Home > Analiza > Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015

Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015

Logo firmy Aero2Od początku wakacji 2015 otrzymuję zauważalnie zwiększoną liczbę raportów od użytkowników Aero2 dotyczących problemów z działaniem usług dostępu do Internetu. Poza pojawiającymi się od zawsze problemami z zasięgiem i szybkością, pojawił się nowy trend: coraz więcej osób narzeka na problemy z zawieszaniem się połączenia. Zwykle po około 5-15 minutach połączenie ulega swego rodzaju zablokowaniu.

Postarałem się zebrać jak najwięcej informacji na ten temat i znalazłem kilka wspólnych punktów dotyczących wszystkich raportów. Okazuje się, że o ile winę za ten stan rzeczy prawdopodobnie ponosi operator przez zmianę konfiguracji sieci, to użytkownicy także ponoszą część odpowiedzialności.

Przyjrzymy się problemowi bliżej.

Zacinanie się transmisji

Większość raportów od użytkowników Aero2 opisuje mniej więcej następującą sytuację:

  1. Nawiązujemy normalne połączenie.
  2. Wpisujemy kod CAPTCHA.
  3. Korzystamy z dostępu do Internetu, ale po jakimś czasie (zwykle klika do kilkunastu minut, ale znaczniej mniej niż 60) połączenie nadal jest, jednak ruch zamiera i nie można korzystać z Internetu.
  4. Aby odzyskać połączenie z Internetem, należy rozłączyć się i połączyć ponownie, jednak sytuacja dość szybko znowu się powtarza.

Czasem pojawiają się problemy nawet z wyświetleniem (a więc i wpisaniem) kodu CAPTCHA.

Otrzymałem także kilka innych raportów związanych z typowymi problemami z sieciami komórkowymi: od problemów z transmisją występującymi w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, przez zaniki sygnału, aż po problemy z konfiguracją modemu, prawidłowym włożeniem karty SIM do modemu, czy awariami samych kart. Te problemy nie są związane z opisywaną tutaj sytuacją.

Pominąłem także przypadki, w których modemy pracują w trybie 2G (dostępnym obok UMTS 2100 MHz dla kart Aero2 od stycznia tego roku) z powodu słabego sygnału 3G. Więcej o tych problemach pisałem już na blogu w osobnym artykule o znamiennym tytule Chaos po udostępnieniu UMTS 2100 MHz dla Aero2. Tutaj zwykłe wymuszenie pracy w trybie 3G (inaczej nazywanym czasem WCDMA) powoduje, że problem znika.

Pomijam także problem losowego resetowania się modemu E173u-2, który występuje w Aero2 w sieci UMTS 900 MHz od wielkiej wymiany kart. Chodzi o sytuacje, w których modem po prostu nagle znika z systemu tak, jakby został fizycznie odłączony i podłączony ponownie.

Po szczegółowym zebraniu informacji od użytkowników, do których udało mi się dotrzeć i których przypadki wydały mi ze sobą związane, znalazłem wspólną wszystkich powtarzających się od czerwca zgłoszeń.

Kategoria modemu

Wszyscy użytkownicy potwierdzili, że ich modemy nie spełniają wymogu regulaminowego, który mówi o konieczności korzystania z modemów kategorii 10 (lub wyższej). Najczęściej chodzi o korzystanie z popularnych do dziś modemów kategorii 8, takich jak Huawei serii E173, ale także E169, Nokia CS-15. Jednocześnie żaden z potwierdzonych przypadków nie dotyczył modemów kategorii wyższych, głównie kategorii 14 (np. E3131).

Dla przypomnienia, operator żąda korzystania z odpowiednio szybkich modemów (komunikujących się z siecią z prędkością co najmniej 14 Mbit/s) prawdopodobnie w obawie o przeciążenia i wydajność całej sieci. Szczegółowo zapis ten i powiązane z nim sprawy techniczne opisałem na blogu w artykule O co chodzi z HSPA kategorii 10?. A to, czy wasz modem spełnia wymóg kategorii 10 możecie sprawdzić na liście zgodnych modemów.

Do tej jednak pory operator nigdy nie korzystał z uprawnień regulaminowych, które umożliwiają nawet odłączanie od sieci użytkowników korzystających z nieregulaminowych urządzeń. Czy to się teraz może zmienić?

Wydaje się, że nie.

