Home > Analiza > Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia

Aero2 – narastające problemy z nawiązaniem połączenia

Ikona wykresuOd mniej więcej 2 miesięcy coraz więcej użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 zauważa narastające problemy z nawiązaniem połączenia z siecią. Typowym objawem jest komunikat błędu lub informacja połączenie zakończone po naciśnięciu przycisku Połącz. Udaje się zwykle uzyskać dostęp, jednak dopiero po kilku próbach. W przypadku routerów objawia się to wydłużającym się zauważalnie czasem wznawiania połączenia po upływie godziny – nawet do kilku minut. W sytuacjach ekstremalnych połączenia nie udaje się nawiązać wcale.

Problem nasila się przede wszystkim w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, czyli przed południem, w godzinach 18-22, chwilę po północy i po 1 nad ranem (w tych godzinach nocnych włączają pobieranie danych użytkownicy taryf, które mają duże pakiety danych do pobierania w nocy).

Postanowiłem przyjrzeć się problemowi – wygląda na to, że można spróbować wskazać przyczyny tego stanu rzeczy.

W tym artykule koncentruję się przede wszystkim na problemie z nawiązaniem połączenia. Zakładam, że wszystko jest prawidłowo skonfigurowane, znajdujemy się w zasięgu sprawnego nadajnika Aero2, a sam modem nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia z kartami innych operatorów. Nie zajmuję się także problemem z zalogowaniem karty do sieci operatora związanym z tym, że w okolicy jest mocniejszy sygnał UMTS 2100 MHz, niż UMTS 900 MHz (to rozwiązuje się np. przez wymuszenie pracy modemu w paśmie UMTS 900 MHz). Zakładam więc, że modem prawidłowo zalogował się do sieci i (w przypadku modemów Huawei) wesoło miga swoją diodą na niebiesko.

Pomijam takie sytuacje, w których występują przejściowe problemy z nadajnikami – zdarza się, że jedyny w okolicy nadajnik Aero2 zostaje nagle wyłączony i przez kilka dni nie ma sygnału sieci lub jest on bardzo słaby. Czasem nadajniki mają po prostu awarie, trwa rozbudowa sieci, a niektóre czynności po prostu wymagają wyłączania nadajników dla bezpieczeństwa pracującego personelu (zupełnie inną rzeczą jest to, że niektóre tego typu prace mogłyby być realizowane np. poza godzinami szczytu).

Zajmuję się więc tylko sytuacją, w której gotowy do pracy modem (lub analogiczne urządzenie telekomunikacyjne) łączy się z siecią dopiero po kilku próbach, po czym połączenie zostaje prawidłowo zestawione i działa normalnie.

Możliwe przyczyny

Wygląda na to, że sieć komórkowa po prostu coraz częściej odmawia zestawienia połączenia w momencie próby jego nawiązania. Nie są to błędy w działaniu sieci. Jeżeli w tej samej lokalizacji weźmiemy kartę komercyjnych usług Cyfrowego Polsatu lub Plusa, wymusimy pracę modemu w paśmie UMTS 900 MHz (aby modem łączył się z dokładnie tym samym nadajnikiem Aero2) okaże się, że często nie ma żadnych problemów z nawiązaniem połączenia, a jedynie w godzinach szczytu osiągane prędkości będą niższe od uzyskiwanych zwykle.

Wskazywałoby to na wyczerpanie zasobów przeznaczonych na realizację usługi bezpłatnej, co zostało określone w decyzji rezerwacyjnej zwanej popularnie koncesją. Okazuje się, że sytuacja nie jest taka oczywista.

Obowiązki operatora – 20% zasobów

treści decyzji UKE określono, że operator na potrzeby BDI ma obowiązek zarezerwować 20% zasobów sieciowych. Operator jest m.in. zobowiązany do:

5. Zapewniania [...] nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem, będących w dyspozycji Oferenta, częstotliwości z zakresu do 1 GHz [...].

Taki sam warunek określono także dla sieci LTE 2,6 GHz, która jednak ciągle nie funkcjonuje na skalę masową.

