Home > Analiza > Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015

Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015

Logo firmy Aero2Od początku wakacji 2015 otrzymuję zauważalnie zwiększoną liczbę raportów od użytkowników Aero2 dotyczących problemów z działaniem usług dostępu do Internetu. Poza pojawiającymi się od zawsze problemami z zasięgiem i szybkością, pojawił się nowy trend: coraz więcej osób narzeka na problemy z zawieszaniem się połączenia. Zwykle po około 5-15 minutach połączenie ulega swego rodzaju zablokowaniu.

Postarałem się zebrać jak najwięcej informacji na ten temat i znalazłem kilka wspólnych punktów dotyczących wszystkich raportów. Okazuje się, że o ile winę za ten stan rzeczy prawdopodobnie ponosi operator przez zmianę konfiguracji sieci, to użytkownicy także ponoszą część odpowiedzialności.

Przyjrzymy się problemowi bliżej.

Zacinanie się transmisji

Większość raportów od użytkowników Aero2 opisuje mniej więcej następującą sytuację:

  1. Nawiązujemy normalne połączenie.
  2. Wpisujemy kod CAPTCHA.
  3. Korzystamy z dostępu do Internetu, ale po jakimś czasie (zwykle klika do kilkunastu minut, ale znaczniej mniej niż 60) połączenie nadal jest, jednak ruch zamiera i nie można korzystać z Internetu.
  4. Aby odzyskać połączenie z Internetem, należy rozłączyć się i połączyć ponownie, jednak sytuacja dość szybko znowu się powtarza.

Czasem pojawiają się problemy nawet z wyświetleniem (a więc i wpisaniem) kodu CAPTCHA.

Otrzymałem także kilka innych raportów związanych z typowymi problemami z sieciami komórkowymi: od problemów z transmisją występującymi w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, przez zaniki sygnału, aż po problemy z konfiguracją modemu, prawidłowym włożeniem karty SIM do modemu, czy awariami samych kart. Te problemy nie są związane z opisywaną tutaj sytuacją.

Pominąłem także przypadki, w których modemy pracują w trybie 2G (dostępnym obok UMTS 2100 MHz dla kart Aero2 od stycznia tego roku) z powodu słabego sygnału 3G. Więcej o tych problemach pisałem już na blogu w osobnym artykule o znamiennym tytule Chaos po udostępnieniu UMTS 2100 MHz dla Aero2. Tutaj zwykłe wymuszenie pracy w trybie 3G (inaczej nazywanym czasem WCDMA) powoduje, że problem znika.

Pomijam także problem losowego resetowania się modemu E173u-2, który występuje w Aero2 w sieci UMTS 900 MHz od wielkiej wymiany kart. Chodzi o sytuacje, w których modem po prostu nagle znika z systemu tak, jakby został fizycznie odłączony i podłączony ponownie.

Po szczegółowym zebraniu informacji od użytkowników, do których udało mi się dotrzeć i których przypadki wydały mi ze sobą związane, znalazłem wspólną wszystkich powtarzających się od czerwca zgłoszeń.

Kategoria modemu

Wszyscy użytkownicy potwierdzili, że ich modemy nie spełniają wymogu regulaminowego, który mówi o konieczności korzystania z modemów kategorii 10 (lub wyższej). Najczęściej chodzi o korzystanie z popularnych do dziś modemów kategorii 8, takich jak Huawei serii E173, ale także E169, Nokia CS-15. Jednocześnie żaden z potwierdzonych przypadków nie dotyczył modemów kategorii wyższych, głównie kategorii 14 (np. E3131).

Dla przypomnienia, operator żąda korzystania z odpowiednio szybkich modemów (komunikujących się z siecią z prędkością co najmniej 14 Mbit/s) prawdopodobnie w obawie o przeciążenia i wydajność całej sieci. Szczegółowo zapis ten i powiązane z nim sprawy techniczne opisałem na blogu w artykule O co chodzi z HSPA kategorii 10?. A to, czy wasz modem spełnia wymóg kategorii 10 możecie sprawdzić na liście zgodnych modemów.

Do tej jednak pory operator nigdy nie korzystał z uprawnień regulaminowych, które umożliwiają nawet odłączanie od sieci użytkowników korzystających z nieregulaminowych urządzeń. Czy to się teraz może zmienić?

Wydaje się, że nie.

