Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia
Od mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.
Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).
Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.
W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.
Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).
Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.
Możliwe przyczyny
Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.
Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.
Obowiązki operatora – 20% zasobów
W treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:
5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].
Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.
Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.
W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.
Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.
Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.
Pula adresów IP dla Aero2
Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.
Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.
Popatrzmy na wykres:
Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).
Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.
Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.
Wnioski
Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.
Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.
Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.
Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu
Warszawa Radość. Jestem oddalony od nadajnika o koło 800 m. Mobil Partner pokazuje max siłę sygnału ale mimo to internet był bardzo nie stabilny. Wpadł mi w ręce przedłużacz USB około 1 m długości. Podłączyłem modem do laptopa tym przedłużaczem i zaskoczony jestem różnicą w jakości połączenia (jak za starych dobrych czasów), połączenie przy pobieraniu pliku video jest bardzo stabilne i z max prędkością aż miło popatrzeć na wykres pobierania danych, to teraz pozioma linia prosta. A przecież Pan Jakub sygnalizował, że to poprawia transfer tylko ja nie chciałem wierzyć myślałem, że tak blisko od nadajnika i przy tak silnym sygnale to nie ma żadnego znaczenia i to był błąd. Gorąco polecam takie rozwiązanie. Niestety na ilość logowań ta operaacja nie ma większego wpływu.
Powiem szczerze że od 2-3 tygodni cierpliwość moja się kończy. Kolega mnie mój poucza i w sumie ma rację że darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda.. ale przez te zrywy i problemy z podłączeniem można się lekkiej nerwicy nabawić a po co się męczyć. Przeanalizowałem ofertę internetową ale szału na naszym rynku nie ma. Znajomi mają w play taki nieoficjalny pakiet 24,50zł , 12msc , 8GB limit. Bardzo by mi taki opowiadał ale komuś na waleta telefonicznie takiego nie dadzą mimo że jest ich klientem od 5 lat na usługi telekomunikacyjne z telefonem. Oni negocjowali to przedłużając umowę na internet o kolejny rok. Z kolei następna sensowna oferta dopiero wydaje mi się być T-mobile za 59,90 pakiet 20GB (z wyższą prędkością jak w Play) i transfer nocny bez ograniczeń. Ale 60zł już sporo.. Ktoś ma jakieś inne analizy i ciekawe oferty przekalkulowane ?
Hmm, a gdybyś wiedział, że dostałeś tego konia tylko dlatego, że oni dostali całe stado koni, na których robią dużą kasę. I musieli Ci dać jakąś starą chabetę (ale oni mają araby) ? I masz tą starą chabetę ale mógł jej użyć _tylko_ wtedy gdy otrzymasz ich pozwolenie ? I do tej pory otrzymywałes je raczej bez problemu ale od jakiegoś czasu regularnie nie dają Ci pozwolenia wtedy kiedy jest Ci ono najbardziej potrzebne (bo jak Ty ją użyjesz to oni mają mniejsze zyski) ? I właśnie przesiedli się z koni na limuzyny Co wtedy ?
To tak nie działa na szczęście – oni ZOBOWIĄZALI się, że dają nam motorynkę za darmo, w zamian za prawo do budowy autostrady i puszczania po niej ferrari. Ale motorynka ma działać – na pasie awaryjnym, ale jednak.
Można i tak – nie upieram się Ważne aby powiedzenie, że "darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda" nie fałszowało realnego obrazu.
Proponuję założyć wątek w dziale na forum: http://forum.jdtech.pl/Forum-alternatywy – tu można będzie po prostu przedyskutować dokładniej oferty.
Tak, można taniej niż oferta standardowa. Poszukaj na gumtree ogłoszeń typu "cesja play" – jest wiele ofert pracowników sieci, którzy dostają lepsze warunki i chcą zrobić cesję (np. 19gb za 49 zł i darmowe noce, prędkośc 4 mb). Są też czasem ogłoszenia z 14 gb za 34,50 zł. Nie znalazłem korzystnych ogłoszeń o cesji z innych sieci, ale może słabo szukałem. Pozdrawiam.
P.S. Nie jest to kryptoreklama, bo nie mam w tym żadnego interesu. To tylko chęć pomocy osobie w potrzebie
Siedlce, to samo co u większości… problemy z nawiązaniem połączenia. Od miesiąca nie ma już tak, że połączy się za pierwszym razem, czasami trzeba czekać nawet ok. 5 minut.
Radom, identyczne problemy od około miesiąca… można jajo znieść czekając aż wpuści do sieci a potem działanie aero2 to loteria… 10min chodzi 2 nie chodzi 15 chodzi 10 nie chodzi i tak non stop.
Panowie,
czy możemy gdzieś:
- zrobić głosowanie ile osób zauważa coraz więcej problemów z podłączeniem się do Aero2 (+ od kiedy). Będziemy wtedy wiedzieli jaka jest skala zjawiska.
- zrobić na FB jakąś stronkę o tym problemie ale w kontekście Plusa bo to on jest właścicielem. Jak będziemy zgłaszać problemy z Aero2 to Plusowi jest to na rękę bo to zniechęci kolejnych chętnych do zamawiania Aero2. Ale jak będziemy zgłaszać problemy z "właścicielem Aero2 czyli Plusem" to zaczną coś robić bo nie mogą sobie pozwolić aby nazwa "Plus" im się źle kojarzyła …
Głosowanie jest na tej stronie po prawo u góry wynika z niego, że tylko 9% nie ma żadnych zastrzeżeń do działania Aero, a pozostałe 91% ma większe lub mniejsze problemy.