Nie zostało tutaj jasno określone, jak należy rozumieć te 20% zasobów sieciowych. Może to zarówno oznaczać rezerwację na potrzeby BDI 20% całkowitej pojemności sieci, jak i 20% pojemności w każdym z elementów sieci, w tym na poziomie każdej ze stacji bazowych.

W praktyce mogłoby to wyglądać tak, że w danym segmencie stacji bazowej może nawiązać połączenie np. 100 klientów, z czego nie więcej, niż 20 użytkowników usługi bezpłatnej.

Niestety tutaj pojawia się problem, że jako użytkownicy nie mamy możliwości sprawdzenia i zweryfikowania, czy taka (uzasadniona zapisami koncesyjnymi) dyskryminacja jest realizowana prawidłowo – tego typu badania może zrealizować jedynie Urząd Komunikacji Elektronicznej w uzasadnionych przypadkach. My w zasadzie możemy jedynie zgłosić reklamację operatowi – niestety zwykle otrzymamy odpowiedź z zapewnieniem, że usługa jest realizowana prawidłowo zgodnie z 20% zobowiązaniem.

Zastanowiło mnie jednak coś innego. Mianowicie problemy z połączeniami raportują czasem także osoby z okolic, w których nie ma znaczącego ruchu telekomunikacyjnego – w godzinach, w których w innych segmentach sieci zdarzają się problemy także oni miewają trudności z połączeniem.

Pula adresów IP dla Aero2

Uważni czytelnicy pamiętają, że przez cały 2012 rok raportowałem regularnie o pojawianiu się nowych pul adresów IP przeznaczonych na potrzeby bezpłatnej usługi Aero2. Okazuje się, że od… października 2012 nie został przydzielony żaden nowy adres IP. Od tego czasu do dyspozycji użytkowników pozostaje jedynie nieco ponad 15 tysięcy adresów, co oznacza, że najwyżej tyle kart SIM Aero2 może być jednocześnie podłączonych do Internetu.

Oczywiście operator może stosować różne sztuczki z manipulacją adresami, żeby kilka osób korzystało z tego samego adresu IP, jednak na razie nic na to nie wskazuje. Nie spotkałem się także z tym, żeby ktoś w ramach BDI uzyskał adres spoza tej puli. Możemy więc dość bezpiecznie założyć, że od października liczba adresów IP nie zmieniła się.

Popatrzmy na wykres:

Pula adresów IP Aero2 i jej rozszerzanie w 2012 roku

Pula adresów IP Aero2 i jej rozszerzanie w 2012 roku

Widzimy wyraźnie, że od końca 2011 roku do października 2012 roku liczba przydzielanych adresów rosła dość szybko z tendencją do przyspieszania. Linia trendu pokazuje, że potrzeby z czasem rosły szybciej, niż liniowo i nie ma żadnego powodu, żeby te potrzeby przestały rosnąć: przecież codziennie jest ciągle wydawanych kilkaset kart SIM (nawet po zamknięciu punktów odbioru osobistego).

Na początku października rozszerzono pulę do 15 tysięcy adresów IP. Wydanych było wtedy około 150-200 tysięcy karty SIM. Wtedy na każde 15 kart SIM przypadał jeden adres IP. Teraz wydanych kart jest z pewnością więcej, a więc osób, które korzystają jednocześnie z sieci jest także więcej. Sugerując się linią trendu możemy dojść do wniosku, że w kwietniu 2013 będzie potrzebnych około 30 tysięcy adresów IP – dwa razy więcej, niż mamy faktycznie dostępnych w tej chwili.

Dla porównania Cyfrowy Polsat oświadczył, że na koniec 2012 roku ma 150 tysięcy abonentów mobilnego dostępu do Internetu. Bazy danych wskazują, że dla tych abonentów zarezerwowano nieco ponad 72 tysiące adresów IP, czyli po jednym adresie na każdych 2 klientów. Oczywiście aktywność użytkowników Aero2 jest z pewnością niższa, niż usługi komercyjnej, jednak liczba użytkowników Aero2 rośnie, a więc wymagana do ich obsługi liczba adresów IP także powinna być zwiększana.