Opisany wyżej problem jest prawdopodobnie związany ze zmianami w konfiguracji sieci. Teraz, w celu zapewnienia większej przepustowości sieci, modemy niższych kategorii otrzymują niższy priorytet i są gorzej traktowane przez sieć operatora. Efektem ubocznym może być blokowanie się tych modemów w trybie wolnej transmisji i problemy z powrotem do szybszych trybów, zwłaszcza przy większym obciążeniu sieci.

Metoda diagnozowania problemu i szczegóły techniczne

Jeżeli używamy modemu, który raportuje tryb pracy w oprogramowaniu czy też za pomocą diody kontrolnej, możemy bardziej szczegółowo przeanalizować problem. Na przykładzie Huawei E173u-2 informacja o trybie pracy modemu jest sygnalizowana za pomocą diody (ale widać to także na pasku stanu w aplikacji sterującej). Modem ma dwie diody: niebieską i zieloną. Zaraz po połączeniu z Aero2 zapalają się obie diody dając w sumie kolor jasnoniebieski (opisywany także jako morski lub niebiesko-zielony) informując o pracy modemu w trybie szybkiej transmisji HSPA.

Użytkownicy raportujący omawiany w tym artykule problem informują, że po jakimś czasie modem przechodzi do podstawowego trybu 3G/UMTS, w którym dioda świeci tylko na niebiesko. W tym trybie modem nie uzyskuje pełnej wydajności 7,2 Mbit/s, ale najwyżej 384 kbit/s. Jednocześnie pingi rosną z około 50 do 300ms, o ile wykonanie tego testu w ogóle jest możliwe.

Takie przejście do wolniejszego trybu UMTS następuje zwykle po krótkim czasie bezczynności, gdy przez sieć nie przesyłamy żadnych danych lub przesyłamy ich bardzo mało. Jeżeli pojawi się potrzeba przesłania większej ilości danych (z większą prędkością), modem po uzgodnieniu z siecią, powinien przejść ponownie do szybszego trybu HSPA informując o tym zmianą koloru diody na jaśniejszy (niebiesko-zielony).

U osób, które mają opisywany tu problem, to nie następuje – modem pozostaje w trybie wolniejszym i przez sieć nie udaje się przesłać prawie żadnych danych, czasem nie udaje się nawet wykonać pingów testowych. Pomaga tylko rozłączenie i ponowne połączenie, po którym modem zwykle najpierw działa właśnie w trybie HSPA.

Rozwiązania

Niestety nie ma dobrego rozwiązania tego problemu.

Podstawową opcją jest oczywiście wymiana modemu na zgodny z wymogami operatora (np. Huawei E3131 lub choćby E3372, jeżeli zależy nam na obsłudze LTE w innych sieciach).

Inną opcją jest zapobiegnięcie sytuacji, w której modem może przejść do trybu UMTS. Nie ma niezawodnej metody, ale można cały czas pobierać lub wysyłać jakieś dane (np. słuchanie radia internetowego, albo wykonanie odpowiednio spreparowanego polecenia PING). W tym wypadku jednak tracimy część pasma na ten potencjalnie niepotrzebny ruch sieciowy, a dodatkowo narażamy się na konsekwencje regulaminowe – operator wprost zabrania tego typu praktyk.

***

Sprawę analizowałem około miesiąca i niestety mimo posiadania modemów nawet niższych kategorii w Warszawie i kilku innych lokalizacjach w Polsce, nie udało mi się potwierdzić tego typu problemów ani w sieci UMTS 900 MHz, ani UMTS 2100 MHz. Jednak raporty użytkowników powtarzają się cały czas i występują w różnych lokalizacjach, godzinach (nasilają się podczas szczytu telekomunikacyjnego) i modemach kategorii 8 i niższej.

Czy ktoś z was ma opisywany problem? Jeżeli tak, to przysyłajcie raporty, komentujcie artykuł. Starajcie się opisać dokładnie objawy, podać model modemu, od kiedy występuje problem, o mniej więcej jakiej lokalizacji mowa oraz czy modem faktycznie przycina się w trybie UMTS, o ile w danym modelu można to sprawdzić.

