Home > Analiza > Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015

Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015

Logo firmy Aero2Od początku wakacji 2015 otrzymuję zauważalnie zwiększoną liczbę raportów od użytkowników Aero2 dotyczących problemów z działaniem usług dostępu do Internetu. Poza pojawiającymi się od zawsze problemami z zasięgiem i szybkością, pojawił się nowy trend: coraz więcej osób narzeka na problemy z zawieszaniem się połączenia. Zwykle po około 5-15 minutach połączenie ulega swego rodzaju zablokowaniu.

Postarałem się zebrać jak najwięcej informacji na ten temat i znalazłem kilka wspólnych punktów dotyczących wszystkich raportów. Okazuje się, że o ile winę za ten stan rzeczy prawdopodobnie ponosi operator przez zmianę konfiguracji sieci, to użytkownicy także ponoszą część odpowiedzialności.

Przyjrzymy się problemowi bliżej.

Zacinanie się transmisji

Większość raportów od użytkowników Aero2 opisuje mniej więcej następującą sytuację:

  1. Nawiązujemy normalne połączenie.
  2. Wpisujemy kod CAPTCHA.
  3. Korzystamy z dostępu do Internetu, ale po jakimś czasie (zwykle klika do kilkunastu minut, ale znaczniej mniej niż 60) połączenie nadal jest, jednak ruch zamiera i nie można korzystać z Internetu.
  4. Aby odzyskać połączenie z Internetem, należy rozłączyć się i połączyć ponownie, jednak sytuacja dość szybko znowu się powtarza.

Czasem pojawiają się problemy nawet z wyświetleniem (a więc i wpisaniem) kodu CAPTCHA.

Otrzymałem także kilka innych raportów związanych z typowymi problemami z sieciami komórkowymi: od problemów z transmisją występującymi w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, przez zaniki sygnału, aż po problemy z konfiguracją modemu, prawidłowym włożeniem karty SIM do modemu, czy awariami samych kart. Te problemy nie są związane z opisywaną tutaj sytuacją.

Pominąłem także przypadki, w których modemy pracują w trybie 2G (dostępnym obok UMTS 2100 MHz dla kart Aero2 od stycznia tego roku) z powodu słabego sygnału 3G. Więcej o tych problemach pisałem już na blogu w osobnym artykule o znamiennym tytule Chaos po udostępnieniu UMTS 2100 MHz dla Aero2. Tutaj zwykłe wymuszenie pracy w trybie 3G (inaczej nazywanym czasem WCDMA) powoduje, że problem znika.

Pomijam także problem losowego resetowania się modemu E173u-2, który występuje w Aero2 w sieci UMTS 900 MHz od wielkiej wymiany kart. Chodzi o sytuacje, w których modem po prostu nagle znika z systemu tak, jakby został fizycznie odłączony i podłączony ponownie.

Po szczegółowym zebraniu informacji od użytkowników, do których udało mi się dotrzeć i których przypadki wydały mi ze sobą związane, znalazłem wspólną wszystkich powtarzających się od czerwca zgłoszeń.

Kategoria modemu

Wszyscy użytkownicy potwierdzili, że ich modemy nie spełniają wymogu regulaminowego, który mówi o konieczności korzystania z modemów kategorii 10 (lub wyższej). Najczęściej chodzi o korzystanie z popularnych do dziś modemów kategorii 8, takich jak Huawei serii E173, ale także E169, Nokia CS-15. Jednocześnie żaden z potwierdzonych przypadków nie dotyczył modemów kategorii wyższych, głównie kategorii 14 (np. E3131).

Dla przypomnienia, operator żąda korzystania z odpowiednio szybkich modemów (komunikujących się z siecią z prędkością co najmniej 14 Mbit/s) prawdopodobnie w obawie o przeciążenia i wydajność całej sieci. Szczegółowo zapis ten i powiązane z nim sprawy techniczne opisałem na blogu w artykule O co chodzi z HSPA kategorii 10?. A to, czy wasz modem spełnia wymóg kategorii 10 możecie sprawdzić na liście zgodnych modemów.

Do tej jednak pory operator nigdy nie korzystał z uprawnień regulaminowych, które umożliwiają nawet odłączanie od sieci użytkowników korzystających z nieregulaminowych urządzeń. Czy to się teraz może zmienić?

Wydaje się, że nie.

Opisany wyżej problem jest prawdopodobnie związany ze zmianami w konfiguracji sieci. Teraz, w celu zapewnienia większej przepustowości sieci, modemy niższych kategorii otrzymują niższy priorytet i są gorzej traktowane przez sieć operatora. Efektem ubocznym może być blokowanie się tych modemów w trybie wolnej transmisji i problemy z powrotem do szybszych trybów, zwłaszcza przy większym obciążeniu sieci.

