Home > Analiza > Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia

Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia

Ikona wykresuOd mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.

Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).

Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.

W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.

Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).

Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.

Możliwe przyczyny

Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.

Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.

Obowiązki operatora – 20% zasobów

treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:

5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].

Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.

Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.

W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.

Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.

Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.

Pula adresów IP dla Aero2

Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.

Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.

Popatrzmy na wykres:

Pula adresów IP Aero2 i jej rozszerzanie w 2012 roku

Pula adresów IP Aero2 i jej rozszerzanie w 2012 roku

Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).

Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.

Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.

Wnioski

Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.

Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.

Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.

Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu

Data pierwszej publikacji 2013.03.22
Kategorie:Analiza
  1. Piotr
    Czerwiec 16th, 2013 at 17:41 | #1

    Ta firma AERO2 to sciema jeden niewielki niewypał trzeba zlorzyc skarge koniecznie.

  2. Piotr
    Czerwiec 16th, 2013 at 14:49 | #2

    Panowie z Tym Aero2 to wielka poraszka robią oni z ludzi balona poprostu daje połącz a tam połączy się ale niema transweru w drugą strone inie idzie otworzyć żadnej strony,ajak rozłącze to już klapa nieidzie połączyć to naprawde niewiem co otym sądzić twierdze jedno to jest szajs dosłowne dziadostwo.

    • Czerwiec 16th, 2013 at 18:46 | #3

      Różne problemy się zdarzają, ale najpierw zdiagnozuj problem, potem narzekaj na operatora – no chyba, że już na 100% wiesz, że to ich wina.

    • Tiger
      Czerwiec 16th, 2013 at 19:13 | #4

      Piotr, aero2 nie jest dla Ciebie. Nie ogarniasz tematu. Zajmij się czymś łatwiejszym. Na myśl przychodzi mi reklama jednego z marketu, "… nie dla idiotów!".

  3. Kamil
    Czerwiec 7th, 2013 at 05:28 | #5

    Witam. Mam problem z połączeniem do sieci aero2 za pomocą modemu. Na smartfonie samsung galaxy s3 chodzi ona normalnie (chodzi mi o kartę aero), a na modemie nie. Model tego modemu to huawei e173u2 z sieci play. Z karta z playa chodzi internet bez problemu. Pobrałem program top netinfo i skonfigurowałem go do pracy w paśmie UMTS 900 MHz. Program ten też pokazuje że zasięg sieci jest ale takowej nie rozpoznaje. Gdy chce za jego pomocą połączyć się z internetem wyświetla mi komunikat: "COMMAND NOT SUPPORT". Program Mobile Partner podczas połączenia pokazuje komunikat o błędzie: nie możesz się połączyć przed rejestracją dostępnej sieci. Program play online pokazuje ten sam błąd. Próba zarejestrowania w sieci plus ręcznie nie powodzi się. Proszę o jak najszybszą pomoc.

    • Czerwiec 7th, 2013 at 09:06 | #6

      Modem miga na zielono i nie widzi sieci Aero2. Po pierwsze można spróbować wymusić pracę w paśmie UMTS 900 (tzw. "odblokowanie" tego pasma to już nieaktualna informacja) http://forum.jdtech.pl/Watek-wymuszanie-umts-900-…
      Jeżeli po wymuszeniu nie zobaczymy żadnej sieci, podejrzenie pada na to, że modem znajduje się poza zasięgiem sieci, czyli: http://jdtech.pl/2011/11/aero2-jak-sprawdzic-ze-j…
      i potem jak zawsze: http://jdtech.pl/2013/03/jak-sobie-radzic-ze-slab…

      • Kamil
        Czerwiec 8th, 2013 at 07:37 | #7

        Dokładnie tak, miga na zielono zamiast na niebiesko. Dobrze już chyba wiem gdzie jest problem (chyba że się mylę). Ważne jest rozumiem w wymuszeniu UMTS 900 MHz zaznaczenie opcji W900, którą to ja nie mogę zaznaczyć (jest na czerwono tak jak na tym linku np. ExG900, pytanie tylko dlaczego?). Z zasięgiem nie ma problemu.

