Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia
Od mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.
Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).
Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.
W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.
Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).
Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.
Możliwe przyczyny
Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.
Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.
Obowiązki operatora – 20% zasobów
W treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:
5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].
Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.
Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.
W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.
Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.
Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.
Pula adresów IP dla Aero2
Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.
Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.
Popatrzmy na wykres:
Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).
Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.
Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.
Wnioski
Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.
Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.
Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.
Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu
RADOM – brak jakiejkolwiek poprawy i coraz bliżej mi do podpisania umowy na internet mobilny w Play.
A jakie dokładnie masz objawy, opisz.
O losowych porach niezależnie od godziny potrafi często łączyć po 5 – 15 razy aż połączy z siecią… "okienko wyskakujące problemu z połączeniem i ponów" przy opcji automatycznego ponawiania próby co 5sek. A ostatnie dni łączy z siecią raczej bezproblemowo ale pobieranie pakietów jest niestabilne. Podłączy mnie i korzystam z 1minutę po czym download spada do 0kbps a jak załączy to często tylko wzrastając do 100kbps i znów spada na 0 .. po czym kolejne ileś sekund nie mogę wczytywać stron aż nagle się namyśli i działa…. ale też do czasu.. Nie miałbym pretensji gdybym miał 1h stabilnego powolnego działania.. Ale to nerwicy można dostać gdy po podłączeniu w ramach 1h mam w ciągu jej trwania kilkanaście momentów braku reakcji w losowych momentach. Efekt jest taki że jadę na internecie z telefonu. Dioda niekiedy gdy jest przystanek taki przeskakuje w kolor granatowy… ale też często pozostaje w kolorze błękitnym a transfer i tak 0kbps. ## Chociażby ten komentarz chciałem opublikować w 19minucie połączenia i przy jasnobłękitnej diodzie mam błąd i przekroczony czas próby połączenia i nie opublikowałem go…
Witam
Coś jednak pomogło jesli chodzi o połączenie z Areo2 w Helu.Łączy za pierwszym razem sygnał 98%.
Ktoś chyba czyta te wpisy – mam na myśli właścicieli Areo2.
Zawsze przecież można będzie zrobić to co zrobiono na facebooku z nc+.
Już się wycofują ze swojej oferty i przepraszają – Plus chyba na to nie pójdzie. Chyba nie pójdzie?
U mnie Łańcut jest coraz gorzej, żeby się połączyć wieczorem trzeba nieraz klikać 10-15 razy "połącz".
Rano wystarczy 1-2 razy i mam połączenie.
Pod Łodzią jest też lepiej. Dziś po raz pierwszy od wielu, wielu dni jest wieczorem internet. Mam nadzieję, że nie jest to jednorazowa akcja Aero2.
Toruń też rewelka, chyba pozbierali się do kupy
Po miesiącu przerwy dzisiaj zaciekawiona tymi wpisami wróciłam do Aero,potwierdzam łączy za pierwszym razem,ip93.154. …,mam nadzieję,że już tak zostanie
u mnie też łączy od kopa dzisiaj ,ale co z tego jak ping od 250 – 999ms !!!
a ja kamuflaż za 240.000 kredytów kupiłem i na darmo ,bo się nie da grać w czołgi :O(
i kto mi teraz odda ,ja się pytam ,no kto ?
To może kup prawdziwy czołg i pieprznij im w to Aero za karę.
"bubu" gdzie Ty masz takie problemy? U nas na wsi dmucha, ze hej, ping prawie za każdym razem poniżej 100 ms, normalnie struna od fortepianu. Może Ty tymi czołgami już granice państwa przekroczyłeś a przecież Aero za granicą nie działa? http://speedtest.net/result/2636362706.png
To łączenia z przed chwilki http://speedtest.net/result/2636636961.png http://speedtest.net/result/2636638747.png A czy masz modem na smyczy tak jak pisał Jakub to bardzo pomaga, ja tak podlaczyłem i jest o wiele lepiej
no tydzień temu u mnie też były przez 2 dni po 70-80ms to w szoku byłem ,ale wszystko wróciło po staremu, oto moje pingi i prędkość z ostatnich dni :O( ja z krakowa jestem ,modem mam na 3 metrowym przedłużaczu USB ekranowanym przy oknie jest na środku i od tego mam antenę bi-quad na 900MHz która mi zwiększa sygnał o 10dB
>>> http://s6.ifotos.pl/img/Untitled-_npqxnwx.jpg
Faktycznie masz bardzo małe pobieranie. Na takim paliwie to żaden czołg nie da rady. Ja to myślę tak, naprawią czy nie, dadzą więcej adresów i pomoże to i tak skargę do UKE trzeba napisać, żeby w przyszłości znowu nie liczyli na drapane. Jednak coś poprawiają jak się podniósł hałas, czyli dobrze wiedzieli co w trawie piszczy. Jak coś naskrobie to wkleję, może ktoś skorzysta. Mam dwie karty , więc i skargi złoże dwie, tak trzeba chociażby dla potomnych. Jak się nas nie będą bali to się będą z nas śmiali.
