Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015
Od początku wakacji 2015 otrzymuję zauważalnie zwiększoną liczbę raportów od użytkowników Aero2 dotyczących problemów z działaniem usług dostępu do Internetu. Poza pojawiającymi się od zawsze problemami z zasięgiem i szybkością, pojawił się nowy trend: coraz więcej osób narzeka na problemy z zawieszaniem się połączenia. Zwykle po około 5-15 minutach połączenie ulega swego rodzaju zablokowaniu.
Postarałem się zebrać jak najwięcej informacji na ten temat i znalazłem kilka wspólnych punktów dotyczących wszystkich raportów. Okazuje się, że o ile winę za ten stan rzeczy prawdopodobnie ponosi operator przez zmianę konfiguracji sieci, to użytkownicy także ponoszą część odpowiedzialności.
Przyjrzymy się problemowi bliżej.
Zacinanie się transmisji
Większość raportów od użytkowników Aero2 opisuje mniej więcej następującą sytuację:
- Nawiązujemy normalne połączenie.
- Wpisujemy kod CAPTCHA.
- Korzystamy z dostępu do Internetu, ale po jakimś czasie (zwykle klika do kilkunastu minut, ale znaczniej mniej niż 60) połączenie nadal jest, jednak ruch zamiera i nie można korzystać z Internetu.
- Aby odzyskać połączenie z Internetem, należy rozłączyć się i połączyć ponownie, jednak sytuacja dość szybko znowu się powtarza.
Czasem pojawiają się problemy nawet z wyświetleniem (a więc i wpisaniem) kodu CAPTCHA.
Otrzymałem także kilka innych raportów związanych z typowymi problemami z sieciami komórkowymi: od problemów z transmisją występującymi w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, przez zaniki sygnału, aż po problemy z konfiguracją modemu, prawidłowym włożeniem karty SIM do modemu, czy awariami samych kart. Te problemy nie są związane z opisywaną tutaj sytuacją.
Pominąłem także przypadki, w których modemy pracują w trybie 2G (dostępnym obok UMTS 2100 MHz dla kart Aero2 od stycznia tego roku) z powodu słabego sygnału 3G. Więcej o tych problemach pisałem już na blogu w osobnym artykule o znamiennym tytule Chaos po udostępnieniu UMTS 2100 MHz dla Aero2. Tutaj zwykłe wymuszenie pracy w trybie 3G (inaczej nazywanym czasem WCDMA) powoduje, że problem znika.
Pomijam także problem losowego resetowania się modemu E173u-2, który występuje w Aero2 w sieci UMTS 900 MHz od wielkiej wymiany kart. Chodzi o sytuacje, w których modem po prostu nagle znika z systemu tak, jakby został fizycznie odłączony i podłączony ponownie.
Po szczegółowym zebraniu informacji od użytkowników, do których udało mi się dotrzeć i których przypadki wydały mi ze sobą związane, znalazłem wspólną wszystkich powtarzających się od czerwca zgłoszeń.
Kategoria modemu
Wszyscy użytkownicy potwierdzili, że ich modemy nie spełniają wymogu regulaminowego, który mówi o konieczności korzystania z modemów kategorii 10 (lub wyższej). Najczęściej chodzi o korzystanie z popularnych do dziś modemów kategorii 8, takich jak Huawei serii E173, ale także E169, Nokia CS-15. Jednocześnie żaden z potwierdzonych przypadków nie dotyczył modemów kategorii wyższych, głównie kategorii 14 (np. E3131).
Dla przypomnienia, operator żąda korzystania z odpowiednio szybkich modemów (komunikujących się z siecią z prędkością co najmniej 14 Mbit/s) prawdopodobnie w obawie o przeciążenia i wydajność całej sieci. Szczegółowo zapis ten i powiązane z nim sprawy techniczne opisałem na blogu w artykule O co chodzi z HSPA kategorii 10?. A to, czy wasz modem spełnia wymóg kategorii 10 możecie sprawdzić na liście zgodnych modemów.
Do tej jednak pory operator nigdy nie korzystał z uprawnień regulaminowych, które umożliwiają nawet odłączanie od sieci użytkowników korzystających z nieregulaminowych urządzeń. Czy to się teraz może zmienić?
Wydaje się, że nie.