        • Czerwiec 8th, 2013 at 15:13 | #8

          Na czerwono jest zawsze, bo tak pokazuje to ten program. Nieaktywne te opcje są tylko wtedy, gdy trwa połączenie lub nie została wybrana opcje ręcznego wyboru pasm (czyli postępujemy niezgodnie z procedurą).

          • Kamil
            Czerwiec 8th, 2013 at 17:31 | #9

            To dziwne bo jak zaznaczam tylko tą opcję (W900) to wyskakuje mi błąd: prawdopodobnie modem nie obsługuje tej komendy.

          • Czerwiec 8th, 2013 at 23:06 | #10

            A jaki to jest modem? Przeczytaj dokładnie oznaczenie spod klapki.

          • Kamil
            Czerwiec 9th, 2013 at 11:35 | #11

            E1750C. Tak wygląda oznaczenie modelu spod klapki.

          • Kamil
            Czerwiec 9th, 2013 at 11:53 | #12

            I z tego co widzę to o aero2 mogę pomarzyć na tym modelu.

          • Czerwiec 9th, 2013 at 14:00 | #13

            I wszystko jasne :)

          • Kamil
            Czerwiec 9th, 2013 at 19:51 | #14

            Przepraszam za problem ale nie pomyślałem kompletnie o tym a instrukcję i pudełko mam z e173. Swoją drogą z tego playa to nieałe ścierwa są. Sprzedawać chłam w fajnym opakowaniu. Dzięki wielkie za pomoc. Tak wogóle to fajnie się na sercu robi jak się pomyśli że są tacy ludzie jak Ty. Życzę powodzenia.

    • Czerwiec 9th, 2013 at 15:24 | #15

      U mni jest podobnie, bo miga na zielono. wyswietla się informacja, że nie może sie zarejestrować. Jak przeję na opcję manualną to widzi sieci 2g, 3g plus i orange. (przy wybranym preferowane WDCMA), jesli zmienię na TYLKO WDCMA, to pokazuje mi tylko PLUS 3G i raz na 10 razy mi się polączy i prędkość jest jak 1/10 modemu zwykłego (dawnego).
      MAm modem Huawei E3131s-2 + kupiłem antenę huawei 11dBi.

      • Czerwiec 9th, 2013 at 16:11 | #16

        A po wymuszeniu UMTS 900 MHz?

        • Arek
          Czerwiec 9th, 2013 at 16:15 | #17

          Przy ręcznym ustawieniu podobnie, automatycznie nie działa

          • Czerwiec 9th, 2013 at 22:56 | #18

            Mówiłem o tym: http://forum.jdtech.pl/Watek-wymuszanie-umts-900-…

          • Czerwiec 9th, 2013 at 23:05 | #19

            hm.. teg to nie patrzyłem, zatem musze to sprawdzić i odpiszę, ale najwczesniej w sobotę najbliższą :) jak będę w domu u rodziców :)

  4. Krzysiek
    Maj 31st, 2013 at 11:37 | #20

    Mieszkam we Wrocławiu, Partynice. Areo2 notorycznie nie łączy… modem miga na zielono (zawsze na niebiesko migał). Mam drugi modem w 100% zgodny i niby AREO widzi (wbudowany jest wiec bez diody) ale nie laczy :-( Pewnie zmienie na orange SIM z allegro. Jak zyc Panie premierze? Jak dodadza jakies captche to w ogole oddaje SIM, stara matka z taka captcha bedzie miec tylko problem.

    • Krzysiek
      Maj 31st, 2013 at 11:39 | #21

      dodam że w innych lokalizacjach, niby "gęściej zaludnionych" np okolice rynku zwykle udaje sie polaczyc bez problemu. Z tym ze tam zrywa polaczenie co kilkanascie minut. Orange laczy wszedzie i trzyma polaczenie jak skala… tanie mieso psy jedza mozna by powiedziec. Albo darowanemu koniowi nie zaglada sie w zeby.. Takie dzialanie moze tylko frustrowac. Pozdrawiam.