Data pierwszej publikacji 2015.07.26
Kategorie:Analiza
  1. Ankra
    Sierpień 31st, 2015 at 10:29 | #1

    U mnie sytuacja podobna do opisywanej w artykule, modem E173, po krótkim czasie od połączenia (nawet nie 5 minut) morska dioda robi się szafirowa i kaput, strony się nie otwierają, trzeba się rozłączać (btw korzystam z aplikacji Sebusa). Żeby zamieścić ten komentarz, też będę musiała się rozłączyć :) Lokalizacja: Częstochowa, Lisiniec. Zjawisko występuje od wczoraj (30.08.). Wkurzające nieopisanie. Wcześniej wszystko było OK.

    PS Przed chwilą był też problem z wysyłaniem kapcia, dopiero trzeci się normalnie wysłał.

  2. Marian
    Sierpień 27th, 2015 at 08:44 | #2

    Mam modem E3131 hilink. Około 30 km od Częstochowy. I jest obecnie masakra! Albo modem wcale nie znajduje sieci albo z łaski pokazuje 2G. A na 2G to nawet nie sposób wpisać captcha. Modem sprawny bo czasem w nocy udaje się złapać 3G i wtedy pracuje normalnie. Od trzech dni zero połączeń z Aero2. Wymusić szybszej transmisji się nie da w tym modelu. Resetowanie połączenia nic nie daje bo i tak wróci do 2G. Czyli praktycznie internet nie istnieje. Albo to celowa polityka pana Solorza albo problemy z BTS-ami. I jak w takiej sytuacji dać się ogłupić pakietami o szybkości do 5 Mbit/s?. Stawiam na celowe zniechęcanie użytkowników do usługi. Aero2 i Plus w rękach tego samego właściciela to teraz bardzo marna obsługa! 15 lat miałem bez przerwy telefon w Plusie. Teraz mimo licznych telefonów i e-maili w kwestii przedłużenia umowy nic nie udało się załatwić! Pisma bez odpowiedzi! Więc serdecznie podziękowałem Plusowi i jestem w trakcie przenoszenia numeru. Tak działa konsorcjum Solorza! Więc złośliwości w Aero2 mnie nie dziwią. Dobrze że chociaż mam jeszcze dostęp do WiFi od kolegi i mogłem to napisać.

    • Sierpień 27th, 2015 at 10:29 | #3

      To co opisujesz to awaria/konserwacja najbliższej stacji bazowej i póki tego nie naprawią/skończą, tak będzie. Braku sygnału nie da się rozwiązać w żaden sposób inny, niż jego zapewnienie – np. przez wystawienie modemu bliżej okna, czy instalację anteny – a docelowo – naprawę awarii przez operatora.

      • Marian
        Sierpień 27th, 2015 at 13:29 | #4

        Teoretycznie sygnał jest (dwie kreski) i pokazuje połączenie z siecią. Ale nie ma przesyłu danych i nie sposób otworzyć jakiejkolwiek strony. To bardzo dziwne bo mieszkam przy drodze krajowej nr 1 i teren dosłownie "upstrzony" jest nadajnikami. Kiedyś wystarczało w takiej sytuacji inne ukierunkowanie modemu by złapać sygnał z innego BTS-a. A teraz nici. Rozumiem awarie lub konserwacje bo bywały już przerwy ale nie dłuższe niż dobę. A teraz trzy doby i nie sposób korzystać z Aero2

      • Marian
        Sierpień 29th, 2015 at 16:13 | #5

        Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy też natychmiastowa reakcja aero2. Jak napisałem skargę do BOK aero2 to w ciągu kilku godzin znalazł się sygnał i internet działa jak należy. Czekam jednak jeszcze na odpowiedź bo wszystko działo się w piątek więc odpowiedź będzie pewnie w poniedziałek. Wniosek prosty – warto interweniować!

        • Sierpień 29th, 2015 at 22:00 | #6

          Ja obstawiam, że to jednak zbieg okoliczności. Reakcja ekipy remontowej to w mieście 1-2 dni, poza miastem – w zależności od powagi sytuacji – może być jednak nawet 7 dni.

      • Gosia
        Wrzesień 4th, 2015 at 13:57 | #7

        Toruń, mimo wykupionego pakietu prędkość jest tragiczna – strony się nie ładują.

  3. Natalia
    Sierpień 24th, 2015 at 12:49 | #8

    Czy tablet Philips PI 3210 też będzie miał problemy z Aero2? Nie wiem czy jego modem 3G spełnia wymagania regulaminowe.