Wnioski

Aktualnie występujące problemy z nawiązaniem połączenia mogą wiązać się z koncesyjnym ograniczeniem rezerwacji 20% pojemności sieci dla użytkowników usługi bezpłatnej. Jednak analiza zarezerwowanych przez operatora adresów IP może sugerować, że operator sztucznie ogranicza liczbę osób jednocześnie korzystających z usługi bezpłatnej przez ograniczenie liczby dostępnych dla nich adresów IP. Taki sposób ograniczania usługi bezpłatnej jednak nie ma się nijak do jej pojemności sieci i nie powinien być stosowany, aby pozostać zgodnym z warunkami koncesji.

Jednocześnie warto zauważyć ciekawy problem, z jakim do czynienia ma tutaj operator. Z jednej strony usługa bezpłatna jest nie na rękę ani jemu (brak przychodów, koszty obsługi, generowany ruch w sieci), ani innym operatorom należącym do grupy. Także bezpośrednia konkurencja może być niezadowolona, gdyż po prostu zniechęca do zakupu usług płatnych. Z drugiej strony problemy z jakością usługi bezpłatnej, ewentualna awaryjność i problemy techniczne mogą zniechęcać potencjalnych abonentów do ewentualnego podpisania umowy na świadczenie usług płatnych z operatorami powiązanymi (w tym wypadku Plusem i Cyfrowym Polsatem). Typowa sytuacja pozostawania między młotem a kowadłem.

Nie mamy tutaj całkowicie jasnej sytuacji co do natury problemów z nawiązywaniem połączeń, jednak jeżeli macie problemy z właściwym funkcjonowaniem sieci w waszym rejonie warto skonsultować się z operatorem w tej sprawie (za pomocą formularza reklamacyjnego). Zapraszam do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w tej sprawie w komentarzach, na forum oraz w nowej ankiecie dotyczącej właśnie problemów z nawiązywaniem połączeń.

Źródła informacji: UKE, RIPE, materiały prasowe Cyfrowego Polsatu

Data pierwszej publikacji 2013.03.22
Kategorie:Analiza
  1. Miccc
    Luty 27th, 2014 at 21:12 | #1

    Opiszę dwie sytuacje. Byłem bardzo zadowolony z BDI jeszcze na początku stycznia 2014. Przy czym ja mieszkam na wiosce przy nadajniku. On nigdy nie był obciążony, bo ruch podąża w jadących samochodach – trasa szybkiego ruchu. Jednak od ok. września 2013 znajomy z dużego miasta miał już dość duże problemy – które miały te te same objawy tj. problemy z połączeniem w pewnych godzinach. Ja ich wtedy nie miałem. Stwierdziłem, ze on mieszka w dużym mieście to ma obciążony nadajnik. Myślałem ze mnie to nie dotknie bo nadajnik nie był obciążony. To był internet marzenie dla mnie. Jednak wszystko się popsuło i ta sytuacja trwa. Szczerze powiem ze zaczynam rozglądać się za jakimś netem. Jednak nie wezmę internetu z grupy tego operatora bo widzę ze im to nie wychodzi, a umowa jest na długi czas. Na szczęście powstał właśnie nowy nadajnik konkurencji. Cenowo nawet lepiej wyglądają.

  2. Misiek
    Luty 24th, 2014 at 16:58 | #2

    A ja mam pytanie – co to może być, gdy modem Huawei E3131 mimo tego, że jest połączony z Aero2 i wysyła zapytania do internetu, to czasami nie ściągą żadnych danych (jest 0.0). Czasami pomaga wciśnięcie przeładuj w przeglądarce, ale czasami nawet to nie pomaga. Korzystam z Aero2 w Warszawie. Procentowo ok. 60-70% stron jest ściąganych po wpisaniu ich adresu, natomiast pozostałe 30% to problemy jak wyżej. Proszę o pomoc.

    • Luty 25th, 2014 at 07:32 | #3

      To akurat nie ma żadnego związku z powyższym problemem a najczęściej związane jest z przeciążeniem sieci. Najczęściej wtedy modem przechodzi w tryb UMTS – w Huawei dioda ciemnoniebieska (zamiast HSPA – jasnoniebieska). Problem nasila się w godzinach 18-22.

