Home > Analiza > Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia

Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia

Ikona wykresuOd mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.

Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).

Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.

W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.

Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).

Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.

Możliwe przyczyny

Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.

Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.

Obowiązki operatora – 20% zasobów

treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:

5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].

Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.

Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.

W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.

Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.

Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.

Pula adresów IP dla Aero2

Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.

Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.

Popatrzmy na wykres:

Pula adresów IP Aero2 i jej rozszerzanie w 2012 roku

Pula adresów IP Aero2 i jej rozszerzanie w 2012 roku

Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).

Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.

Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.

Wnioski

Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.

Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.

Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.

Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu

Data pierwszej publikacji 2013.03.22
Kategorie:Analiza
  1. Mania
    Listopad 7th, 2013 at 21:45 | #1

    Dziś kolejna przerwa w dostawie internetu. W godzinach 10:00 do 11:20 był zasięg, połączenia z Aero2 brak. Rejon: Żyrardów.

  2. Larysa
    Wrzesień 24th, 2013 at 14:21 | #2

    Сzy ma ktoś taki problem ze w ogole nie mogę podłączyć się do Internetu AERO2, cały czas pisze "Połaczenie zakończone" albo "Zarejestruj się w sieci przed próba połaczenia". Jak ktoś może pomoc proszę o kontakt 514 497 606

    • gość
      Wrzesień 24th, 2013 at 14:23 | #3

      sieć jest ciągle modernizowana i stąd te problemy wszystko samo wróci do normy trzeba czasu.

    • Wrzesień 24th, 2013 at 17:55 | #4

      Pierwszy komunikat oznacza błąd w konfiguracji modemu (brak prawidłowego APN) a drugi, że modem jest poza zasięgiem sieci.

  3. mietek
    Wrzesień 16th, 2013 at 14:02 | #5

    Ktoś ma pomysł czemu to: https://dns.norton.com/dnsweb/huConfigurePc.do – nie chce działać na W7 ? nie instalowałem tni, a ni nic innego. W7 pomimo zapisania ustawien kasuje po restarcie :/

    • Wrzesień 16th, 2013 at 22:57 | #6

      A jakim programem się łączysz? TNI i niektóre inne mogą modyfikować ustawieniach DNSów po każdym połączeniu z Aero2.

      • mietek
        Wrzesień 16th, 2013 at 23:05 | #7

        No właśnie żadnym. W7 tylko – komórkowe połączenie szerokopasmowe. I sie zastanawiam czy musze uruchomić tni, żeby to działało, czy coś innego, czy coś sie zepsuło z W7.

        • Wrzesień 17th, 2013 at 18:05 | #8

          No to masz coś w systemie, co ci zmienia konfigurację. Ale tych specDNSów nie używam (nie widzę powodu, żeby dzielić się z nimi informacją o stronach, jakie przeglądam.

          • mietek
            Wrzesień 17th, 2013 at 21:41 | #9

            kurcze może jakis wirus, albo co…. a co do info o przeglądanych stronach to ONI i tak wiedzą o nas wszystko. jak nie jedni to drudzy :-D

          • Wrzesień 18th, 2013 at 09:21 | #10

            Faktycznie są wirusy, które podmieniają DNSy. Jaki masz ustawione przy łączeniu się z Aero2?

          • mietek
            Wrzesień 18th, 2013 at 09:56 | #11

            Jest dziwnie – mam ustawioną opcję: "Użyj następujących adresów serwerów DNS" , ale tam jest pusto, nie ma żadnych adresów.

          • Wrzesień 18th, 2013 at 22:21 | #12

            No to faktycznie dziwnie, ja bym raczej pozostawił automatykę, ale nie wiem do końca jak działają te narzędzia DNSowe, więc trudno mi doradzić.

  4. janek
    Wrzesień 15th, 2013 at 10:58 | #13

    "Plaga fałszywych detekcji trojana w programie mobilepartner.exe – jedna z ostatnich aktualizacji AVG spowodowała błędnie wykrywanie ataku w oryginalnej aplikacji Huawei. AVG już problem naprawiło, ale sytuacja często kończy się… skasowaniem przez AVG oprogramowania zapewniającego łączność z Internetem. " – miałem to kilka dni temu. :=] więc chyba nie naprawili. zamiast modemu system widział stację dysków, nie chciał zainstalować sterowników modemu.

  5. MatVV2
    Wrzesień 14th, 2013 at 15:17 | #15

    Mam taki problem otóż jeszcze tydzień temu(sobota) wszystko działało poprawnie zasięg 92%(Mobile partner).Już w niedziele poziom zasięgu zmalał do 21%, a w poniedziałek zasięgu nie było i tak aż do środy.Potem zasięg był ale gdy chciałem się połączyć wyskakiwał mi komunikat "Połączenie zakończone".W piątek wreszcie się połączyłem niby wszystko fajnie, ale gdy chcę przeglądać strony itp. wyskakuje mi komunikat że nie ma internetu :/
    Proszę o pomoc!Czym to może być spowodowane?

