Aero2 zmienia regulamin po raz trzeci
Aero2 w swojej historii dość często zmienia regulamin. Właśnie ogłoszona została czwarta z kolei wersja tego istotnego dokumentu regulującego zasady działania bezpłatnego dostępu do Internetu. Dla przypomnienia za pierwszym razem Aero2 zmodyfikowało regulamin na żądanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a druga modyfikacja, jak się później okazało, stanowiła przedpole do wprowadzenia kodów CAPTCHA w kwietniu 2014.
Tym razem zmiany są w większości drobne i raczej korektorskie i uściślające, choć kilka drobiazgów jest interesujących. Nowy regulamin wchodzi w życie 27 listopada 2014.
Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami.
Najważniejsze zmiany
W regulaminie znalazłem trzy ciekawe zmiany.
Pierwsza zmiana widoczna w punkcie 11.10 oraz powiązanych 8.3.4 i 11.2.12. Aero2 wprowadza tutaj możliwość zrzeczenia się przez Korzystającego prawa do korzystania z Bezpłatnego Dostępu do Internetu. Z jednej strony zdejmuje to z użytkownika obowiązek odsyłania karty SIM, jednak jednocześnie może powodować utratę (zrzeczenie się) prawa do zwrotu kaucji i oczywiście wiąże się z zaprzestaniem świadczenia usługi na rzecz takiej osoby.
Druga zmiana to wprowadzona w regulaminie możliwość (nawet tymczasowej) zmiany przeznaczenia wydanej karty SIM z BDI na usługę płatną zamówioną komercyjnie od operatora Aero2 bez konieczności wymiany karty SIM. Tutaj także wiąże się to (tymczasowym) wyłączeniem BDI dla takiej osoby. Nie wiemy, czy chodzi tutaj o możliwość przejścia z BDI do jednej z działających już usług komercyjnych Aero2 (o dość ograniczonym zasięgu i opłacalności), czy raczej o możliwość przyszłej migracji korzystających z BDI do usług komercyjnych grupy Solorza-Żaka po zakończeniu świadczenia BDI.
Trzecia zmiana, którą zaliczam do bardziej istotnych, to wydłużenie z 30 do 90 dni czasu na zwrot karty SIM po wygaśnięciu usługi. Jest to o tyle ważne, że można zwrócić karty SIM w celu odzyskania kaucji. Jest to ukłon nie tylko w stronę użytkowników, żeby dać im więcej czasu na zwrot karty, ale także potencjalnie zmniejsza obciążenie biura obsługi korzystającego w tym gorącym okresie. Przypominam tutaj, że na razie nie wiemy, kiedy nastąpi ostatecznie wygaśnięcie BDI, wiemy tylko, że będzie to nie później, niż na koniec 2019 roku (21 grudnia 2016 roku przestanie działać usługa w UMTS 900 MHz, ale nadal będzie świadczona w LTE 2,6 GHz).
Zmiany drobne
Mniej istotne zmiany zebrałem w punktach poniżej:
- BOK – od teraz będzie to skrót od Biuro Obsługi Korzystającego, a nie Klienta.
- Operator w tym regulaminie już tylko udostępnia, a nie zapewnia usługi związane z BDI.
- Opinie można wysyłać do operatora w sposób wiążący bez podawania numeru PESEL korzystającego.
- Usunięte zostało ostatnie odwołanie do ewentualnego udostępniania kart firmom.
- Według nowego zapisu ewentualne wyłączenie usługi z przyczyn niezależnych od operatora jest podawane do publicznej wiadomości, a nie bezpośrednio każdemu korzystającemu.
- Usunięto dość ważne z punktu widzenia merytorycznego/technicznego literówki (było 2,6 MHz zamiast 2,6 GHz w kwestii technologii LTE).
- Kod PIN karty SIM może mieć tylko 4 cyfry (oryginalnie była mowa o 4 do 8 cyfrach).