      • Misiek
        Luty 25th, 2014 at 13:37 | #4

        Aha, bardzo dziękuję za odpowiedź. Zapiszę sobie ją nawet, żebym kiedyś nie zapomniał :) Pozdrawiam. Misiek.

      • Misiek
        Luty 28th, 2014 at 00:01 | #5

        Mam jeszcze krótkie pytanie: czy mogę podpiąć modem Huawei E3131 do (chyba) zawirusowanego laptopa (z Windows Vista)? Modem nie posiada karty pamięci i zastanawiam się, czy w tej sytuacji jest ryzyko, że sam modem podłapie wirusa i przeniesie go na inny komputer?

        • Luty 28th, 2014 at 07:47 | #6

          Dopóki nie włożysz do modemu karty pamięci – nie ma ryzyka przeniesienia wirusa. Ale korzystanie z sieci na takim komputerze to ryzyko zarażania znajomych (przez email/FB itd) oraz to, że wirusy zapchają wąskie łącze internetowe i tak nie będzie się dało korzystać z sieci.

          • Misiek
            Luty 28th, 2014 at 13:36 | #7

            aha, ok – postaram się zatem jakoś posprzątać komputer.
            Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
            Misiek

    • jaś
      Marzec 15th, 2014 at 20:29 | #8

      to samo u mnie , od 2 tygodni , bardzo często pobieranie 0,00 – nie ściąga danych .

  3. Piotr
    Styczeń 30th, 2014 at 10:56 | #9

    W Warszawie to samo, ping 1300+ po kilku sesjach modem widzi sieć, jest w trybie HSPA+ ale miga po 3 razy i nie może rozpocząć połączenia.

  4. ManfU
    Styczeń 28th, 2014 at 21:39 | #10

    Czy da się coś zrobić, aby prędkość aero2 była większa w godzinach wieczornych,bo od 18 do 22 spada ona do takiej,że ciężko jest cokolwiek zrobić.
    Proszę o odpowiedź :-) .

    • Styczeń 29th, 2014 at 09:36 | #11

      To samo, co w przypadku wszystkich sieci komórkowych – zmienić operatora na mniej obciążonego w danym rejonie lub zmienić miejsce pobytu. Niestety wysycenie sieci to naturalne zjawisko w sieciach komórkowych o ograniczonej przepustowości.

    • Luty 5th, 2014 at 10:17 | #12

      Oni to robia specjalnie bys kupil cyfrowy polsat. jak aero2 nie wyrabia to na tym samym nadajniku polsat dziala szybciej powinni za to dostac kare od uke!

      • luQas
        Luty 5th, 2014 at 20:13 | #13

        Bzdura. Aero2 działa na 20% przepustowości sieci, więc to oczywiste, że usługi komercyjne będą wydajniejsze.

  5. mariusz
    Styczeń 14th, 2014 at 10:14 | #14

    Dziś po raz pierwszy odkąd mam aero2 (rok czasu) pojawił się problem. mianowicie sygnał jest odbierany normalnie ale strony nie chcą się ładowac. sprawdzałem na dwóch lapkach żeby wykluczyć winę kompa i dzieje sie to samo… do tej pory zawsze mialem full zasieg w Kielcach i nadal tak modem wskazuje….

    • Przemek
      Styczeń 14th, 2014 at 10:20 | #15

      We Wrocławiu to samo, od wczoraj wieczorem do teraz.

    • Styczeń 14th, 2014 at 11:07 | #16

      Sprawa znana: http://jdtech.pl/2014/01/powazna-awaria-sieci-aer…

  6. Edi
    Styczeń 14th, 2014 at 08:35 | #17

    Wczoraj, ok. godziny 22 i do tej pory, sieć Aero przestała u mnie działać, tzn. modem działa poprawnie, połączenie z Aero następuje za pierwszym razem, ale nie pojawia się żaden upload. Dodam, że mieszkam w Rzeszowie.

    • User_aero2
      Styczeń 14th, 2014 at 09:57 | #18

      http://jdtech.pl/2014/01/powazna-awaria-sieci-aer…

    • daniel
      Luty 6th, 2014 at 08:11 | #19

      to samo mam teraz obecnie w tarnobrzegu, ma ktos podobne problemy???