Opisany wyżej problem jest prawdopodobnie związany ze zmianami w konfiguracji sieci. Teraz, w celu zapewnienia większej przepustowości sieci, modemy niższych kategorii otrzymują niższy priorytet i są gorzej traktowane przez sieć operatora. Efektem ubocznym może być blokowanie się tych modemów w trybie wolnej transmisji i problemy z powrotem do szybszych trybów, zwłaszcza przy większym obciążeniu sieci.
Metoda diagnozowania problemu i szczegóły techniczne
Jeżeli używamy modemu, który raportuje tryb pracy w oprogramowaniu czy też za pomocą diody kontrolnej, możemy bardziej szczegółowo przeanalizować problem. Na przykładzie Huawei E173u-2 informacja o trybie pracy modemu jest sygnalizowana za pomocą diody (ale widać to także na pasku stanu w aplikacji sterującej). Modem ma dwie diody: niebieską i zieloną. Zaraz po połączeniu z Aero2 zapalają się obie diody dając w sumie kolor jasnoniebieski (opisywany także jako morski lub niebiesko-zielony) informując o pracy modemu w trybie szybkiej transmisji HSPA.
Użytkownicy raportujący omawiany w tym artykule problem informują, że po jakimś czasie modem przechodzi do podstawowego trybu 3G/UMTS, w którym dioda świeci tylko na niebiesko. W tym trybie modem nie uzyskuje pełnej wydajności 7,2 Mbit/s, ale najwyżej 384 kbit/s. Jednocześnie pingi rosną z około 50 do 300ms, o ile wykonanie tego testu w ogóle jest możliwe.
Takie przejście do wolniejszego trybu UMTS następuje zwykle po krótkim czasie bezczynności, gdy przez sieć nie przesyłamy żadnych danych lub przesyłamy ich bardzo mało. Jeżeli pojawi się potrzeba przesłania większej ilości danych (z większą prędkością), modem po uzgodnieniu z siecią, powinien przejść ponownie do szybszego trybu HSPA informując o tym zmianą koloru diody na jaśniejszy (niebiesko-zielony).
U osób, które mają opisywany tu problem, to nie następuje – modem pozostaje w trybie wolniejszym i przez sieć nie udaje się przesłać prawie żadnych danych, czasem nie udaje się nawet wykonać pingów testowych. Pomaga tylko rozłączenie i ponowne połączenie, po którym modem zwykle najpierw działa właśnie w trybie HSPA.
Rozwiązania
Niestety nie ma dobrego rozwiązania tego problemu.
Podstawową opcją jest oczywiście wymiana modemu na zgodny z wymogami operatora (np. Huawei E3131 lub choćby E3372, jeżeli zależy nam na obsłudze LTE w innych sieciach).
Inną opcją jest zapobiegnięcie sytuacji, w której modem może przejść do trybu UMTS. Nie ma niezawodnej metody, ale można cały czas pobierać lub wysyłać jakieś dane (np. słuchanie radia internetowego, albo wykonanie odpowiednio spreparowanego polecenia PING). W tym wypadku jednak tracimy część pasma na ten potencjalnie niepotrzebny ruch sieciowy, a dodatkowo narażamy się na konsekwencje regulaminowe – operator wprost zabrania tego typu praktyk.
***
Sprawę analizowałem około miesiąca i niestety mimo posiadania modemów nawet niższych kategorii w Warszawie i kilku innych lokalizacjach w Polsce, nie udało mi się potwierdzić tego typu problemów ani w sieci UMTS 900 MHz, ani UMTS 2100 MHz. Jednak raporty użytkowników powtarzają się cały czas i występują w różnych lokalizacjach, godzinach (nasilają się podczas szczytu telekomunikacyjnego) i modemach kategorii 8 i niższej.
Czy ktoś z was ma opisywany problem? Jeżeli tak, to przysyłajcie raporty, komentujcie artykuł. Starajcie się opisać dokładnie objawy, podać model modemu, od kiedy występuje problem, o mniej więcej jakiej lokalizacji mowa oraz czy modem faktycznie przycina się w trybie UMTS, o ile w danym modelu można to sprawdzić.
