przez zawiłości procedury reklamacyjnej.

          • bubu
            Marzec 30th, 2013 at 07:40 | #38

            musisz zmienić chyba ksywkę/imię na – kim dzong un :)

          • Cezarek
            Marzec 31st, 2013 at 20:54 | #39

            Jak wygramy to zmienię!

          • Marzec 29th, 2013 at 23:21 | #40

            Z jednej strony nie przesadzałbym z tym "nie czytają" – na pytania dotyczące np. problemów z kartą SIM, jej wymianą itd – reagują prawidłowo. A na typowe problemy z zasięgiem odpowiadają standardowymi tekstami – to norma w branży, a przy okazji pamiętaj, że tam pracuje po prostu za mało ludzi i takimi drobiazgami się nie przejmują, bo muszą obsłużyć dziesiątki takich wiadomości dziennie.
            To na czym nam zależy to przebić się do świadomości szefostwa i UKE.

  10. adamk2o
    Marzec 28th, 2013 at 10:31 | #41

    Muszę przyznać, że u mnie pomogło zainstalowanie OpenWRT+Gargoyle. Polaczenie ładnie trzyma przez 60 minut, a po jego zerwaniu szybko jest nawiązywane z powrotem (20-30s). Korzystam z MR3420 i E3131s-2. Pozdarawiam.

    • Paloma
      Marzec 28th, 2013 at 12:57 | #42

      tez mam MR3420 i 169e, podpowiedz czy Win7 lub na Win8 zadziała i czy wystarczy samo zainstalowanie.

      • adamk2o
        Marzec 28th, 2013 at 13:05 | #43

        System operacyjny nie ma tutaj znaczenia. Należy wgrać firmware gargoyle (http://eko.one.pl/?p=openwrt-gargoylepl) a następnie dokonać konfiguracji połaczenia 3G (albo poprzez SSH, albo przez www).

        • Marzec 28th, 2013 at 16:45 | #44

          Oczywiście trzeba pobrać właściwą wersję dla posiadanego routera. Planuję zrobić pełny opis na forum w te święta.

    • Przemek
      Kwiecień 6th, 2013 at 16:15 | #45

      Mam zupełnie taką samą konfigurację ale na standardowym firmware. Tzn. po 60 minutach mi zrywa (zgodnie z regulaminem) ale potem nawiązuje ponownie. Problem polega na tym że od jakiegoś czasu po prostu wogóle nie można się połączyć. Jesli to jest problem na poziomie operatora (patrz: artykuł wyżej) to zmiana firmware nic tu nie pomoże :-(

Strony komentarza
1 ... 3 4 5 6 7 ... 15 2813
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>