  7. r43
    Styczeń 11th, 2014 at 23:36 | #20

    dziś w golubiu-dobrzyniu brak dostepu do sieci przez cały dzień, ta sytuacja pojawia sie mniej wiecej 4 razy w tygodniu i już od kilku miesiecy, aero2 spisuje sie coraz gorzej…

    • Andrzej
      Styczeń 11th, 2014 at 23:58 | #21

      Mimo że późna pora, to i tak nie mam pełnej prędkości, zawsze po 23 mogłem swobodnie korzystać, ale godz. 24 i nadal słaby transfer, więc jakby captcha dałaby możliwości żebym miał max transfer przez większość czasu, to jestem absolutnie za wprowadzeniem jej. Marzy mi się powrót do początków istnienia A2.

      • gość
        Styczeń 12th, 2014 at 00:20 | #22

        u mnie po ostatniej 24 godzinnej konserwacji aero2 smiga http://www.speedtest.pl/test/76345173 dodatkowo zgłasza się jako Aero2 mobile broadband services ale to tez zalezy jakie mam ip np poczatek 94 zgłasza mi się jako cyfrowy polsat :D znalazłem ciekawą informacje na stronie aero2
        cytuje "karta SIM Aero2 BDI automatycznie loguje się do sieci Aero2 lub sieci Plus" to aero działa na nadajnikach plusa ?

  8. wisznu
    Styczeń 10th, 2014 at 19:41 | #24

    W Toruniu, przy wylocie na Bydgoszcz ostatnio jest tak jak w tekście – w godzinach wieczornych nie idzie się połączyć, nawet często dłużej niż kilka minut – czasem muszę czekać kilkanaście, czasem powyżej 20 minut.

    Od 2 dni zauważyłem jeszcze coś dziwnego – mam dostępną jedną stronę, która się ładuje (jest to jedna z tych, któe miałem wcześniej otwarte) np. na gmailu mogę robić wszystko (włącznie z otwieraniem podstron, stron z ustawieniami, itp.), a pozostałe strony są niedostępne, przez kilkanaście minut.
    Potem wszystko wraca do normy.

    • wisznu
      Styczeń 10th, 2014 at 19:45 | #25

      zapomniałem podać: używam routera huawei b260a, który twierdzi w takich chwilach, że jest normalnie połączony z siecią

      • gość
        Styczeń 11th, 2014 at 10:54 | #26

        korek się robi i tyle… tzn. sieć się zapycha

  9. Julek
    Grudzień 12th, 2013 at 22:13 | #27

    na Warmii dzis spadła prędkosc o połowe, a ping ponad tysiąc :(

    • Grudzień 12th, 2013 at 22:37 | #28

      Na całej Warmii, czy w jakimś konkretnym jednym miejscu jest problem?

      • Gość
        Grudzień 13th, 2013 at 03:23 | #29

        oj ostatnio w lubelskim też się cyrki dzieją :) np. dzisiaj ip pobierało zasięg był a internetu brak… czasami modem się zawieszał jak juz się połączyło to ping okropnie wysoki…. :) wiec albo modernizacja albo przeciążenia albo i jedno i drugie…

      • Julek
        Grudzień 13th, 2013 at 10:43 | #30

        W Olsztynie, ale teraz już po staremu, prawie dobrze :] No i też przerywało, pewnie jak w lubelskim.

  10. Karol
    Listopad 20th, 2013 at 19:22 | #31

    Dziś tj. 20.11.2013r – praktycznie nie można się połączyć w mieście Opole.
    pokazuje że jest sieć i wszystko OK, ale kręci i kręci i z internetem połaczenia
    nie ma . Już mnie szlak trafia, chyba im odeślę tą kartę i kupie sobie normalny
    internet. Niech się Solorz dalej bogaci.

    • Listopad 20th, 2013 at 22:17 | #32

      Nikt poza Tobą nie zgłosił tego problemu, więc zakładam albo przeciążenie lokalnej stacji bazowej, lokalną awarię, albo problem z konfiguracją komputera.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>