- W razie naruszania zapisów regulaminowych korzystający musi niezwłocznie zaprzestać ich łamania, a nie jak dotychczas – po prostu zaprzestać.
Co ciekawe nadal są w regulaminie zapisy dotyczące nieistniejących w tej chwili punktów dystrybucji.
Nowy regulamin wchodzi w życie 27 listopada 2014 i nie ma tutaj żadnych możliwości odwołania się od tych zmian.
Dziwne jest tylko jedno, że na stronie Aero2 w wiadomościach można błędnie zrozumieć, ze są dwa oddzielne regulaminy – osobny dla zamawiających i osobny dla korzystających, co nie jest prawdą. Po prostu są dwa miejsca, gdzie te regulaminy są wspomniane na stronie internetowej Aero2.
Dokumenty: Regulamin poprzedni, Regulamin nowy, Wykaz zmian na forum.jdtech.pl
Dziś albo coś się zmieniło albo nie wiem, bo Aero 2 nie rozłącza mi co równą godzinę tylko po godzinie i 2-5 minutach, połączenie jest cały czas, myślałem że Aero 2 asystent oszukuje ale nie. Zapamiętałem godzinę połączenia i rozłączenie było po godzinie i prawie 5 minutach. Tak jest od rana.
Znowu taka sama awaria jak kilka miesięcy temu?
U mnie sesja dostępu do netu trwa dokładnie 1 godz. i 60 sek. zanim nastąpi rozłączenie. Anomalia ta występuje od czasu niedawnej nocnej przerwy technicznej z dnia 28 października.
Ciekawy jest punkt w którym udostępniający noże wyłączyc dostęp do netu i zażądać zwrotu karty sim.Ciekawe jakie są te niedozwolone urządzenie podtrzymujące połączenie pomimo rozłączenia bo nie słyszałem o takich urządzeniach?
O tym już dyskutowaliśmy na forum i nie tylko. To źle napisany tekst zabraniający automatycznego wznawiania połączeń. Podobnie jak sprawa kat10 – martwy zapis.
"Operator w tym regulaminie już tylko udostępnia, a nie zapewnia usługi związane z BDI." – Czy to czasem nie jest bardzo ważna zmiana? Nie znam się na języku prawników, ale zmiana z "zapewnia" na "udostępnia" może mieć w takim dokumencie bardzo duże znaczenie.
I czy nie jest tak, że zmiany w regulaminie muszą zostać zaakceptowane przez obydwie strony, a nie po prostu podane do wiadomości?
To uściślenie tego, co wynika z dyskusji z UKE z kwietnia 2014 – BDI nie jest usługą telekomunikacyjną i w zasadzie przed klientem nie odpowiada za jej działanie, a tylko przed Urzędem.
CO do akceptacji obustronnej – z dniem wejścia w życie możesz zaprzestać korzystania z BDI i zwrócić kartę. Na nic więcej nie można liczyć w tym wypadku, więc… trudno tutaj mówić o akceptacji ze strony korzystających (bo nie jesteśmy użytkownikami, ani abonentami, a jedynie korzystamy z użyczonej możliwości).
Tak, zgadzam się, że całe to BDI to dość karkołomna operacja ze strony UKE i wygibas prawny ze strony operatora.
czyszczenie przedpola przed kolapsem?
Aż takich poważnych zmian nie ma w regulaminie, tylko sprzątanie literówek i uściślanie drobiazgów. Jednak możliwość okresowego zamawiania usług komercyjnych jest faktycznie ciekawa.
a przedłużenie do 3 miesięcy procedury zwrotu? Losowe zwroty da się załatwić w miarę szybko, co innego nawała prawie wszystkich wydanych.