Opisany wyżej problem jest prawdopodobnie związany ze zmianami w konfiguracji sieci. Teraz, w celu zapewnienia większej przepustowości sieci, modemy niższych kategorii otrzymują niższy priorytet i są gorzej traktowane przez sieć operatora. Efektem ubocznym może być blokowanie się tych modemów w trybie wolnej transmisji i problemy z powrotem do szybszych trybów, zwłaszcza przy większym obciążeniu sieci.

Metoda diagnozowania problemu i szczegóły techniczne

Jeżeli używamy modemu, który raportuje tryb pracy w oprogramowaniu czy też za pomocą diody kontrolnej, możemy bardziej szczegółowo przeanalizować problem. Na przykładzie Huawei E173u-2 informacja o trybie pracy modemu jest sygnalizowana za pomocą diody (ale widać to także na pasku stanu w aplikacji sterującej). Modem ma dwie diody: niebieską i zieloną. Zaraz po połączeniu z Aero2 zapalają się obie diody dając w sumie kolor jasnoniebieski (opisywany także jako morski lub niebiesko-zielony) informując o pracy modemu w trybie szybkiej transmisji HSPA.

Użytkownicy raportujący omawiany w tym artykule problem informują, że po jakimś czasie modem przechodzi do podstawowego trybu 3G/UMTS, w którym dioda świeci tylko na niebiesko. W tym trybie modem nie uzyskuje pełnej wydajności 7,2 Mbit/s, ale najwyżej 384 kbit/s. Jednocześnie pingi rosną z około 50 do 300ms, o ile wykonanie tego testu w ogóle jest możliwe.

Takie przejście do wolniejszego trybu UMTS następuje zwykle po krótkim czasie bezczynności, gdy przez sieć nie przesyłamy żadnych danych lub przesyłamy ich bardzo mało. Jeżeli pojawi się potrzeba przesłania większej ilości danych (z większą prędkością), modem po uzgodnieniu z siecią, powinien przejść ponownie do szybszego trybu HSPA informując o tym zmianą koloru diody na jaśniejszy (niebiesko-zielony).

U osób, które mają opisywany tu problem, to nie następuje – modem pozostaje w trybie wolniejszym i przez sieć nie udaje się przesłać prawie żadnych danych, czasem nie udaje się nawet wykonać pingów testowych. Pomaga tylko rozłączenie i ponowne połączenie, po którym modem zwykle najpierw działa właśnie w trybie HSPA.

Rozwiązania

Niestety nie ma dobrego rozwiązania tego problemu.

Podstawową opcją jest oczywiście wymiana modemu na zgodny z wymogami operatora (np. Huawei E3131 lub choćby E3372, jeżeli zależy nam na obsłudze LTE w innych sieciach).

Inną opcją jest zapobiegnięcie sytuacji, w której modem może przejść do trybu UMTS. Nie ma niezawodnej metody, ale można cały czas pobierać lub wysyłać jakieś dane (np. słuchanie radia internetowego, albo wykonanie odpowiednio spreparowanego polecenia PING). W tym wypadku jednak tracimy część pasma na ten potencjalnie niepotrzebny ruch sieciowy, a dodatkowo narażamy się na konsekwencje regulaminowe – operator wprost zabrania tego typu praktyk.

***

Sprawę analizowałem około miesiąca i niestety mimo posiadania modemów nawet niższych kategorii w Warszawie i kilku innych lokalizacjach w Polsce, nie udało mi się potwierdzić tego typu problemów ani w sieci UMTS 900 MHz, ani UMTS 2100 MHz. Jednak raporty użytkowników powtarzają się cały czas i występują w różnych lokalizacjach, godzinach (nasilają się podczas szczytu telekomunikacyjnego) i modemach kategorii 8 i niższej.

Czy ktoś z was ma opisywany problem? Jeżeli tak, to przysyłajcie raporty, komentujcie artykuł. Starajcie się opisać dokładnie objawy, podać model modemu, od kiedy występuje problem, o mniej więcej jakiej lokalizacji mowa oraz czy modem faktycznie przycina się w trybie UMTS, o ile w danym modelu można to sprawdzić.