Metoda diagnozowania problemu i szczegóły techniczne

Jeżeli używamy modemu, który raportuje tryb pracy w oprogramowaniu czy też za pomocą diody kontrolnej, możemy bardziej szczegółowo przeanalizować problem. Na przykładzie Huawei E173u-2 informacja o trybie pracy modemu jest sygnalizowana za pomocą diody (ale widać to także na pasku stanu w aplikacji sterującej). Modem ma dwie diody: niebieską i zieloną. Zaraz po połączeniu z Aero2 zapalają się obie diody dając w sumie kolor jasnoniebieski (opisywany także jako morski lub niebiesko-zielony) informując o pracy modemu w trybie szybkiej transmisji HSPA.

Użytkownicy raportujący omawiany w tym artykule problem informują, że po jakimś czasie modem przechodzi do podstawowego trybu 3G/UMTS, w którym dioda świeci tylko na niebiesko. W tym trybie modem nie uzyskuje pełnej wydajności 7,2 Mbit/s, ale najwyżej 384 kbit/s. Jednocześnie pingi rosną z około 50 do 300ms, o ile wykonanie tego testu w ogóle jest możliwe.

Takie przejście do wolniejszego trybu UMTS następuje zwykle po krótkim czasie bezczynności, gdy przez sieć nie przesyłamy żadnych danych lub przesyłamy ich bardzo mało. Jeżeli pojawi się potrzeba przesłania większej ilości danych (z większą prędkością), modem po uzgodnieniu z siecią, powinien przejść ponownie do szybszego trybu HSPA informując o tym zmianą koloru diody na jaśniejszy (niebiesko-zielony).

U osób, które mają opisywany tu problem, to nie następuje – modem pozostaje w trybie wolniejszym i przez sieć nie udaje się przesłać prawie żadnych danych, czasem nie udaje się nawet wykonać pingów testowych. Pomaga tylko rozłączenie i ponowne połączenie, po którym modem zwykle najpierw działa właśnie w trybie HSPA.

Rozwiązania

Niestety nie ma dobrego rozwiązania tego problemu.

Podstawową opcją jest oczywiście wymiana modemu na zgodny z wymogami operatora (np. Huawei E3131 lub choćby E3372, jeżeli zależy nam na obsłudze LTE w innych sieciach).

Inną opcją jest zapobiegnięcie sytuacji, w której modem może przejść do trybu UMTS. Nie ma niezawodnej metody, ale można cały czas pobierać lub wysyłać jakieś dane (np. słuchanie radia internetowego, albo wykonanie odpowiednio spreparowanego polecenia PING). W tym wypadku jednak tracimy część pasma na ten potencjalnie niepotrzebny ruch sieciowy, a dodatkowo narażamy się na konsekwencje regulaminowe – operator wprost zabrania tego typu praktyk.

***

Sprawę analizowałem około miesiąca i niestety mimo posiadania modemów nawet niższych kategorii w Warszawie i kilku innych lokalizacjach w Polsce, nie udało mi się potwierdzić tego typu problemów ani w sieci UMTS 900 MHz, ani UMTS 2100 MHz. Jednak raporty użytkowników powtarzają się cały czas i występują w różnych lokalizacjach, godzinach (nasilają się podczas szczytu telekomunikacyjnego) i modemach kategorii 8 i niższej.

Czy ktoś z was ma opisywany problem? Jeżeli tak, to przysyłajcie raporty, komentujcie artykuł. Starajcie się opisać dokładnie objawy, podać model modemu, od kiedy występuje problem, o mniej więcej jakiej lokalizacji mowa oraz czy modem faktycznie przycina się w trybie UMTS, o ile w danym modelu można to sprawdzić.

Data pierwszej publikacji 2015.07.26
Kategorie:Analiza
  1. Andrew
    Listopad 3rd, 2015 at 23:28 | #1

    Modem Huawei E3131, OLSZTYN – takie same problemy :/

  2. HTC One V
    Październik 21st, 2015 at 09:29 | #2

    Używam Htc One V jako modemu, na opisane w artykule dolegliwości pomogło włączone radio internetowe i ciągły nieprzerwany transfer danych.

  3. HTC One V
    Październik 20th, 2015 at 13:09 | #3

    Używam Htc One V jako modemu, na opisane w artykule dolegliwości pomogło włączone radio internetowe i ciągły nieprzerwany transfer danych.
    Dzieki
    Pozdrawiam
    Damian

  4. Artur K
    Wrzesień 22nd, 2015 at 07:23 | #4

    U mnie podobnie na modemie E173 dziś sprawdzę na E3131 i powiem co i jak :)

    • Wrzesień 22nd, 2015 at 08:07 | #5

      Koniecznie daj znać, jakie są różnice u Ciebie.