      • Maj 31st, 2013 at 12:21 | #22

        To jest problem ze słabym sygnałem sieci lub uszkodzeniem modemu (np. uszkodzone gniazdo antenowe, typowa awaria Huwei). Jakie to urządzenie dokładnie?
        Wrocław nigdy nie słynął z dobrego pokrycia oraz słynął z przeciążenia sieci Aero2.
        To, że inny modem widzi sieć Aero2 nie znaczy, że to jest właśnie Aero2 (wiele urządzeń wyświetla Plusa jako Aero2 i to niezależnie od tego, czy to jest faktycznie nadajnik Aero2, czy Plusa, który BDI nie wpuści).

  5. Jurand
    Maj 29th, 2013 at 11:23 | #23

    Od kilku tygodni W7 pokazuje mi , że jestem połączony z "PLUS" …a obok roaming w sieci plus. Wcześniej było chyba inaczej. W7 nie pokazuje niestety do którego BTSa ( czy nadajnika) jestem podłączony. Czy do tego od Aero czy innego. Taka ciekawostka.

    • Maj 29th, 2013 at 11:39 | #24

      Windows 7 (8 inne systemy operacyjne) pokazują tak od 1-3 października 2012 roku. Polecam lekturę: http://jdtech.pl/2012/10/aero2-siec-zniknela-z-et…
      W kwestii sprawdzania BTS najlepiej korzystać z Top NetInfo albo (w przypadku modemów Huawei) oprogramowanie wbudowanego w modem (zwykle to jakaś odmiana Mobile Partnera) – tam można sprawdzić identyfikator LAC i CID stacji bazowej.

  6. c-bolek
    Maj 12th, 2013 at 19:25 | #25

    · 1 tydzień temu
    Witam!
    Kiedy dowiedziałem się o Aero2 trudno było o informacje techniczne na ten temat. W moim
    przypadku nie obyło się bez błędów (kupno modemu bez gniazda i tej anteny). Kilka miesięcy
    temu wystawiłem modem z przedłużaczem usb przez właz dachowy-nie było poprawy. Spróbuję spacer.
    Technicznie będzie to trudniejsze(pochylenie dachu 45*) ale coś wymyślę. Jednak
    zostawiam to na okres letni.
    Czy do spaceru lepszy będzie modem S-W 310u czy Nokia21m02.
    Czy mógłby Pan zaproponować jakąś konkretną sprawdzona antenę.
    Dziękuję.Pozdrawiam.Jozef.

    • Maj 13th, 2013 at 09:44 | #26

      Ogólnie polecam: http://jdtech.pl/2013/03/jak-sobie-radzic-ze-slab…
      Przy testach modem nie ma znaczenia, ważne, żeby na pewno działał prawidłowo z Aero2.
      Co do anteny – to dobiera się ją do miejsca instalacji, widoczności nadajnika i odległości oraz oczywiście zmierzonej siły sygnału na dachu i długości kabla antenowego.

  7. c-bolek
    Kwiecień 28th, 2013 at 22:07 | #27

    witam u mnie również wystąpiły problemy z nawiązaniem połaczenia. trzeba było "wbijać"się w sieć ok.10-15 razy i modem nie nawiązywał połączenia po przerwaniu. siła sygnału ok.-94dbm. obecnie nie ma proble-mów z nawiązaniem połączenia ale siła sygnału od-105 do -110dbm. modem sierra wireles 310u sam naw-iązuje i wznawia połączenie po przerwaniu. korzystam z anteny akc4 umieszczonej w szczycie dachu. antena nie "widzi" nadajnika w kędzierzynie-kożlu na ul. piramowicza. jestem w odległości 9km(miejsc. łężce) ok.400m od mojej anteny przeszkadza dach budynku i dalej 3 pasy pojedyńczych drzew. p.Jakubie czy w tej sytuacji jest sposób na poprawienie siły sygnału.

    • Kwiecień 28th, 2013 at 22:22 | #28

      Sygnał faktycznie słaby, ale jak bym zaczął od… sprawdzenia dookoła wszystkich kierunków, może gdzieś jest jakieś odbicie, no i oczywiście sprawdził okablowanie – spadek z 94 na 105 (czyli o około 6-8 razy słabszy sygnał) może wskazywać np. na problem z instalacją – np. dostała się woda do styków lub kabla, albo został on złamany.