Chciałbym odnieść się do informacji "Chodzi o sytuacje, w których modem po prostu nagle znika z systemu tak, jakby został fizycznie odłączony i podłączony ponownie" Teraz korzystam z modemu Pentagram Hornet P6007 i mam z tym do czynienia. Najczęściej występuje to po ok 1,5h korzystania z internetu. Wcześniej korzystałem z modemu Option Icon 505M i nic takiego nie miało miejsca, Można coś na to poradzić?
Wypadanie modemu z systemu to najczęściej wina niedoboru zasilania – modem chce więcej prądu, niż może mu dać port USB. Pomaga zmiana portu USB na taki o lepszym zasilaniu (często laptopy mają różną konstrukcję zasilania portów a w PC te z tyłu mają lepsze zasilanie), rezygnacja z kiepskiej jakości przedłużaczy USB, zastosowanie kabelka Y (pobierającego zasilanie z dwóch portów USB), podłączenie innych urządzeń od USB, kupno aktywnego (z zasilaczem) koncentratora USB.
Czasem to może być także awaria modemu lub jego niska jakość. W przypadku modemu E173u-2 – skoki poboru mocy wynikają ze specyficznej niezgodności na linii modem-Aero2. P6007 nie testowałem nigdy długo, ale nie miałem poza tym raportów o podobnych problemach od innych użytkowników.
Testowałem na różnych portach – zawsze bezpośrednio do USB. Efekt ten sam. Jest jeszcze coś. Prędkość pobierania jest standardowa ale upload jest fatalny. Po początkowych ok 30 kb/s spada w kilka sekund do poniżej 15.
Jedyne co pewnego mogę zaproponować, to test na innym komputerze. Jak się problem powtórzy, to wiadomo, co kto jest winny.
dlatego przesiadlem sie na lte i wole zaplacic pare zlotych i miec spokoj
Bo Aero2 nie jest dla wszystkich. Celem była walka z wykluczeniem cyfrowym. Ty już wiesz do czego służy Internet i stać cię na więcej – Aero2 już swoją rolę spełniło, choć nawet ja używam go czasem w telefonie.
Od jakiś paru tygodni – modem Huawei E173 – klasyczne objawy tego co tu opisano, często nie można skorzystać w ogóle z netu, najczęściej rwie się bez mrugania diodą i rozłączania programu. Okolyca y Stolyca.
Miałem ten sam problem od połowy czerwca, 2 tygodnie temu kupiłem za 80 zł modem kategorii 10. Teraz oglądam sobie serial "Fargo", jak w raju – chyba pierwszy raz od zainstalowania aero2 widzę transmisję na poziomie 510 kbs. Niestety, wymiana starego modemu na nowy jest konieczna.
Witam. Też miałem dziwną sytuację tego typu. Modem E3131s-2 (nie HiLink). Zasięg 3g całkiem znikł, po przełączeniu na 2g (EDGE) mobile partner wskazywał 95% zasięgu (nadajnik praktycznie widać z okna), ale korzystanie z neta z taką prędkością to mordęga. W tym samym miejscu na iPadzie2 wszystko śmiga jak trzeba. Po przełożeniu karty do modemu E3276 znów wszystko ok. Myślałem że modem jakoś dziwnie padł, ale teraz w e3131 siedzi karta orange (promo 6/6/60) i jest zasięg 3g, wszystko śmiga. Aero to robi specjalnie żeby zniechęcić ludzi czy jak?
A takich przypadków jeszcze nie miałem, no chyba, że w modemie jest wymuszone UMTS 900 – warto je wyłączyć.
Kiedyś trzeba było wymusić umts 900, teraz trzeba wyłączyć, jutro trzeba będzie coś jeszcze, nie za dużo tych kombinacji jak na tak krótki staż Aero2? Ciągle coś nie tak, a to BTS zapchany, a to za daleko do BTS-u mimo, że przecież oficjalnie Aero2 spełniło wymogi dotyczące pokrycia zasięgiem już od dłuższego czasu. Teraz problem ze spadkiem z HSPA do UMTS. Ogólnie jedyne co, się w tym jeszcze opłaca to, że nie trzeba za to płacić, bo zresztą gdyby było trzeba, to za co?
Generalnie żadnej z tych rzeczy robić nie trzeba było, ale niektóre rozwiązania pomagały. Ale to co pomagało dawno temu, po jakimś czasie pomagać już nie musi.
Czyli generalnie jest banalnie, choć teoretycznie jest fantastycznie.