Data pierwszej publikacji 2015.07.26
Kategorie:Analiza
  1. Kartezjusz
    Sierpień 11th, 2015 at 06:46 | #1

    Chciałbym podzielić się swoimi spostrzerzeniami. Jednak na wstępie mam małą prośbę: Panie Jakubie Danecki proszę nie udzielać się pod moim wpisem, nie pisać komentarza ani w żaden sposób nie wyrażać swojej opinii. Szanuję Pana jako osobę i człowieka ale absolutnie nie szanuję Pana jako blogera czy też „specjalisty” od Aero2 czy ogólnie od kwestii technicznych. Już dawno temu zrozumiałem że jest Pan tylko sprzedawczykiem a forum i bloga o Aero2 użył Pan tylko jako trampoliny do swoistego wybicia się. Udziela Pan zdawkowych, tendencyjnych i nic nie wnoszących wpisów dot. Aero2 a ludzie i tak muszą sobie radzić sami. Nie pomaga Pan a wręcz już od ponad roku chroni Pan Solorza i jego politykę odnośnie Aero2, która polega na tym żeby nawet tą garstkę najbardziej wytrwałych dobić i zniechęcić tak żeby wreszcie opuścili tą sieć. Już dawno temu stał się Pan pieskiem na smyczy Solorza co widać ewidentnie.

    • Sierpień 11th, 2015 at 13:11 | #2

      Przepraszam, ale (abstrahując już od kompletnie mylnych stwierdzeń na temat mojego podejścia do Aero2 i biznesów ZSŻ) nie wydaje się Panu co najmniej nie na miejscu proszenie na blogu Jakuba Daneckiego o to, żeby tenże nie wypowiadał się pod komentarzem opublikowanym na tym właśnie blogu i pod jego własnym artykułem?

  2. tabb
    Sierpień 10th, 2015 at 15:21 | #3

    U mnie problemy były na modemie E173-u2, połączenie trwało ale nic nie można było przesłać, kupiłem modem E3372 w wersji standardowej (nie hi-link) z zestawu od play i problem został rozwiązany. Połączenie jest normalne, śmiga pełną prędkością.

  3. xxx
    Sierpień 10th, 2015 at 09:30 | #4

    Modem Huawei E3131, centrum Warszawy, takie same problemy :/

  4. Marek
    Sierpień 9th, 2015 at 22:22 | #5

    Weekend w miejscowości Lubiel Nowy (okolice Wyszkowa). W miejscowości maszt Plus/Aero2, mierzyłem kilkaset metrów od nadajnika. Używam tu Aero od kilku lat, mam wykupiłem pakiet z prędkością 3 Mbps, zwykle udawało się wyciągnąć 0.5-0.7 Mbps. Modem Huawei ze sklepu jdtech, kat. 10. Nie da się korzystać z internetu. Modem świeci na zielono zamiast niebiesko (= nie nawiązał HSDA+). Próbowałem zmierzyć prędkość – na kilkanaście prób udało się raz odpalić test – zgłasza prędkość prędkość 50 kbps. Pingi – cały czas się zmieniają: od 350 ms do nawet 20000 ms! Z kartą Plusa przez część dnia też były problemy.

    • Sierpień 10th, 2015 at 00:11 | #6

      Wymuś pracę w trybie 3G/WCDMA (Narzędzia->Opcje->Sieć->Tylko WCDMA), to rozwiąże problem pracy w trybie „zielonym” – czyli 2G.
      Oczywiście, jeżeli karty abonamentowe Plusa mają problem, to Aero2 siłą rzeczy też będzie w tym rejonie mieć problemy.

      • Marek
        Sierpień 13th, 2015 at 02:09 | #7

        Uzupełnienie. Możliwe, że nadajnik w miejscowości został wyłączony (?! koncesja do 2022). Zrobiłem test w sieci Plusa i łączy się z miejscowością Rzewnie (tak z 10 km dalej) – CID 55366. Aero łączy się z tym samym nadajnikiem. W nocy wyciągnąłem na karcie plusa 8 Mbps, ping 300 ms (wewnątrz domu, sam modem bez anten), Aero nie da się używać. Więc to chyba nie zasięg, tylko priorytety u operatora.

  5. Anna
    Sierpień 8th, 2015 at 16:14 | #8

    Mam dokadnie takie same problemy z zawieszaniem się Internetu (obserwowane chyba od połowy lipca, gdyż w pierwszej połowie lipca nie korzystałam z Aero2), pomimo tego że mam modem Huawei E3131.
    Lokalizacja – Warszawa Ochota. Poprzednio w tym obszarze działało b. dobrze (oczywiście w ramach prędkości Aero2).

    • Tomek
      Sierpień 9th, 2015 at 20:16 | #9

      Ania a czy mogłabyś podać, jaki dokładniej jest to model Huawei E3131 (jakie jeszcze ma oznaczenie na końcu)?

      Bo niektóre E3131 nie spełniają wymagania kategorii 10.