    • Sierpień 24th, 2015 at 17:11 | #9

      Spełnia wymagania techniczne – jest UMTS 900, ale nie wiadomo, czy szybkość (kategoria) jest powyżej kat10. Ale działać powinno. http://www.philips.pl/c-p/PI3210GB1_58/tablet/dan…

      • Natalia
        Sierpień 31st, 2015 at 03:08 | #10

        Tyle to akurat wiedziałam sama. Jak dowiedzieć się czy spełnia wymagania dotyczace prędkości modemu?

        • Sierpień 31st, 2015 at 17:06 | #11

          Zapytać producenta (nie liczyć na poprawną odpowiedź), a najlepiej rozebrać i przeczytać oznaczenia modułu komórkowego. Inna metoda – włożyć kartę operatora komercyjnego i zrobić pomiar. Jak będzie powyżej 10 Mbit/s – to wiemy, że jest OK. Jak poniżej – nadal nie wiemy nic.

          Niestety tak to jest ze sprzętem producentów, którzy nie podchodzą poważnie do przekazywania danych technicznych.

  4. max4max4
    Sierpień 21st, 2015 at 16:04 | #12

    Przyłączę się do narzekających na zamrożenia.
    Od około 3 tygodni do losowego wyrzucania z systemu Huawei e173 – u2 doszły zamrożenia.
    Kiedyś jak się pojawiały to tak na 20-30 sekund i ruch ruszał sam.
    Obecnie czekanie nie ma sensu i trzeba restartować połączenie.

    • Sierpień 21st, 2015 at 16:42 | #13

      Losowe znikanie modemu E173u-2 z systemu to problem znany od wielu lat – ten modem bardzo źle znosi Aero2 i często przy kartach BDI ma nagłe skoki poboru mocy, które powodują odłączanie się modemu w niektórych komputerach. Niestety 100% rozwiązanie to zmiana modemu na inny. Wymuszanie pracy w 3G oraz UMTS 900 pomaga, ale nie rozwiązuje problemu.
      Na zamrażanie transmisji pomóc może tylko zmiana modemu na zgodny z wymogami operatora, ale jeżeli sieć jest przeciążona, nie musi rozwiązać problemu.

  5. 333
    Sierpień 20th, 2015 at 20:03 | #14

    jakie problemy z szybkością ??? u mnie aero2 śmiga z prędkością 1Mb/s widze to w mobile partnerze :D a w okla pokazuje 512kb/s

    • Sierpień 21st, 2015 at 14:18 | #15

      Jak widać nie wszyscy je mają. 1 Mbit/s w MP to błąd wskazania – czasem w Win Vista i nowszych MP mnoży ruch przez 2. Ookla podaje faktyczną prędkość.

  6. Wiechu
    Sierpień 16th, 2015 at 23:16 | #16

    Od jakiegoś czasu zaczęły się przerwy w transmisji netu (Kraków). Najpierw sporadycznie a w ostatnią sobotę to już tragedia i stałe restarty. Modem 173. Myslałem że może padł od temperatury ale poczytałem tu o podobnych problemach i w niedzielę zakupiłem 3131 i z duszą na ramieniu odinstalowałem 173 i zainstalowałem 3131. Oczywiście konfiguracja do Aero z tym że sieć to preferowany GSM. Wszystko działa super przez całą niedzielę męczyłem lapa i żadnych przerw. Przy okazji sprawdziłem na poczatku szybkość transmisji w Play na 3G i wyszło deko ponad 4Mbity/sek. a Aero standadrowo 0,5Mbita. To Tyle

  7. Vampir
    Sierpień 16th, 2015 at 23:11 | #17

    Aero2 to porażka. To miał być internet dla zwykłego Kowalskiego, który nie koniecznie może sobie pozwolić na luksusy, dla starszej pani, która ma rente z Zus-u, a chce pogadać czasem z wlasną córką przez komunikator, dla studenta, który musi odebrać poczte z uczelni. W rzeczywistości natomiast to usługa dla samych informatyków i znawców tematu, którzy co tydzień wymuszają inne pasmo, sprawdzają obciążenie sieci lub konkretnego nadajnika i kombinują za każdym razem gdy operator coś namiesza. Jako, że zaraz pojawią się tu obrońcy uciśnionych, którzy zanegują uslugi innych operatorów od razu powiem, że to prawda. Nie ma innej, lepszej darmowej alternatywy póki co, co nie zmienia faktu, że daleku tu do ideału.