Dzięki za potwierdzenie.
Opisywane zjawisko występuje w sposób powtarzalny (każdego lub prawie każdego dnia) przy korzystaniu z modemu E3131, a więc regulaminowym. Osobiście nie resetuję połączenia. Po samoczynnym powrocie transferu w tej samej sesji (włączonym modemie) objaw nie powraca. Korzystam ze stacji Plusa (najprawdopobniej UMTS2100 pomimo że bliżej mam UMTS900 Aero2 z lepszą jakością sygnału).
Co do działania Aero2 – cóż, karty z priorytetem "Low" zawsze będą zrzucane na sam koniec kolejki po zasoby. I to widać. Ciekawe tylko, że ruch data Plusa nie przenosi się w większości na LTE i UMTS nadal się zapycha…albo po prostu "mały" ruch z telefonów (jednak tylko parę procent ma LTE, pozostaje też kwestia zasięgu, szczególnie indoor) tak wzrósł.
Jak rozumiem nie ma możliwości sprawdzenia od strony użytkownika jaki ma priorytet w sieci, poza pomiarem efektów i różnic między kartą abonamentową Plusa i Aero2?
Co do LTE w Plusie – pewnie walczą z tym co zawsze – dosyłem do stacji bazowych. Bo co ja nie zrobię pomiaru, to trafiam w prędkości rzędu 2-5 Mbit/s – zarówno w 3G jak i LTE. Orange/T-Mobile, mimo, że mniej zasobów częstotliwościowych, to zwykle działają lepiej.
Jest – soft diagnostyczny, niestety dość kosztowny.
Aero2 od zarania dziejów jedzie na low. https://dl.dropboxusercontent.com/u/4497122/foto/…
Inne karty (w tym prepaid) – zwykle Normal (pewnie jakieś biznesy dla klientów kluczowych mają High).
Dla porównania – Plus na kartę (mvno Klucz) https://dl.dropboxusercontent.com/u/4497122/foto/…
Od razu widać różnicę.
Ten soft wymaga chyba też sprzętu – to jednak zupełnie inna liga zastosowań.
Ale wydaje mi się, że gdzieś kiedyś można było oglądać w jakimś netmonitorowym sofcie informacje na temat QoS, ale nie mogę tego teraz znaleźć.
Jakieś inne oferty z aktualnie dostępnych jeszcze mają QoS priority class ustawiony na low?
Wszystkich ofert nie sprawdzałem , ale z tych najpopularniejszych to raczej żadna (no chyba że po włączeniu się lejka, wtedy kiedyś w Play widziałem "low").
Tak, soft ze screenów to część całego systemu, wymagany co najmniej terminal (zgodny telefon / modem) ze zmodyfikowanym fw i klucz sprzętowy. Albo cały box na 20 kart radiowych
Jakieś QXDM czy stare wersje TEMS są do znalezienia w sieci z "witaminkami"…
TEMSem się pobawię, bo obsługuje modemy standardowe. QXDM wymaga urządzeń na Qualcommie, a z tym trudniej. I będzie artykuł No chyba, że użyczysz swoich zrzutów na potrzeby artykułu
A sprawdzałeś może, czy ten QoS wcześniej też był low, czy nie miałeś okazji?
Na 99% normal.
To było kawał czasu temu, ale bym pamiętał gdyby było inaczej.
Operatorzy normalnie tej klasy nie stosują, tylko Normal i High (a mityczne już ograniczenia w Orange prepaid to nie sprawka QoS a niewydolnej platformy billingowej, która nie nadąża z taryfikowaniem szybkich danych i gdy robi się "kolejka" to SGSN nie puszcza po prostu transmisji, bo nie ma jej jak zliczyć).
No proszę, ile ciekawej wiedzy wychodzi, dzięki za informacje, teraz pobawię się TEMSem i zobaczę, czy z czymś z tego co mam ruszy.
No to na moje wychodzi – my z Aero jesteśmy gorsi, bo darmowi, klienci socjalni.
Nie High, nie Normal, normalni LOOOOOW !!!
Będzie o tym artykuł, bo to by wyjaśniało cały problem.