      Pytam, ponieważ pomyślałem, że gdyby potwierdziło się, że Aero "zawiesza się" również na modemach spełniających kategorię 10, to może nawet byłoby to dobre – gdyż wtedy byłaby poważna podstawa, aby słać reklamacje do Aero, żeby wreszcie zrobili coś z tym problemem (gdyż w przypadku modemów niezgodnych z regulaminem, Aero pewnie odpowiadałoby na takie zgłoszenia wymijająco, podając w odpowiedzi, że użytkownik korzysta z modemu niezgodnego).

      • Anna
        Sierpień 9th, 2015 at 21:47 | #10

        Huawei E3131s-2, zakupiony w czerwcu 2013

        • Sierpień 10th, 2015 at 00:12 | #11

          Zaczynam skłaniać się ku temu, że jednak operator zrzucił karty Aero2 na koniec ogonka obniżając im priorytet w sieci – tak jak kolega pokazywał to na zrzutach. Chwilowo nie mogę przeprowadzić tych eksperymentów sam, ale postaram się to zrobić.

  6. Roman
    Sierpień 5th, 2015 at 22:33 | #12

    Korzystam stale z Aero2 gdy jestem na weekendach w Wildze. W tym rejonie są tylko 2 stacje bazowe Plusa, które transmitują sygnał Aero2. Ze względu na to iż okolica jest mocno zalesiona korzystam z wieloelementowej zewnętrznej anteny kierunkowej. Objawy nagłego zaniku sygnału, drastycznego spadku prędkości transmisji krotko po zalogowaniu się do sieci zaczęły się już w maju br (długa majówka 1-3 maja). Ciekawe, że ta fatalna sytuacja pojawiała się ZAWSZE w piątek późnym wieczorem i trwała do niedzieli późnego popołudnia. Zauważyłem też ciekawe zjawisko, że nieraz skierowanie kierunkowej anteny na drugą dostępną stację bazową Plusa potrafi zmienić całkowicie sytuację i transmisja sygnału Aero2 staje się bardzo poprawna. Kilkakrotnie wracałem z weekendu w poniedziałek i wtedy sygnał Aero2 w poniedziałek przed południem znowu był bardzo poprawny i prędkości transmisji dochodziły do 500 kb/s. Może zbyt wielu abonentów Plusa próbuje korzystać z dostępu do sieci przy wykorzystaniu jednej dostępnej na danym terenie stacji bazowej? Jeśli chodzi o sytuację z Aero2 w Warszawie to na Bielanach nigdy nie zaobserwowałem aby Aero2 nagle gwałtownie spowolniło czy też przestało w ogóle działać.

    • Sierpień 6th, 2015 at 17:16 | #13

      Wilga to miejscowość turystyczna, wypadowa z Warszawy – na weekendy co cieplejsze przyjeżdża wielu wczasowiczów, także na lokalne imprezy (jeziorko z plażą). Przyjeżdżają z komputerami i modemami i to wyjaśnia przeciążenie tych stacji bazowych.
      Wybór winnej stacji bazowej (antena kierunkowa daje taką możliwość, o ile pierwsza stacja nie jest zbyt blisko) tym bardziej uzasadnia powyższą diagnozę – dalsza stacja (pewnie ta 5-6km na wschód wschód od Wilgi) jest znacznie mniej obciążona, bo to lasy i tylko pojedyncze gospodarstwa i działki rekreacyjne.
      Pojemność sieci na większości obszaru Warszawy jest znacznie większa, ale problemy także się pojawiają.

  7. klops
    Sierpień 4th, 2015 at 17:33 | #14

    Mogę to potwierdzić, modem E173-u2 połączenie trwa kilka minut i zanika transfer. Łącze się za pomocą top netinfo i żadne zmienianie ustawień nie pomaga, wybieranie na sztywno u900, auto na wszystko, wybieranie na sztywno u900, gsm900, gsm1800 i gsm2100 też nie pomaga. Teraz korzystam z innego opa.

  8. bartek
    Sierpień 4th, 2015 at 13:33 | #15

    witam
    aero w czasie pracy zamiera nie da się przeglądać stron. warszawa z modemem huawei e3131 ,problemy zaczęły się od 2 tygodni

  9. Wojtek
    Sierpień 4th, 2015 at 13:12 | #16

    Miałem to samo na modemie E173u-2, trzy dni temu kupiłem E3131s-2 i problem został rozwiązany ! ! !

  10. Wojtek
    Sierpień 4th, 2015 at 13:11 | #17

    Miałem to samo na modemie E173u-2, trzy dni temu kupiłem E3131s-2 i problem został rozwiązany ! ! !

    Jak pisze Pan Jakub, to kwestia modemu i jego technologii.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>