      • Artur K
        Wrzesień 22nd, 2015 at 19:08 | #6

        Wprawdzie dziś nie śmigałem na E-173 tylko na E-3131, mogę powiedzieć że jest niebo lepiej na E-3131 nie musiałem się rozłączać, wprawdzie usypiał ale rzadko i nie było potrzeby rozłączania z siecią aby wstał tu może uśpienie było raz na 4 kapcie :) Może to zasługa tego że non-stop radio grało…. teraz tylko pytanie czy każdy E-3131 który kupię będzie działał tak jak ten? Czy są jakieś określone modele które lepiej omijać… ewentualnie kogo omijać na allegro…

        • Wrzesień 22nd, 2015 at 23:28 | #7

          Wszystkie poza E3131As-2 będą działać bez problemu. Odmiana A jest rzadka, ale pojawiała się w węgierskim T-Mobile i od nich na naszym rynku. Więcej o E3131 ogólnie: http://jdtech.pl/2013/10/huawei-e3131s-2-tradycyj…

  5. Hubert
    Wrzesień 4th, 2015 at 17:00 | #8

    Mam opisywany problem, obserwuję go od ok. 2-4 tyg, czyli od przełomu lipca/sierpnia. Modem Huawei E173, dioda cały czas świeci na jasno lub ciemnoniebiesko, ale przesyłanie danych ustaje. Trzeba restartować modem, ale po restarcie często też nie można nawiązać porządnego połączenia. Z tego modemu korzystam od dawna – nie było takich problemów. Napisałem do biura obsługi pytanie o zmiany w sieci (konfiguracja nadajników), ale odpowiedzieli mi tylko cytatem – wyciągiem z regulaminu na temat wymagań technicznych (klasa modemu 10) i na temat ogólnych problemów, które mogą wystąpić (=brakiem gwarancji zapewnienia połączeń). W innej mobilnej sieci komórkowej modem działa poprawnie. Lokalizacja to Tarnów/Małopolska.

  6. Mark
    Sierpień 31st, 2015 at 23:27 | #10

    Połączenie jest tracone już nawet co 2 minuty. Korzystam od 1,5 roku i do tej pory było OK, teraz coraz trudniej używać darmowego dostępu. Dodam, że modem spełnia wymóg kategorii.

    • timex
      Wrzesień 5th, 2015 at 12:19 | #11

      Podobnie jest u mnie. Początkowo sądziłem, że to problem z modemem, ale widzę że raczej nie. Modem E353. Praktycznie problemy sprawiają że momentami aero2 jest nieuzywalne.

    • Marlena
      Wrzesień 7th, 2015 at 09:43 | #12

      U mnie tez…I co pan na to Panie Jakubie?Znowu jakieś złote rady?

  7. Janek
    Sierpień 31st, 2015 at 22:15 | #13

    Od 25.08.2015/wcześniej nie korzystałem z Aero2 przez 5 dni/ straszny spadek prędkości do około 4 kb/sec.Predkość potrafi przyspieszyć na kilka sekund do 60kb a potem powrót do dna.Lokalizacja to Świdnica koło Wałbrzycha.Posiadam modem ZTE 631/PLAY/,który przez ostatnie kilkanaście miesięcy działał bez zarzutu/na poziomie 60kb/sec. A od paru dni taki spadek prędkości.Może w Swidnicy jakieś prace konserwatorskie.Panie Jakubie proszę coś podpowiedzieć.Ja zawsze na pana głosowałem i w tych wyborach również będę.Pozdrawiam.Janek

    • Wrzesień 1st, 2015 at 00:30 | #14

      Z głosowaniem LOL :)
      Co do prędkości – proponuję sprawdzić, czy przypadkiem modem nie spadł do 2G i wymusić 3G. Często pomaga.

      • Janek
        Wrzesień 1st, 2015 at 07:38 | #15

        Jak to zrobić?
        .Laik ze mnie okrutny.

        • Wrzesień 1st, 2015 at 09:20 | #16

          W aplikacji sterującej są odpowiednie opcje konfiguracji sieci. Jest też informacja, jakiego rodzaju jest aktualne połączenie z siecią. 2G lub GSM, albo 3G lub WCDMA lub UMTS.

          • Janek
            Wrzesień 1st, 2015 at 10:17 | #17

            w TNI wyswietla sie ,że jest UMTS

          • Wrzesień 1st, 2015 at 11:22 | #18

            Także, jak zwalnia?

          • Janek
            Wrzesień 3rd, 2015 at 22:47 | #19

            Pomiar 03.09.0215 godz. 22:40 pobieranie 0,04mbps,wysyłanie 0,01 mbps,ping 229 ms.Oczywiście chwilowo prędkość "podnosi" sie do standartowej ale tylko na chwilę.

          • Janek
            Wrzesień 4th, 2015 at 09:02 | #20

            Pomiar 03.09.0215 godz. 22:40 pobieranie 0,04mbps,wysyłanie 0,01 mbps,ping 229 ms.Oczywiście chwilowo prędkość "podnosi" sie do standartowej ale tylko na chwilę.Nawet rano prędkość skacze od 0,004mbps do 0,6mbps.

Strony komentarza
1 ... 3 4 5 4743
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>