Ciekawe jak w takim razie z obowiązkiem udostępnienia min. 20% zasobów w paśmie objętym zobowiązaniami koncesyjnymi? Ale możemy sobie co najwyżej tutaj pogadać, bo jedynym władnym do ruszenia sprawy jest UKE, a przy obecnej ekipie…
Podejrzewam, że tego problemu z 20% to nie ma – na prawdę tyle jest dla Aero2. Jednak nie mam pojęcia, jakby UKE miało to kontrolować.
Naprawdę!
dzisiaj od rana modem chodzi na EDGE-u, mam wrazenie, że cofnąłem się o jakieś 10 lat. Czekam kiedy modem spadnie do GPRS z lat 90-tych………takie jaja tylko z AERO2
Wymuś 3G/WCDMA i daj znać, czy coś się zmieniło.
A jaki sens jest tego zrzucania na koniec kolejki w środku nocy, gdy praktyczne zainteresowanie Aero2 jest zapewne małe?
Ta cała sytuacja to jest ewidentny błąd konfiguracyjny po stronie Aero2-BDI, lecz pewno nigdy się nie dowiemy jaki.
A ponieważ jest to za darmo (tj. Aero2), to zapewne nikt nie kiwnie miesiącami palcem, żeby sprawę zbadać w infrastrukturze operatora.
Przypomina mi to sprawę sprzed lat, jak konfiguracja głównych routerów tepsy wpadła w ręce ludzi znających się naprawdę na BGP. Okazało się, że błędy w configu jednoznacznie wskazały na niefachowość osób z tepsy, bądź przez nią wynajętych do konfiguracji..
Doświadczenia (słabe) z BDI skutecznie zniechęcą część osób do usług firmy jego zaplecza technologicznego. Będzie to uzasadnione.
Odśwież sobie temat:
https://groups.google.com/forum/#!msg/pl.internet…
1. Nic tam nie ma na temat BGP.
2. Dyskusja dotyczyła głównie upychania wielu usług na niewielkiej liczbie portów ATM
3. Weź pod uwagę, że to były czasy, gdy sprzęt wybitnie nie nadążał za potrzebami operatorów i rozwojem Internetu. To że pewne rzeczy w tej konfiguracji wyglądały tak, a nie inaczej, nie dowodzi czyjejkolwiek niefachowości – całkiem możliwe, że inaczej po prostu się wtedy nie dało tego zrobić, bo np. starsze karty interfejsów były za mało pojemne, a nowe – za drogie i w dodatku się krzaczyły.
4. Ograniczenia wymienione w punkcie 3 istnieją również dziś – tyle że przepływności uległy przeskalowaniu o 3 rzędy wielkości.
Z uporem maniaka powtarzasz głupoty o "7.2 do podziału na wszystkich", a już "384k do podziału na wszystkich" rozbroiło mnie zupełnie.
Gdyby site pracował w ogóle bez HSDPA to maksymalna przepływność per user wynosi tyle, ile chip rate – 384 kbps, ale to się dzieje przy SF 15 – czyli maks. teoretyczna przepływność "sektora" wynosi 5,76 Mbps, a nie 384 kbps – dokładnie tyle, ile upload w HSUPA (stosowana jest ta sama modulacja i code rate).
Ograniczenie przepływności per user w UMTS R99 było sztuczne i wiąże się z wysokim obciążeniem warstwy sygnalizacyjnej sieci, a tak w ogóle standard przewiduje download do 2 Mbps – tyle że ze wzgledu na powyższe, chyba żadna sieć tego nie wdrożyła, a potem wszedł standard HSDPA, który w podstawowej wersji (do 1.8) jest niczym innym jak R99 wzbogaconym o mechanizmy przenoszące korekcję błędów i część sygnalizacji z RNC do nodeB.
Powtarzam, bo nikt mnie nie wyprowadził z błędu – dzięki za informację, wgryzę się w ten temat, wiem czego szukać.
Szukaj książek
Np. UMTS – systemy telefonii komórkowej trzeciej generacji – Kołakowski, Cichocki, tam jest wszystko (choć nie do końca) opisane, jak działa sieć 3G.
Nie napisałem, co ze starymi modemami 7.2 – one też nie powodują zejścia całej celi do ich poziomu. Z resztą nawet jeden taki modem nie zajmuje całego pasma – dla sieci pracującej w tym trybie przepływność maks. to ok. 11 Mbps.