Ja dzisiaj testowałem logowania u nas na wsi ( Warszawa Radość ) niska zabudowa i nieco świeższe powietrze niż w centrum stolicy: w nocy od 2-ej do 3-ej oraz od 8-ej do 10-tej rano za pierwszym razem, miedzy 10 a 12 po 3 lub 4 razach i coraz gorzej około 16-tej trzeba było pukać do Aero nawet po 9, 10 razy w tej chwili godzina 20-ta: 10 logowań każde za pierwszym razem. Wygląda na to, ze jednak ktoś dłubie przy systemie.
Jest poprawa w nawiązywaniu połączenia (okolice Tczewa, woj. pomorskie), łącze się za pierwszym razem w H i U-próby wykonywane między godz.18 a 19, jak o wszelkich zmianach będę raportował.
U mnie też poprawa w lokalizacji Legionowo router łączy za 1-szym razem. Nawet nie odczuwam jak rozłącza Jedynie ping wysoki w godzinach szczytu, ale to powiedzmy nie jest jakies mega uciązliwe.
no weź nie gadaj ,spróbuj trafić jakiś czołg przy pingu 250ms lub większym
trzeba chyba w cyrku pracować ,albo mieć wujka z dostępem do rakiet tomahawk albo patriot
albo kawalerię powietrzną z hell-fireami
Do wieczora łączyłem się za pierwszym razem, jestem bardzo zdziwiony, gdyż ostatnio mi się to przydarzyło przed zmianą kart sim
To nie jest darmowy internet!!!!
Ta usługa jest opłacona z naszych podatków.
Wszyscy płacimy za BDI. Operator ma z tego profity. To ma działać.
Nie jest darmowy, ale nie jest bezpośrednio opłacany z naszych podatków. Polecam artykuł: http://jdtech.pl/2012/01/aero2-skad-wzial-sie-bez…
Cudowna przemiana
"Szanowny Panie Redaktorze,
Z uwagą pracownicy Aero2, szczególnie Ci zaangażowani w Bezpłatny Dostęp do Internetu śledzą informacje o BDI, jakie Pan publikuje na http://jdtech.pl/. Doceniamy wkład w pomoc związaną z propagowaniem absolutnie unikalnej na polskim rynku oferty Aero2. Jesteśmy jedynym operatorem, który oferuje Bezpłatny Dostęp do Internetu na terenie Polski w zasięgu swojej sieci….
Serdecznie pozdrawiam,
Edyta Wiącek-Różycka"
To musi być szczera prawda, że czytają, bo u mnie też cudowne uzdrowienie: logowanie do Aero od pierwszego razu i pobieranie danych stabilne, jak za starych dobrych czasów. I tu też "pochwały" dla Aero coś ucichły. Może to już po wojnie?
Aero2 faktycznie zagląda na jdtech od czasu do czasu. Nie potwierdzam na razie żadnych zmian w działaniu Aero2 w mojej lokalizacji – w centrum Warszawy ciągle trzeba powtarzać kilka razy próby nawiązania połączenia.
Czyli wniosek jest prosty: "czytają ale bez zrozumienia".
w olsztynie to samo i pewnie nie tylko. udało im sie w końcu skutecznie zepsuć… pewnie zaglądają by sprawdzić skuteczność psucia
moja trzecia "pochwała" dla aero2 dzisiaj została wysłana ze zrzutami ekranu jak działa ,następny mój krok to UKE ,a nawet do premiera napiszę jak coś …
Coś się poprawiło. Od soboty nie mam problemów z połączeniem. Htc wildfire rozlacza się co 60 minut i po kilku sekundach znów jest online
Może uruchomili u ciebei nowy nadajnik? U mnie w szczycie (teraz, 18-20) – bez zmian.
Mam pytanko: czy w modemie E 3131 zakupionym w sklepie JD, jest możliwość zwiększenia liczby prób nawiązania połączenia? Obecnie MP po 6-tej próbie zaprzestaje działania a to na obecne warunki o wiele za mało.
Domyślnie ustawione jest 5 prób. Można ją zwiększyć w opcjach: Opcje->Opcje ->Opcje autopołączenia -> Czas ponownego wybierania (brzmi bezsensu, ale to nie moje tłumaczenie) – można ustawić 10, albo bez limitu (nieskończona liczba powtórzeń).