Nie zrozumiałeś – nie chodzi o 90 dni na realizację zwrotu, tylko 90 dni korzystający (czyli po prostu my) na to, żeby im oddać kartę – wcześniej było 30 dni, czyli dla nas lepiej. Termin realizacji pozostał bez zmian – ogólnie obowiązuje 30 dniowy okres reagowania na żądania klientów, teraz realizują wszystko znacznie szybciej.
"Oponie można wysyłać do operatora w sposób wiążący bez podawania numeru PESEL korzystającego."
Co autor miał na myśli?
Zmianę opon na zimowe
A kwestię opinii opisywałem przy poprzednich zmianach regulaminu oraz muszę przyznać, że nawet raz Aero2 coś w tej kwestii napisało: http://jdtech.pl/2014/04/aero2-i-captcha-informac…
ok A takie pytanie, czy teraz mogę zwrócić karte i prosić o zwrot kaucji?
Link w artykule – http://jdtech.pl/2013/05/aero2-rezygnacja-i-odzys… – w każdej chwili można, jeżeli tylko masz wymagany komplet karty i ramki. Ale po wydaniu 2-3 PLN za wydruk i wysyłkę rezygnacji, karty i kopertę otrzymasz na wskazany rachunek 18,50 PLN (no chyba, że masz kartę wydaną przed wrześniem 2011).
Mam wydaną przed wrześniem 2011.
No to należy ci się (i trzeba tego dopilnować wyraźnie) 55 PLN minus opłata manipulacyjna 1,50 PLN.
o ile wcześniej nie skorzystał z możliwości zwrotu nadpłaconej kaucji po jej obniźce.
No to jest oczywiste.
"… możliwość przyszłej
migracji korzystających z BDI do usług
komercyjnych grupy Solorza-Żaka po zakończeniu
świadczenia BDI ."
Czy to możliwe i ma jakiś sens?
Skąd to stwierdzenie?
To moja interpretacja nowego punktu: "11.10. Operator jest uprawniony do wstrzymania Bezpłatnego Dostępu do Internetu na Karcie SIM Korzystającego w przypadku zamówienia przez Korzystającego usługi telekomunikacyjnej
świadczonej przez Operatora za pośrednictwem Karty SIM. Wstrzymanie Bezpłatnego Dostępu do Internetu może nastąpić na czas niezbędny do świadczenia usługi telekomunikacyjnej zamówionej przez Korzystającego."
Moim zdaniem skoro już w Play mamy internet w LTE za półdarmo, BDI się powoli będzie kończyło, koszty dostępu do internetu maleją… Nie zdziwię się, jak Aero2 zaproponuje za n. 20-50 zł rocznie internet do 2 Mb/s w LTE i do 512 Kb/s w 3G bez zrywania połączenia co godzinę. I wielu za to zapłaci, bo wielu taka przepustowość wystarczy, a koszt niewielki.
Solorz woli sprzedać pakiet 30GB pod nazwą "Power LTE bez limitu danych". Nie licz na uczciwą ofertę z jego strony. To nie w stylu ExUBcji…
No może tak bym tego nie nazywał, ale faktycznie nie lubimy zachowań typu "bez limitu, ale nie więcej, niż nasze widzimisię".
Z tym, że Aero2 nie posiada sieci LTE w zasadzie, więc…
Poza tym to oczywiście możliwe.
Niestety nie jestem analitykiem finansowo-biznesowym, interesuje mnie technologia – nie wiem co znaczy odejście Libickiego poza tym, że to on stworzył CP i odchodzi od Solorza-Żaka po 20 lata współpracy. Albo się pokłócił o pieniądze, albo dostał lepszą ofertę.
Zostanie oddelegowany na prezesa Netii bo ten obecny to dzieciak a nie CEO.
A to by było ciekawe – Netia potrzebuje teraz silnego kierunku.
ale czy netia nie jest finansowo powiązana z Play? z grupy Cyfrowego Polsatu ma przejść do konkurencji?
Tylko umowami na realizację usług. Jeden z właścicieli Play chciał kupić Netię, ale to było 2 lata temu.