    • Wrzesień 14th, 2013 at 17:02 | #16

      Siłą sygnału mogła spaść z kilku powodów – po pierwsze może być awaria najbliższego nadajnika, albo przeciążenie (wzrost ruchu na początku września jest zauważalny). Albo oba zjawiska na raz. Warto wziąć modem na wycieczkę i sprawdzić w terenie jak się zachowuje.

      • MatVV2
        Wrzesień 20th, 2013 at 15:46 | #17

        Zauważyłem że w modemie po połączeniu nie świeci się jasnoniebieska dioda tylko ciemniejsza niebieska.

        Czym to może być spowodowane???

        • MatVV2
          Wrzesień 20th, 2013 at 15:48 | #18

          Sry za spam ale nie działaja mi strony internetowe itp.

        • Wrzesień 21st, 2013 at 09:52 | #19

          Tym że nie korzystasz z sieci i modem przeszedł w tryb oszczędzania zasobów sieci i energii. Niestety przy większym obciążeniu sieci operatora może by problem z powrotem do trybu HSPA. Czasem pomaga wymuszenie UMTS 900 – http://forum.jdtech.pl/Watek-wymuszanie-umts-900-…

    • gość
      Wrzesień 24th, 2013 at 14:23 | #20

      sieć jest modenizowana trzeba czekać wszystko samo wróci do normy

  6. Wrzesień 10th, 2013 at 23:54 | #21

    Jakiś rok temu nawet u mnie na wsi dało się oglądać strony i ogólnie używać, ale po zmianie karty sim poszło tylko na gorsza jakość. Nie chwyta już rodzimej sieci, tylko na plusowej sieci. Ogólnie usługa pozostawia wiele do życzenia. Dobrze, że nie inwestowałem w jakieś modemy, bo moje sprzęty same sobie radzą, bez dodatków

  7. Mirek
    Wrzesień 8th, 2013 at 19:28 | #22

    niech szlag trafi tę ich łaske z tym darmowym internetem , wiadomo jak jest za darmo to zlewka na to że ciągle sie rozłącza i inne tam historie. Wywiązują sie przecież z umowy z UKE , nie polecam , aero ,szkoda nerwów i czasu na to badziewie , polsatu też nie kupie ,

    • Wrzesień 8th, 2013 at 19:30 | #23

      Bardzo mało osób ma takie problemy jak Ty – opisz jaki sprzęt i jaki poziom sygnału – obstawiam, że to raczej nie jest wina Aero2.

  8. ccccccccccc
    Wrzesień 2nd, 2013 at 17:45 | #24

    Nie znam się – zaznaczam. ALE ! Czy jeśli w paśmie 800 (herców?) – gdzie nadawała telewizja analogowa będzie internet – to czy da sie telewizor podłączyć do komputera i mieć internet ?? :-D

    • Wrzesień 2nd, 2013 at 18:08 | #25

      Tak, zwłaszcza taki analogowy z lat 70tych tego wieku, bo o takiej technologii pochodzącej z lat 60-tych mówimy w przypadku zabytkowych telewizorów czarno-białych i najnowszych, które ciągle jeszcze potrafią działać w tej technologii.

      Oczywiście, że to nie ma żadnego związku. Trzeba mieć specjalny sprzęt do odbioru usług LTE, czyli po prostu modem komórkowy zgodny z tą technologią.

  9. Gość
    Sierpień 18th, 2013 at 21:49 | #26

    w Zdzieszowicach nie działa od m-ca, sygnał 97-98% i wyrzuca , a jak jest 46to połaczy na minute i zaraz to samo

    • Sierpień 19th, 2013 at 07:37 | #27

      Jaki modem, czy (w Huawei) próbowałeś wymusić UMTS 900 MHz, jaki jest komunikat błędu.

  10. Piotrek
    Sierpień 17th, 2013 at 21:59 | #28

    W Bydgoszczy dzisiaj też nie działa!!!!!
    Zasięg jest maksymalny, a połączenia nie ma :(
    Mocno się zawiodłem.

    • Sierpień 17th, 2013 at 22:32 | #29

      Na razie nikt nie potwierdza, poszukaj raczej problemu u siebie. Ja też cały czas działam na Aero2 bez problemów na północnym Mazowszu.
      Jakie masz dokładnie objawy?
      PS: nie umieszczaj wpisów wiele razy pod różnymi wiadomościami – nadmiarowe i tak zawsze usuwam.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>