Sieć zawsze próbuje optymalizować wykorzystanie łącza radiowego – jeśli w danej komórce pracują terminale wyższej klasy, mogące wykorzystywać wyższą modulację/CR oraz panują warunki radiowe do jej wykorzystania, to włączenie się do sieci starszego terminala powoduje oczywiście pewną stratę (zbliżone strata miała by miejsce gdyby do sieci włączył się terminal nowszy ale w gorszych warunkach radiowych), lecz:
a) sieć może zmieniać parametry radiowe co 2 ms
b) optymalizacja łącza powoduje, iż starszy terminal kolejkowany jest niżej, i dostaje mniej zasobów, niż nowszy co też może – i przyczynia się realnie, co widać w polskich sieciach – do znacznego spadku przepływności przy korzystaniu z takich sprzętów.
Mniejsze znaczenie ma klasa modemu wtedy, gdy wszyscy pracują w kiepskich warunkach radiowych – wtedy i tak nowsze modemy nie mogą wykorzystać swoich zalet.
Nic nie zastąpi wykładu na uczelni – ja skończyłem PW jak o UMTS dopiero się wspominało, a podstawy na wykładach były tylko z GSMu.
Co do 7,2 i wszystkich trybów po kolei – tak, to wiem od początku. Generalnie zawsze piszę, że wyjaśnienie jest dużym uproszczeniem (optymalizacje, sygnalizacja, jakość sygnału itd.), do tego rzadko się zdarza, żeby wszyscy korzystali z terminali jednej klasy.
A sprawę gołego UMTSu po prostu pominąłem, bo od lat mało kto tego używa do transmisji danych bez rozszerzeń i patrzyłem na to z punktu widzenia użytkownika, nie stacji bazowej – mój błąd.
Panie Jakubie, jest Pan w Warszawie? Zapraszam na kawę przy Rondzie Radia Wolna Europa, będzie Pan mógł testować aero do woli i wreszcie zobaczy Pan o czym tyle osób pisze. Tu jest masakra, podobnie jak na Puławskiej przy Rakowieckiej. Pozdrawiam
Widzę, że w tej okolicy są tylko 2-3 BTSy Aero2 i duże przeciążenie w tej okolicy mieszkalne jest możliwe. Sprawdzę to przy okazji, jak będę w tej okolicy (akurat kilka dni nie mam samochodu, ale coś wymyślę…)
Problem jest tylko na BDI czy na pakietach platnych rowniez?
Dopiszę to: problem dotyczy zarówno podstawowej oferty, jak i pakietów płatnych. Podobne rzeczy dzieją się także na kartach Plusa.
A czy komuś korzystającemu z Aero2 działa jeszcze tracert?
Przed wystąpieniem kilka tygodni temu, opisywanych problemów bez kłopotów można było zrobić traceroute (tracert na Windows) do dowolnego hosta i widać było poszczególne hopy. Teraz jest to niemożliwe, zablokowano to na firewallach Plusa, pozostawiając jedynie ping.
Dla osób chcących podtrzymać ruch:
- windows:
ping -l 64 nazwa_hosta
hostem może być dowolny z dużych polskich portali, adresy googla, czy inny zaprzyjaźniony serwer.
Przykład:
ping -l 64 wp.pl
Poprawka:
ping -l 64 -t nazwa_hosta
ping -l 64 -t wp.pl
zabrakło -t, bo na windows po 4 pakietach ping kończy działalność, a nam chodzi o to, żeby działał nieskończenie
Ukrywanie struktury wewnętrznej sieci przed tracert to normalna polityka wielu operatorów. Po opuszczeniu sieci operatora tracert działa w miarę normalnie.
Tak jak wspominałem podawanie liczby konkretnej jako globalną superwartość należy sobie darować – to trzeba ustalać indywidualnie.
1. -l 64 to unixowy standard. Windows drażni 56 bajtami. I tyle w temacie. Zwiększanie pakietu jest nonsensowne, szukacie wartości ping_of_death dla Aero2? Ono się samo wykłada, bo taki WAN, który traci pakiety ma poważne problemy konfiguracyjne (albo technologiczne, jeśli jest to młoda technologia).
2. uruchom 2 jednoczesne pingi, do różnych hostów & case closed.
3. na stronie aero2 ciągle są manuale jak skonfigurować połączenie, do modemów o kat. < 10. Przypadek?