  8. gabi
    Sierpień 12th, 2015 at 14:20 | #18

    Nie wiem czy w odpowiednim miejscu się wpisuję, ale chciałam powiedzieć, że ja instaluję sobie modem MF 669 (Polsat) i działa mi poprawnie. Jak uzyskam połączenie z Polsatem wtedy się rozłączam i łączę się przez TNI. Nie wiem czy to jest prawidłowe, ale działa bez problemu.

    • Sierpień 12th, 2015 at 22:05 | #19

      Nie trzeba osobno uzyskiwać wstępnie połączenia aplikacją firmową. Wystarczy instalacja sterowników wbudowanych w modem MF669 i od razu można korzystać z TNI.

  9. wojskowy
    Sierpień 11th, 2015 at 08:41 | #20

    Ja mam rano z Aero2 normalnie wręcz wzorowo jeśli chodzi o prędkość.
    Tutaj zrzut speedtest http://www.speedtest.net/my-result/4573135447

    Lecz potem znowu takie lagi przez pół dnia że losowo coś tam otworzę. Pytanie czy kupno pakietu za 5 PLN nad ranem rzec zywiście zwiększy mi stabilnośc połączenia czy tylko wyłączenie samego CAPTCHA.
    A dopiero kupno pakietu 3Mbps zrównało by mnie z klientami Plus i ruchem w sieci – ale to jest całkowicie nieopłacalne.

    Zrobiłem test speedtes z miastem Magadan, położonym na skraju Azji, oczywiście z mobilnego T-Mobile. Jest szybciej niż przez Aero2 choć pingi straszne. No ale jak do Azji mamy szybciej niż do nadajnika w okolicy :/

    • Sierpień 11th, 2015 at 13:17 | #21

      Przestrzegam: Kupno pakietu nie zmienia niczego w kwestii działania Aero2, jeżeli chodzi o problemy zapisane powyżej.

      • Marek
        Sierpień 13th, 2015 at 02:12 | #22

        Potwierdzam, mam pakiet 3 Mbps. Pakiety nie wpływają w ogóle na priorytet ruchu.

  10. Kartezjusz
    Sierpień 11th, 2015 at 06:48 | #23

    Ale do rzeczy: mam modem E3131s-2. Do około 3 tygodni wstecz działał dobrze. Jednak od tych 3 tygodni mam takie same problemy jak Wy. Obciążenia masztu nie mam żadnego bo w mojej okolicy z Aero2 korzysta może tak do 5, góra 10 osób-wieś zabita dechami gdzie najbliższy sąsiad to jakieś 2 km. Z netu nie da się korzystać w godzinach porannych, czyli gdzieś tak do godz. 08:00. Później jakimś cudem wszystko działa jak należy. Da się pracować tak do około 17:00, po tej godzinie znowu połączenie spada do około 10 KB/s i net działa tragicznie, prawie w ogóle nie działa choć zasięg jest. Czyżby chodziło o to że przed pracą i po pracy z neta skorzystać nie można? Jakież było moje zdziwienie gdy przez ostatnie dni zrobiłem eksperyment. Codziennie rano po godz. 06:00 wkładałem powyższy modem. Efekt: zero internetu. Czasami po dwudziestej próbie udawało się wgrać jakąś prostą stronę a i tak za chwilę neta nie było. Jednak od razu po włożeniu karty do nokii N79 i zrobieniu hot spota net śmiga tak że można sobie spokojnie buforować (w 360p całkiem szybko) youtube i net leci pełne 60 KB/s. No i znowu za chwilę przełączyłem się na Huawei E3131s-2 i znowu to samo: brak neta. Z powrotem na Nokia N79-internet jest na max.
    Wniosek: Aero2 odgórnie blokuje pewne typy modemów i urządzeń w odpowiednich godzinach. Jako użytkownicy możemy tylko zrobić spis urządzeń, które nie są poblokowane przez Aero2. Jako pierwsze z tych urządzeń możecie wpisać spokojnie Nokia N79. Czy są inne? Proszę innych użytkowników o podobne eksperymenty. W razie zablokowania tego typu telefonu i spowolnienia jego prędkości na pewno od razu dam znać tu obecnym.
    Pozdrawiam tych co się nie poddali.

    • Sierpień 11th, 2015 at 13:16 | #24

      Polecam prostą próbę – wymuszenie UMTS 900, a potem wymuszenie 2100 w E3131s-2. Być może na którymś z tych pasm będzie lepiej.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>