      • c-bolek
        Kwiecień 30th, 2013 at 22:31 | #29

        witam ponownie! sprawdzając okablowanie nie zauważyłem nieprawidłowości czy zmian o których pan wspomina antena akc4(z oferty c-polsatu) z kablem przez producenta jest połączona na stałe więc raczej woda nie powinna się tam dostać – trudno to sprawdzić. sprawdzenie wszystkich kierunków obecnie technicznie jest dla mnie dużo trudniejsze. dzisiaj po nawiązaniu połączenia – 107 po kilku minutach i do tej pory -96dbm być może siła sygnału zależy od ilości osób które w tym samym czasie korzystaja z internetu o czym pan w innym miejscu wspominał. jeśienią myślałem- opadną liście będzie lepszy sygnał, jednak nie było poprawy . poza tym jeżeli jest słaby sygnał modem sam nawiązuje i wznawia połączenie, jeżeli silnejszy muszę klikać. aj nic z tego nie rozumiem.

        • Kwiecień 30th, 2013 at 23:59 | #30

          AK C4 to antena dookólna (nie ma sensu jej przestawianie) o bardzo marnym zysku, a jak do tego masz długi kabel, to straty sygnału mogą być całkiem duże. Moc sygnału odbieranego faktycznie zależy od aktualnego obciążenia (ilości przesyłanych w tej chwili danych przez sieć przez wszystkich użytkowników danego sektora stacji bazowej), ale nie są to oscylacje aż tak duże, a na pewno nie w tak krótkim czasie. Raczej obstawiam jednak problem z instalacją antenową. Warto wziąć modem na spacer dach i zobaczyć ze zwykłym przedłużaczem USB.

          • c-bolek
            Maj 3rd, 2013 at 22:03 | #31

            Witam!
            Kiedy dowiedziałem się o Aero2 trudno było o informacje techniczne na ten temat. W moim
            przypadku nie obyło się bez błędów (kupno modemu bez gniazda i tej anteny). Kilka miesięcy
            temu wystawiłem modem z przedłużaczem usb przez właz dachowy-nie było poprawy. Spróbuję spacer.
            Technicznie będzie to trudniejsze(pochylenie dachu 45*) ale coś wymyślę. Jednak
            zostawiam to na okres letni.
            Czy do spaceru lepszy będzie modem S-W 310u czy Nokia21m02.
            Czy mógłby Pan zaproponować jakąś konkretną sprawdzona antenę.
            Dziękuję.Pozdrawiam.Jozef.

    • miro
      Maj 9th, 2013 at 11:48 | #32

      U mnie był problem z połączeniami przez router tplink mr3220 i huawei e 3131s2 czasami się łączył ale po chwili rozłączał. wielkie problemy były z połączeniem się do sieci. Bezpośrednie podłączenie do kompa modemu nie przejawiało takich problemów chociaż czasami były sporadyczne trudności z zalogowaniem się do sieci Aero. Jeszcze raz skonfigurowałem modem i wymusiłem prace wg. instrukcji podanej w artykule. Teraz wszystko ustąpiło i nie ma problemów z połączeniem ani ze zrywaniem.
      Pozdrawiam

  8. kazio
    Kwiecień 21st, 2013 at 18:36 | #33

    mieszkam 20km od elbląga zasięg jest ale za cholere nie idzie sie połączyć do dupy z tym aero2.

  9. eugeniusz
    Kwiecień 18th, 2013 at 19:10 | #35

    20 zl & i 7 zl = 27 zl x kilkaset tys uzytkownikow to w ch … kasy darmozjadom , a ja zakupilem telefon pod aero2 i zbedny wydatek qqqqqfa szkoda bylo kasy wydawac

    • Kwiecień 18th, 2013 at 19:53 | #36

      Rozumiem, że w całej Polsce masz ten problem, sprawdziłeś na różnych modemach i komputerach? Bo jeżeli nie, to nie widzę powodu do takich nerwów.

  10. eugeniusz
    Kwiecień 18th, 2013 at 19:05 | #37

    dno totalne od godz brak polaczenia co z tego ze sygnal w miare 40% a ten syf nie dzial do sadu darmozjadow podac

Strony komentarza
1 ... 6 7 8 9 10 ... 15 2813
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>