Pomysł, żeby "zgłaszać problemy z "właścicielem Aero2 czyli Plusem" to zaczną coś robić bo nie mogą sobie pozwolić aby nazwa "Plus" im się źle kojarzyła …" wydaje mi się dość dobry a najlepszym miejsce na przekazywanie takich informacji są fora giełdowe gdzie inwestorzy będą mogli poznać prawdę o spółkach, których akcje zamierzają kupić. Po za tym wydaje mi się, że powinniśmy masowo zgłaszać skargi do UKE jak będzie ich dużo nie będą mogli ich zbagatelizować, jak mówi przysłowie: " I z Herkulesa dupa gdy jest ludzi kupa"
Uważam, że (co by nie mówić) ich sprzedaż opiera się głównie na dobrym skojarzeniu z nazwą firmy (piszę już ogólnie). I tego się należy trzymać: że to Plus nawala (jako właściciel) a nie Aero2. A jesli chodzi o zgłoszenia do UKE: osobiście jestem pesymistą (ale pod wpływem odpowiednich argumentów mogę stać się optymistą ). Przed chwilą byłem na ich stronie i w zgłoszeniu problemu do UKE muszę załączyć kopię odpowiedzi z Aero2 na moje zgłoszenie. Czyli najpierw muszę sie "przeczołgać" przez Aero2 żebym mógł to zgłosić do UKE. Jest to dość duże utrudnienie
Żeby złożyć skargę do UKE w zupełności wystarczy oświadczenie, że Aero nie odpowiedziało na Twoją reklamację w ciągu 14 dni. A ponieważ oni mają nas gdzieś więc z reguły nie opowiadają i to już wystarczy.
Właśnie tę procedurę chcę dokładnie opisać, żeby był przewodnik dla każdego, kto chce "narobić dymu" wokół tematu drogami o całkiem sporej skuteczności – myślę, że wystarczy kilkadziesiąt prawidłowo złożonych skarg, żeby UKE zauważyło problem.
Dzięki za wskazanie: nie zauważyłem tego – juz zagłosowałem. Ale z takimi informacjami należy wyjść poza to forum bo nikt oprócz nas (czyli zainteresowanych) nie będzie tu zaglądał.
Ja mam podobny problem (loguję się do bazy w Gołkowie k. Piaseczna) Zasięg 97% i problemy z zalogowaniem często również poza godzinami szczytu. Zauważyłem, że nawet jeżeli zaloguję się do sieci (dioda świeci na HSPA) wywala mi błąd systemu : inny komp używa tego samego IP (pomimo zalogowania się internet nie działa) Czasem też dioda gaśnie, po to żeby się znowu zapalić bez wcześniejszego migania (!) Jedynie głęboką nocą nie zauważyłem żadnych problemów…
Komunikaty o duplikacie IP nie są związane z Aero2, nigdy nie spotkałem się z potwierdzonym przypadkiem nadania dwóm komputerom takich samych IP w Aero2 – zawsze było inne wyjaśnienie (problem w sieci lokalnej itd.). Gaśnięcie diody w Huawei oznacza, że modem zgubił zasięg sieci. Jeżeli przypadkiem próbował się przełączyć na UMTS 2100 to łatwo temu zaradzić wymuszając UMTS 900.
Różnica jest taka, że nc+ świadczy usługi detaliczne, a wizerunek detaliczny Aero2 jest mu kompletnie obojętny, bo i tak niczego nam, normalnym ludziom nie sprzedają.
Po co komu taki bezpłatny dostęp do netu jak nie można z niego korzystać. Już dwie godziny próbuje się zalogować i nic z tego. Nadajnik Areo2 w linii prostej bez przeszkód terenowych 150m. Jak mi się uda połączyć w tym tygodniu dwa razy to sygnał 97%. Na TL-MR2030 nie ma szans. Tydzień temu na formularzu zgłosiłem awarię , czekam na odp. Nie – tak dalej być nie może ! Róbmy coś – skargi do UKE bo chyba tylko to pozostaje. Przecież to kpina z użytkowników Areo2!!!! Albo świadczy darmową usługę czy nie?
Zasięg na full a łączyłem się 7 siedem razy to kpina z użytkowników.
ściągnąłem tylko 5GB i znowu włączyli mi muła !!! ping 600ms ,prędkość 0,35/0,2
Nie udało mi się udowodnić żadnego związku między ilością pobranych danych a prędkością działania Aero2.
to nie znaczy że takiego związku nie ma ! proszę ściągnąć te 150GB o których tak hucznie pan wypisywał – to zobaczymy jaka będzie reakcja ….
miał pan po świętach zaangażować się w opis składania skargi do UKE i co i nic
może to o nie te święta chodziło ? może o te w grudniu
Spokojnie, opracowanie procedury reklamacyjnej jest proste, ale skarga do UKE wymaga przeanalizowania procedur UKE, których po prostu nie znam – a wszystko robię w wolnym czasie.
Mieszkam w centrum Zabrza zasięg mam max i stronki bardzo szybko mi śmigają.Jestem zadowolony.
przerywa mi co godzinkę ale za 5 -10 tej próbie połączenia wszystko jest ok.